Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Portrét Sébastiena Loeba: Je to prostě génius!

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)

Mohl být elektrikářem nebo gymnastou. Zvítězily však rychlost a adrenalin. Dnes se dá s jistotou říci, že Sébastien Loeb je nejvšestrannějším automobilovým závodníkem na světě.

Každé srovnávání bude mít slabé místo. Pokud si však dáte práci, nenajdete ve světě motoristického sportu jezdce, který by zkusil tolik odlišných disciplín a v každé byl úspěšný. V následujícím přehledu se můžete přesvědčit sami.

Na mopedu ujížděl policistům

Narodil se v úterý 26. února 1974 v alsaském Haugenau jako jediné dítě Guye a Ingrid Loebových. Otec byl sportovním gymnastou a od tří let vedl k tomuto sportu i syna. Sébastien se stal čtyřikrát alsaským šampionem a jednou skončil pátý ve francouzském mistrovství.

„Nebyl jsem vzorné dítě a nedělal věci, kterými bych se chlubil. Od dětství jsem miloval rychlost a nemohl se od ní odtrhnout. Povedlo se mi zlikvidovat čtrnáct kol a stejně tolik mopedů. Byla pro mě velká hra zkoušet to, co ostatní neuměli. Na tříkolce jsem si udělal i díru pod okem. Dokonce jsem na mopedu ujížděl policistům. Mojí prioritou bylo řízení čehokoliv, nikoliv úkoly z matematiky. Nemyslel jsem na budoucnost, žil jsem přítomností,“ vzpomíná.

V osmnácti si koupil první vůz, kterým byl Renault Super 5 GT Turbo. Učil se elektrikářem, tahal svazky kabelů a souběžně začal pracovat ve firmě Socalec poblíž letiště v rodném městě Haugenau. Jeho šéf, majitel Ferrari Testarossa 512 TR, měl pro choutky mladého zaměstnance pochopení. V jedena dvaceti letech opustil Sébastien školu a začal se věnovat závodění. V sezoně 1998 si vyzkoušel francouzský seriál Citroën Saxo Trophy a o rok později ho vyhrál. V sezoně 2001 se stal juniorským mistrem světa, když ovládl pět z šesti podniků. Tehdejší šéf továrního týmu Citroën Sport Guy Fréquelin nabídl Loebovi smlouvu. Mladík vyhrál Rallye Monte Carlo 2001, ale dostal penalizaci dvou minut za nepovolenou výměnu pneumatik a skončil druhý. Z premiérové výhry v MS se radoval v Německu 2001 a tuto soutěž vyhrál ještě osmkrát.

Svět motorů 06/2022 Svět motorů 06/2022

Měl nakročeno do F1

Titulu mistra světa byl blízko začátkem listopadu 2003, ale poslechl týmovou taktiku, která zajistila Citroënu vítězství v klasifikaci značek. V roce 2004 začala jeho neuvěřitelná série devíti titulů mistra světa, která trvala až do sezony 2012. Mezitím však stihl dva starty ve 24 hodinách Le Mans a v roce 2006 skončil s vozem Pescarolo Judd na druhém místě.

V prosinci 2007 otestoval poprvé vůz formule 1, kterým byl Renault, v následujících dvou letech monoposty Red Bull, v Barceloně byl dokonce osmý ze sedmnácti pilotů. Pro sezonu 2010 měl namířeno do formule 1, ale k přestupu nedošlo. „V roce 2009 jsem měl jet poslední závod v Abú Zabí, ale FIA mi odmítla dát superlicenci. Svým způsobem se to dalo čekat, protože jsem neměl žádné zkušenosti z nižších formulových sérií. Škoda, byla by to vzrušující zkušenost, ale dnes už mě to nemrzí,“ vzpomínal Loeb po letech.

V roce 2013 se vrhl na okruhové závody kategorie FIA GT Series a s McLarenem MP4-12C vyhrál tři závody. Ve stejné sezoně nastoupil s Peugeotem 208 T16 do závodu na legendární americký kopec Pikes Peak. Dosáhl času 8:13,878, což byla průměrná rychlost 145,698 km/h. Jeho čas byl o dvě sekundy rychlejší než údaj, který předpověděl při vývoji auta počítač.

V sezonách 2014 a 2015 skončil Loeb čtvrtý v mistrovství světa cestovních vozů, když jeho tým provozoval tovární vozy Citroën. V letech 2016 až 2018 startoval v mistrovství světa v rallyekrosu, kde skončil dvakrát celkově čtvrtý. Patnáctkrát vybojoval stupně vítězů a dva závody vyhrál.

Všude chodí pozdě

To už měl za sebou starty na Rallye Dakar, kterou jel letos pošesté. Aktuálně byl druhý, stejně jako před pěti lety, kdy mu k vítězství chybělo 5:13 minuty. V roce 2020 Loeb podepsal s týmem X44 Lewise Hamiltona účast v Extreme E Championship, což jsou několikadenní terénní soutěže pro vozy s elektrickým pohonem. Se Španělkou Cristinou Gutiérrezovou skončili v aktuální sezoně na druhém místě.

Se svou dnes již bývalou ženou Severine Menyovou se potkal poprvé v roce 1996. Vzali se v roce 2005, kdy už žili ve švýcarském Lausanne. Po dvou letech se jim narodila dcera Valentina. V roce 2019 se rozvedli a začátkem července představil Sébastien Loeb během francouzské Rallye Haut Var svou novou partnerku Laurène Godeyovou.

S řízením začal Sébastien Loeb jako malé dítě za volantem rodinného traktoru, dnes umí kočírovat takřka všechno na světě. „Má talent na všechno, co řídí,“ říká jeho životní navigátor Daniel Elena a s úsměvem dodává: „Má jenom jednu negativní vlastnost. Všude chodí pozdě. Ovšem s výjimkou cíle závodů, ve kterých startuje.“

Co říkají Češi

Existuje trojice českých soutěžních jezdců, kteří startovali nebo ještě startují v mistrovství světa. Sébastiena Loeba měli možnost poznat více než jen z pozice fanoušků nebo novinářů.

Jan Kopecký: „Nepoznal jsem dokonalejšího profesionála. Často jsem si byl jistý, že moje příprava na rallye byla dokonalá, ale při rozhovoru s Loebem mi došlo, na co jsem zapomněl. Sám rozhovor nikdy nezačínal, spíše čekal na oslovení. Nebyl vstřícný, ale ochotný, když jste se s ním dali do řeči.“

Martin Prokop: „Postupem let z něj spadl stres z období, kdy vládl světové rallye. Výrazný podíl na tom měl i spolujezdec Daniel Elena. Když jsem viděl záběry z Monte Carla, bylo úžasné sledovat, jak měl všechno pod kontrolou. Několik dní po Dakaru jel s úžasným nasazením i v době, kdy byl druhý a pořád bojoval.“

Roman Kresta: „Má talent od Boha. Jeho styl je úplně jinde než u ostatních. Jede extrémně rychle, neskutečně přesně. Nikoho jsem v životě neviděl tak dokonale závodit. To se musí zažít. Má ohromné nadání a na svém talentu nepřestal nikdy tvrdě pracovat.“

Vybrané rekordy v rallye

  • Počet titulů (9) 
  • Výhry celkem (80) 
  • Nejvíce stupňů vítězů (120) 
  • Vyhrané zkoušky (940) 
  • Soutěže na bodech v řadě (28) 
  • Nejvíce zkoušek v roce (11/2008)

Co nevíte o Loebovi

  • V roce 2005 zvítězil v Korsické rallye, když vedl od startu do cíle a vyhrál všech dvanáct zkoušek 
  • Má rád jídlo od McDonald´s 
  • Je proslulý nedochvilností
  • Na oslavu výher dělá salto vzad 
  • Nepotrpí si na květiny ani dary z lásky 
  • Když byl na vojně, řídil tank AMX-30

Sébastien Loeb

  • Narozen: 26. 2. 1974 
  • Stav: rozvedený, přítelkyně Laurène 
  • Bydliště: Lausanne (Švýcarsko) 
  • Úspěchy: mistr světa v rallye 2004–2012, mistr světa v rallye juniorů 2001, vítěz Race of Champions 2003, 2004 (Pohár národů), 2005, 2008, vítěz X-Games rallyekros 2012, vítěz Pikes Peak 2013, 2. v Le Mans 2006 2., v Rallye Dakar 2017 a 2022 3., ve FIA WTCC 2014 a 2015 4., ve FIA GT Series 2013 4., v MS rallyekrosu 2017 a 2018, Rytíř Čestné legie 2009
Michal Štěpanovský
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - KANKUNEN
13. 2. 2022 14:18
Bombič až na ty nelogické přešlapy
Nechal vyhodit Ogiera vlastně do Škodovky, aby získal další titul a jak bylo Polo s Ogim připravené, tak zdrhnul na okruhy.