InzerujTEĎ
Náprava s koly
Prodám nápravu vhodnou k samovýrobě přívěsu (káry) například za menší traktor. Rozchod kol 140 cm, pneu 21x4.
dohodou
Kdy a kam
-
Ivana Říhová: Muzeum v proměnách času (1967-2024) – historická přednáška
Úterý 21.5 17:00 - Strakonice, Šmidingerova knihovna
-
Klub deskových her
Úterý 21.5 18:00 - Čajovna Na Půdě, Strakonice
Letní a zimní čas
V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?
Selhal jsem, přiznal řidič kamionu, který vjel v Dobešicích do cesty vlaku. Soud rozhodl
9.2.2022 12:57
PÍSEK/DOBEŠICE – U Okresního soudu v Písku padl trest za loňskou nehodu na vlakovém přejezdu u školního statku v Dobešicích. Z přečinu obecného ohrožení z nedbalosti se zpovídal šofér kamionu z Příbramska ročníku 1953, který 5. května 2021 vjel na přejezd i přes světelnou a zvukovou signalizaci. Do návěsu nákladního auta narazil vlak společnosti Arriva, který jel ve směru na Čížovou. Souprava po nárazu vykolejila. Strojvůdce, výpravčí a jedna cestující měli lehká zranění. Ve vlaku jelo sedm lidí, škoda jde do milionů.
Obžalovaný řidič Václav J. způsobil podle okresního státního zástupce Zbyňka Polívky škodu velkého rozsahu, navíc ohrozil na životě cestující ve vlaku. Firma Arriva vyčíslila škodu na vlakové soupravě a odstranění zničeného vlaku na skoro 13 milionů korun, další milion a půl byla škoda na kamionu a přívěsu, se škodou 300 tisíc korun na poničených kolejích se do trestního řízení přihlásila Správa železnic. V desítkách tisíc je pak v součtu škoda uplatňovaná pojišťovnami a třeba nový plot školního statku, který vlak po vykolejení zdemoloval, stál 32 tisíc.
Předsedkyně trestního senátu Martina Petříková nakonec nárok všech poškozených stran na uplatnění škody či nemajetkové újmy zamítla. Zaměstnavatel řidiče potvrdil, že šlo o služební cestu, takže své nároky mají zmíněné subjekty podle soudu uplatňovat na přepravní firmě.
Udělal jsem chybu
Václav J. před soudem přiznal chybu. Snažil se popsat pohled řidiče a vysvětlit, proč se mu zdá přejezd v Dobešicích pro kamiony málo přehledný. K nehodě došlo 5. května kolem půl páté odpoledne. Slunce svítilo od západu, tedy ve směru, kterým jel. „Své chyby jsem si vědom. Jen bych chtěl říci, že přejezd je konstrukčně nebezpečný. Když do ostré zatáčky najíždíte se soupravou, která má 17 metrů, musíte v první řadě kontrolovat stopu, abyste nenarazili do svodidel. Navíc svítilo sluníčko, takže světla na přejezdu nebyla vidět. Tato vozidla jsou odhlučněná, takže zvukovou signalizaci slyšíte, až když jste blízko. Jelikož bylo teplo, měl jsem puštěnou klimatizaci, která je hlučná. Kolikrát se za takových podmínek stane, že houkající sanitku slyšíte, až když je těsně za vámi," říkal obžalovaný řidič u soudu.
Zopakoval, že si je vědomý svého selhání. Když už se prý před vlak na přejezd dostal, vyhodnotil situaci tak, že vycouvat na zpátečku by určitě nestihl. „Je to automatická převodovka, která má až 35 vteřin prodlevu, než rychlost zaskočí. Musel jsem se ve zlomku vteřiny rozhodnout. Věděl jsem, že návěs je prázdný, takže nejmírnější bude náraz do konstrukce přívěsu. Srážka s kabinou by byla velký problém, hlavně pro strojvůdce," dodal řidič.
Návrh trestu
Žalobce Zbyněk Polívka navrhoval řidiči zákaz řízení na 18 měsíců a také podmínečný dvouletý trest vězení odložený na zkušební dobu tří let. Než vůbec v pondělí 31. ledna začalo hlavní líčení před okresním soudem, naznačila obhajoba i obžaloba vůli přistoupit na takzvanou dohodu o vině a trestu. Řidič přiznal vinu a souhlasil se vším, co obžaloba popsala. Státní zástupce a obžalovaný s obhájcem dostali v soudní síni prostor na soukromou debatu o možném trestu. Ještě předtím žalobce Zbyněk Polívka naznačil, že cestu k dohodě vidí, ale že Okresní státní zastupitelství má své limity. Polívka například nesouhlasil s tím, že by šofér dostal zákaz řízení jen na kamiony a nákladní auta ve skupinách C. „Můžeme se bavit o možnosti zkrácení doby zákazu řízení, ale pro Okresní státní zastupitelství je podmínka plošného zákazu řízení všech motorových vozidel nepřekročitelná," zmínil Zbyněk Polívka.
Obžalovaný Václav J. společně s obhájcem Michalem Korčákem namítali, že i když je řidič v důchodovém věku, potřebuje splácet závazky z minulosti. V místě bydliště je prý složité sehnat práci, a tak je důležité, aby měl možnost jezdit alespoň na motorce nebo osobním autem do zaměstnaní.
Dohodli se
Dohodu o vině a trestu nakonec obě strany uzavřely. Státní zástupce neustoupil v délce podmíněného odnětí svobody, ale v délce úplného zákazu řízení ano. Z původních 18 měsíců stáhl zákaz na jeden rok. Trestní senát následně po poradě na dohodu přistoupil a rozsudkem ji schválil. „Podle soudu je dohoda správná a trest přiměřený," dodala předsedkyně senátu Martina Petříková. Státní zástupce, obžalovaný i obhájce se hned v soudní síni vzdali možnosti případného odvolání.
Autor: Petr Eliáš
Diskuse k článku - 2 příspěvkyDalší zprávy z regionu
-
Co přinesou středeční Písecké postřehy?
■ Firmy se střetly o poslední pozemky v průmyslové zóně u Písku ■ Žáci škol dávají městu tipy, co v Písku zlepšit ■ Jak má fungovat Senior… -
Legální graffiti u autobusového nádraží v Písku se líbí. Město už přemýšlí, kde nechá udělat další
PÍSEK - Na protihlukových zdech u autobusového nádraží v Písku vznikly první oficiálně povolené graffiti, jejichž autory jsou umělci… -
Řezník k pokladně zaměstnavatele připojil vlastní platební terminál. Podvodem si přišel na miliony
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Řezník pracující pro jedno jihočeské uzenářství a řeznictví prodával zboží ve stánku v Praze v nákupním centru. Při…