Kamion zapadl na několik dní, na navigace jsou krátké i dvojjazyčné značky

  8:58
Přibližně 125 kilometrů silnic v Karlovarském kraji není v zimě udržováno. Přesto jsou prakticky na denním pořádku případy, kdy motoristé nerespektují varování a do neodklizených úseků vjedou. Nejhorší jsou podle zkušeností silničářů řidiči kamionů, kteří jezdí podle navigace. Jeden takový zapadl na několik dnů.

Na krušnohorské silnice instalovali krajští silničáři výstražné značky s dvojjazyčnou doplňkovou tabulkou. | foto: Petr Przeczek, MAFRA

Podobné úseky jsou po celém kraji, nejvíce problémů však motoristé podle zkušeností dispečera Správy a údržby silnic Karlovarského kraje Josefa Bulky působí v horských oblastech.

Právě tam je přitom dopravní značka Jiné nebezpečí s dodatkovou tabulkou zvýrazněná ještě reflexní deskou s nápisy v češtině, němčině a angličtině.

„Nejvíce problémů ale dělají čeští řidiči. Ceduli si přečtou a pokračují v cestě,“ popisuje situaci v Krušných horách Bulka.

Se zapadlým osobním vozem si ještě cestáři poradí. Buď ho vyprostí, nebo alespoň posádku transportují. Daleko svízelnější jsou ovšem případy zapadlých kamionů. Ty přitom jezdí i do úseků, v nichž by je málokdo čekal.

Jezdí jako ovce, říká dispečer

„Nejčastěji na silnici mezi Novými Hamry a Horní Blatnou. Jezdí jako ovce podle navigace nejkratší cestou, a víc je nezajímá,“ řekl na adresu zejména zahraničních kamionů dispečer. „Letos jsme už zaregistrovali případ, že zde kamion uvízl na několik dní. Zavolal si odtah, a ten tam zůstal také. Když se pak dozví, že mají za vyproštění zaplatit, kroutí se s tím, že nemají peníze. Občas je zachrání majitel nákladu, který zboží potřebuje,“ doplnil Bulka.

Nové výstražné značky s dvojjazyčnou doplňkovou tabulkou instalovali krajští silničáři na krušnohorské silnice.

Rovnice problémových situací je podle Miroslava Račka, náčelníka Horské služby Krušné hory, jednoduchá: „Navigace plus nezodpovědný řidič rovná se problém,“ řekl.

Horští záchranáři už letos zasahovali u řady podobných problémů. „Nejhorší je, že jich rok od roku přibývá,“ doplnil šéf krušnohorské Horské služby.

Hrozba pokuty nezabírá

„Pokud řidič v nepříznivých povětrnostních podmínkách vjede na komunikaci, jež je označena jako komunikace, která se v zimě neudržuje, přestupku se tím nedopouští. V případě zapadnutí, kdy způsobí překážku na pozemní komunikaci, je její odstranění na tom, kdo překážku způsobil, tedy na řidiči. Pokud není schopen překážku odstranit, pak ji odstraní správce komunikace na náklady provozovatele motorového vozidla,“ řekla k problematice Kateřina Pešková, mluvčí krajského ředitelství Policie České republiky.

Poněkud jiná je situace v okamžiku, kdy řidič nerespektuje dopravní značky C 5a – Sněhové řetězy nebo C 15a – Zimní výbava.

„V takovém případě se tím může dopustit přestupku, za který hrozí pokuta příkazem na místě až do výše dvou tisíc korun,“ upozornila Pešková.

Nejjednodušší je ovšem podle všech oslovených podobným komplikacím předcházet. „Nabádáme řidiče, aby na komunikace, které se v zimě neudržují, v nepříznivých povětrnostních podmínkách opravdu nevjížděli. Ušetří si tak čas a starosti s vyproštěním vozidla,“ shrnula základní doporučení policejní mluvčí.