Zákon navyšující školám ředitelské volno přichází pozdě

Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, Poslanecká sněmovna, Foto: Eugen Kukla

Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, Poslanecká sněmovna, Foto: Eugen Kukla

V úterý 25. ledna 2022 bude Poslanecká sněmovna projednávat vládní návrh zákona o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19.

Pedagogická komora, z. s., podporuje vládní návrh zákona, kterým se navýší ředitelské volno o 10 dní a jenž umožní školám přejít na distanční vzdělávání, pokud bude učitelský sbor zasažen koronavirem. Zákon ovšem přichází příliš pozdě. Bude trvat minimálně týden, než ho projedná Poslanecká sněmovna i Senát a podepíše prezident ČR.

Omikron zasáhl školy již v minulém týdnu a v průběhu nejbližších dní se bude rychle šířit mezi dětmi a učiteli. Řešením by bylo okamžitě vyhlásit mimořádné opatření ve stejném znění, jaké přináší nový zákon. A to s platností do doby, než začne účinnost speciálního zákona.

„Opakovaně jsme v loňském roce navrhovali, aby ředitelé škol dostali pravomoc vyhlásit distanční vzdělávání, pokud nemohou kvůli koronaviru zajistit prezenční výuku,“ říká Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, „tehdejší ministr školství Robert Plaga ovšem takovou změnu legislativy kategoricky odmítal.“

Zákon, který předkládá nový ministr školství Petr Gazdík (STAN), bohužel nepamatuje na zajištění prezenční výuky pro děti zdravotníků a dalších pracovníků integrovaného záchranného systému. To by mohlo napravit právě mimořádné opatření ministerstva zdravotnictví.

„Počty nově nakažených žáků opět trhají rekordy a jsou na historických maximech za celou dobu epidemie,“ upozorňuje Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, „opakuje se scénář z konce loňského roku, kdy se covid přes školy rozšířil do rodin, tehdy bylo výsledkem přes 2400 mrtvých v listopadu a skoro 3000 zemřelých v prosinci 2021.“

Zkušenosti ze škol navíc ukazují, že pětidenní izolace žáků nakažených omikronem je příliš krátká. Děti se vrátí po pěti dnech do školy, vyjde jim opět pozitivní antigenní test a překvapení rodiče místo do práce musí jít s dětmi zpátky domů na ošetřovné do karantény na dalších pět dní.

Natália Toflová (ředitelka MŠ Radost, Frýdek-Místek): „Musela jsem v úterý zcela přerušit provoz na jednom pracovišti naší mateřské školy. Ocitli jsme se ze dne na den bez zaměstnanců kuchyně. Pedagogů zůstala v práci jen třetina a během týdne skončili v karanténě další. Aktuálně máme na tomto pracovišti dvě třídy z pěti v karanténě.“

Markéta Emmer Illová (učitelka ZŠ Velké Opatovice): „Během ledna došlo k mnoha změnám v opatřeních, například ohledně termínů testování žáků, délky karantén nebo dalších podmínek, za kterých může probíhat prezenční výuka. Způsobilo to značný chaos. Stalo se nám, že po pozitivním testu dvou žáků se režim v jejich třídách výrazně liší. Roste počet žáků na distančním vzdělávání a učitelů v karanténě. Udržet za současné situace prezenční výuku je velmi těžké. Aktuálně máme dvě třídy v karanténě a dvě třídy v režimu hybridní výuky. Situace se ale mění prakticky z hodiny na hodinu.“

Štefan Klíma (ředitel SPgŠ a ISŠ, Mladá Boleslav): „V karanténě máme dlouhodobě třetinu zaměstnanců. V souvislosti s nemocností učitelů řešíme hlavně problém, jak se věnovat všem žákům. Spojujeme skupiny, vypomáhají učitelé jiných oborů. Obtížné je zajistit chod školy i ohledně úklidu a dalších činností. Rozhodně by pomohlo, kdyby ředitelé škol dostali větší pravomoci ohledně přechodu na distanční výuku nebo vyhlášení ředitelského volna kvůli covidu, dokážou situaci ve škole vyhodnotit lépe než hygiena.“

Radek Sárközi (prezident spolku Pedagogická komora): „Epidemická situace ve školách je velmi špatná již týden a brzy se ještě výrazně zhorší. Zákon tudíž nabude účinnosti až v době, kdy bude současná vlna omikronu zřejmě už na ústupu. Pomohlo by, kdyby ministerstvo zdravotnictví ihned vydalo mimořádné opatření, které bude obsahovat totéž, co je uvedeno v zákoně o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19. Ředitelům škol by okamžité zvýšení pravomocí velmi pomohlo. Mimořádné opatření by mělo navíc obsahovat ustanovení, že v případě vyhlášení distančního vzdělávání zajistí škola prezenční výuku pro děti rodičů pracujících v integrovaném záchranném systému a dalších klíčových profesích (jak tomu bylo ve všech předchozích vlnách covidu). Toto důležité ustanovení bohužel v zákoně chybí. Již nyní končí zdravotníci často doma s dětmi v karanténě a jejich množství v nejbližších dnech pravděpodobně dále výrazně poroste.“

Autorem přiložených grafů je datový analytik Michal Bauer (zdroj datových setů: ÚZIS)

Další informace naleznete na webu Pedagogické komory: http://www.pedagogicka-komora.cz

Pedagogická komora, z. s.

www.pedagogicka-komora.cz

Pedagogická komora - hlas rozumu ve vzdělávání

Pedagogická komora je největším školským spolkem v České republice. Sdružuje učitele, ředitele škol a další pedagogické pracovníky, kteří pracují v MŠ, ZŠ, ZUŠ, SŠ, VOŠ a VŠ (státní, soukromé i církevní školy). Pedagogická komora sdružuje skoro 3000 členů a spravuje 30 facebookových skupin, v nichž si vyměňuje tipy do výuky a diskutuje více než 40.000 pedagogů.

Kontakty: http://www.pedagogicka-komora.cz/p/kontakty-odkazy.html

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

Klíčová slova ČR-školy-zákon-sněmovna-koronavirus-Pedagogická komora

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Věda, vzdělávání a školství
Politika, veřejná správa a soudy
Zdravotnictví

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.