Slibný začátek, pak už jen trápení. Staňka potkaly při úvodním podniku FIA F3 dva defekty

Úvodní podnik letošní sezony FIA F3 v Bahrajnu skončil pro Romana Staňka bez zisku bodů. Pilot Tridentu sice vyhrál volný trénink a umístil se jako druhý v kvalifikaci, v obou závodech ale skončil kvůli defektům pneumatik až ve třetí desítce.

Kromě F1 odstartovaly tento víkend v Bahrajnu i nové sezony jejích doprovodných sérií - F2 a FIA F3. Ve "třetí lize" budeme i letos vídat českého pilota Romana Staňka, který se po působeních u Charouz Racing Systemu (2020) a britské stáje Hitech (2021) přesunul k italskému Tridentu, který loni vyhrál hodnocení mezi týmy.

Nadějný vstup do víkendu

Přesun do nejlepší stáje loňského ročníku mohl před sezonou v českých fanoušcích vzbuzovat naději, že by rodák z Valašského Meziříčí mohl bojovat na špičce startovního pole. A při pátečních jízdách se skutečně pohyboval v horních patrech výsledkové listiny. Zatímco volný trénink vyhrál, kvalifikace pro něj skončila druhým místem.

Prasklé pneumatiky zničily naděje

Do sobotního sprintu, na jehož startu došlo k otočení nejlepší dvanáctky z kvalifikace, měl původně vyrazit jako jedenáctý. Trest pro Kushe Mainiho v podobě startu z boxů pro oba závody za to, že během kvalifikace nezastavil na zvážení, ovšem znamenal, že se posunul na desáté místo.

Hned v úvodních metrech ale Staněk kolidoval s Francem Colapintem a na monopostu českého jezdce došlo k defektu pneumatiky. Musel tak k mechanikům. Do cíle sice dojel, ale až na nebodovaném 24. místě.

Nedělní hlavní závod pro něj již začínal ze druhé příčky. Na té se v úvodu dokázal udržet. Pak ale vyjel kvůli řadě postartovních incidentů na dráhu zpomalovací vůz a když zamířil zpět do boxů, začala se Staňkova situace obracet k horšímu.

Nejprve se propadl na třetí pozici za Victora Martinse a poté si po kontaktu při souboji s Alexanderem Smoljarem opět přivodil defekt pneumatiky. Následoval stejný scénář jako o den dříve - návštěva mechaniků a propad na chvost. Do cíle sice dojel, opět byl ale klasifikován daleko od bodovaných pozic - na 22. příčce. Jelikož neskončil v první desítce, nebylo Staňkovi nic platné ani nejrychlejší kolo, které by mu jinak vyneslo bonusový bod.

Při souboji s Alexanderem Smoljarem si později způsobil defekt ještě další jezdec - Isack Hadjar. Pilot MP Motorsportu byl za kolize se soupeři v cíli potrestán 20 sekundami a z osmého místa se propadl až na dvacáté třetí.

Charouz rovněž s prázdnou

Nulu si z prvního podniku sezony odváží také další české želízko v ohni - stáj Charouz Racing System. Ta pro letošní sezonu angažovala trio ve složení Ayrton Simmons, Francesco Pizzi a László Tóth.

V sobotu dopadl nejlépe Simmons, který skončil osmnáctý. Pizzi dojel devatenáctý a Tóth dvacátý druhý. V neděli spatřili šachovnicový praporek pouze Simmons a Tóth. Opět byl nejlepší Brit, který původně obsadil 20. příčku a po pětisekundové penalizaci Huntera Yeanyho se posunul na 21. pozici. Tóth se umístil na 24. pozici. Pro Pizziho skončil závod už v prvním kole po kolizi se Zanem Maloneym, týmovým kolegou Romana Staňka ze stáje Trident.

V prvním závodě původně projel cílem jako první Oliver Bearman, po penalizaci pěti sekund za nerespektování traťových limitů ale slavil triumf Isack Hadjar. Bearmanovi musela stačit stříbrná příčka. Třetí skončil Smoljar. I neděle patřila francouzskému pilotovi, tentokrát ale Victoru Martinsovi. Druhý dojel Arthur Leclerc. Jako třetí sice proťal cílovou čáru Franco Colapinto, po pětisekundové penalizaci za nedodržování traťových limitů se ale propadl na pátou příčku a bronzové místo po něm zdědil Grégoire Saucy.

Po prvním podniku vede šampionát Martins s 25 body. Druhý je Leclerc (24 bodů) a třetí Bearman (17 bodů). Mezi týmy je v čele ART Grand Prix (54 bodů), následují Prema (47 bodů) a Hitech (14 bodů). Charouz Racing System je jediným týmem, který zatím nemá na kontě žádné body.

Při nadcházejících dvou velkých cenách v Saudské Arábii a Austrálii nebude FIA F3 formuli 1 doprovázet. Znovu se objeví až o víkendu 23.-24. dubna v italské Imole.

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE

Úvodní foto: FIA F3

 

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.