Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dopravní podnik navrhl Hradci tři scénáře úspor, všechny s rušením spojů

  10:08
Dopravní podnik čerpá od Hradce Králové čím dál vyšší dotace na provoz. Když radní podniku uložili zpracovat studii, jak každoroční příspěvek pokud možno stabilizovat či dokonce snížit, netušili, jak pesimistické čtení se jim vrátí. Úspory by pocítili hlavně cestující.
Křižovatka Koruna u nákupního centra Aupark v Hradci Králové (8.11.2016).

Křižovatka Koruna u nákupního centra Aupark v Hradci Králové (8.11.2016). | foto: Lukáš Urban

Městská společnost zpracovala třicetistránkový materiál s názvem „Koncepce stabilizace výše prokazatelné ztráty“ podložený mnoha daty, predikcemi a také třemi různými úspornými variantami. MF DNES má neveřejný materiál k dispozici.

Expertiza si vysloužila pochvalu zastupitelů za precizní zpracování, ale zároveň i zděšení z drastických škrtů. Jen pro připomenutí: Hradec ve svém letošním rozpočtu počítá s dotací dopravnímu podniku 293,9 milionu korun, avšak ve skutečnosti odhaduje sanaci ztrát až na 340 milionů.

Úsporné balíčky dopravního podniku jsou tři a i ten nejmírnější by nejspíš přinesl velkou kritiku veřejnosti. Počítá při současných cenách jízdného s úsporou pěti milionů korun a nejcitelnější ztrátou by bylo zrušení všech spojů do pěti hodin ráno a po 23. hodině. Tím by dopravce najezdil o 306 tisíc kilometrů za rok méně a propustil by čtyři řidiče.

Patnáctimilionová úspora by kromě rušení ranních a nočních linek přinesla celoroční provoz podle prázdninového jízdního řádu s posílením školních spojů. Firma by tímto ujela o 635 tisíc kilometrů méně a stála by před nutností propustit 20 řidičů.

Třetí varianta je drakonická. Kromě doplnění o školní spoje by hradecké autobusy a trolejbusy celoročně jezdily jen v sobotním režimu. Ve stručnosti by škrtla 34 procent rozsahu provozu, přes dva miliony kilometrů a 50 řidičů z celkového počtu 225 šoférů. Na druhou stranu by mohla znamenat úsporu do 90 milionů korun.

Dopravní podnik v číslech

Náklady v roce 2021 / 2022 (v mil. Kč)
osobní 224 / 233
odpisy 72 / 74
servis a díly 55 / 64
PHM a energie 50 / 82
ostatní 15 / 18
celkem 416 / 471

Tržby z MHD (v mil. Kč)
2017 118,626
2018 114,228
2019 117,775
2020 85,815
2021 85,475

Počet cestujících (v mil.)
2017 36,631
2018 37,030
2019 38,002
2020 31,181
2021 32,235

Koncepce však přinesla i další jen málo známá čísla. Srovnání nákladů v loňském a letošním roce jen potvrzuje skokový nárůst cen všech energií.

Rostla cena paliva

Zatímco loni činily náklady na pohonné hmoty a elektřinu 50 milionů, letos už to bude nejméně 82 milionů. Pouhé korunové zdražení paliv znamená zhruba 1,3 milionu korun ročně navíc.

Nárůst ostatních nákladů už tak dramatický není, i když například u položky náhradní díly a servis se projevilo citelné zdražení skel, pryžových dílů a pneumatik.

Dopravní podnik za servis a náhradní díly loni utratil 55 milionů, letos je kalkulace o devět milionů více. Stouply i osobní náklady, byť ani nekopírovaly inflaci: z loňských 224 milionů na 233 milionů korun.

Mimochodem dokument zmiňuje i platy řidičů. Berou v průměru 29 456 korun hrubého měsíčně, což je o 20 procent méně, než kolik si vydělá řidič v linkové autobusové dopravě. Průměrný věk řidičů hradeckého podniku je 55 let, momentálně jich do plného stavu chybí 12 a šest je v náborovém řízení.

Úkol až pro nové vedení města

Třicetistránkový materiál může městu sloužit jako vodítko. S největší pravděpodobností nyní tato koncepce zůstane pět měsíců založená, protože současnému vedení města zbývá posledních necelých pět měsíců.

Nové vedení, které vzejde ze zářijových komunálních voleb, se strategií bude muset zabývat chtě nechtě bezprostředně po nástupu.

Jak je téma ožehavé, ilustrují chaotické návrhy změn ceníku jízdného. Na začátku prosince město oznámilo, že od Nového roku až nečekaně vysoko zdraží některé jízdenky. Za týden pak radnice pod tlakem veřejnosti i opozice rozhodla, že zdražení počká do dubna a poté až do konce roku.

Před měsícem se začalo jednat o plánu podstatné slevy pro žáky, kteří by platili za roční jízdenku pouze 100 korun, tedy stejně jako senioři nad 70 let. I to však bude muset počkat až na novou vládu města.

Ať stanoví výši úspor město, žádá šéf podniku

Dosluhující vedení města by si přálo zastropovat takzvanou kompenzaci prokazatelné ztráty, tedy každoročně nenavyšovat dotaci.

„Pokud to má nějakým způsobem fungovat, musí udržet inflaci. Při 471 milionech nákladů, které má Dopravní podnik, a při desetiprocentní inflaci je to úkol každoročně ušetřit 47 milionů. Z provozních věcí to nelze. Šlo by to jen, kdybychom začali omezovat dopravu v Hradci Králové,“ říká ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham.

„To rozhodnutí je ale na městě, aby zadalo, kolik peněz bychom měli uspořit, a my bychom zpracovali projekt, případně to realizovali přímo v provozu. Úspora ve výši 100 milionů by znamenala, že bychom celý týden jezdili nedělní jízdní řád. To je zcela nereálné, protože by se zaměstnanci ani děti nedokázali dostat do škol ani zpátky. Pokud se budeme bavit o stabilizování, jediná možnost je snížení dopravy a proškrtání linek,“ tvrdí ředitel Abraham.

„Jsou jen dvě varianty: buď budeme dopravní podnik financovat, anebo budeme omezovat služby, nic jiného není možné. Za současné situace jsou možné úspory v řádu milionů, nikoli sto milionů. Podle vývoje energií na trhu to vypadá, že příští rok se podnik dostane ještě do vyšších nákladů, zejména pak elektřiny. Doplatek jen za paliva se bude pohybovat opět v dalších desítkách milionů,“ navazuje náměstek primátora pro majetek města Pavel Marek (ANO).

Znechucení z dění ve vedení města už několik měsíců dává najevo radní Jiří Langer (ANO). Podle něj musí koncepci dopravního podniku představit město. Pochybuje však, že je schopné něco takového udělat.

„Město to hodilo na dopravní podnik, což není správně. Vedení města by si mělo říct – a to se neděje – jaké jsou priority. My je přehazujeme vidlemi z jedné strany na druhou a žádné nemáme. Když jsem nastupoval jako zastupitel, myslel jsem si, že s tím něco můžeme udělat, ale zjistil jsem, že většině z vás vůbec nejde o město, ale o své osobní zájmy. Mrzí mě, že jsem pořád v této společnosti, ale už to nějak doklepu. Téměř se stydím, že jsem ve vedení města,“ shrnuje Langer.

Dopravní (a parkovací) podnik

Podle Martina Hanouska (Změna a Zelení) by město a dopravní podnik neměly pouze hledat úspory, ale naopak nacházet jiné možnosti příjmů. Možnosti tu podle něj jsou.

„Vždyť dopravní podnik nemusí provozovat jen dopravu. Vidím možnosti příjmů například z provozování integrovaného dopravního systému. Velký prostor je i v provozování parkovacího systému. Máme tu nešťastnou smlouvu s ISP, ale město by mělo dospět k tomu, aby se systém rozšiřoval i do jiných částí města. Někde je to nutně potřeba a navíc je tu prostor právě pro podnik, který by mohl být provozovatelem,“ nabízí možné řešení Hanousek.

Souhlasí i exnáměstkyně pro správu majetku města Věra Pourová (ANO): „Zastropování financí pro dopravní podnik je z kategorie science fiction, možná by to bylo i na Nobelovu cenu, pokud by se to podařilo.“

„Podnik by měl využívat další možnosti příjmů. Parkovací lokality mimo centrum jsou plně v rukou města. V této oblasti tu není žádný řád. Pokud by tu řád byl a současně mírné zpoplatnění parkovacích míst, bylo by to řešení v oblasti bezpečnosti i pořádku a současně by to přineslo i příjem do pokladny dopravního podniku,“ domnívá se Pourová.

Pochybuje však Marek. „Představa, že parkovací systém nám bude vydělávat hned, je lichá, náklady na jeho zřízení jsou vysoké, než by začal přispívat do rozpočtu dopravního, trvalo by to deset dvacet let,“ říká.

  • Nejčtenější

V bonbónech byla látka z muchomůrek. Žákyně je snědla a pak zkolabovala

16. května 2024  14:07

Státní zemědělská a potravinářská inspekce analyzuje složení želatinových bonbónů, po jejichž...

Svědek v případu brutální vraždy přišel vypovídat opilý, soudce ho poslal domů

13. května 2024  13:09

U Krajského soudu v Hradci Králové dnes pokračovalo hlavní líčení s obžalovanými Pavlem Jirečkem a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Traktor je po střetu s vlakem na dva kusy, řidič zničeného stroje se zranil

14. května 2024  15:30

Traktor a osobní vlak se odpoledne srazily u Sovětic na Královéhradecku. Řidiče traktoru s tržnou...

Na krkonošské Mapě republiky jsou čtyři metry sněhu, má téměř ideální tvar

14. května 2024  11:53

Na sněhovém poli známém jako Mapa republiky ve východních Krkonoších je stále okolo čtyř metrů...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič auta zkřížil cestu náklaďáku, záchranáře přivolal elektronický systém

10. května 2024  17:08

Na křižovatce u Rájce na Rychnovsku se ve čtvrtek dopoledne srazilo osobní auto s nákladním vozem....

Na lanovce kouří a popíjí. Dobrovolníci gruntovali sjezdovky po lyžařích

17. května 2024  17:05

Sjezdovky a turistické cesty ve Špindlerově Mlýně v Krkonoších od rána čistily dvě stovky...

Na úvod Maďaři, pak Sparta či Ingolstadt. Hokejisté Hradce znají plán přípravy

17. května 2024  11:50

K tréninku se hokejisté extraligového Hradce Králové vrátili před téměř dvěma týdny a nyní už vědí,...

Plechový nosorožec připlul z Keni, umělec chystá pro zoo i další sochy

17. května 2024  11:11

Královédvorský safari park přivezl z Keni nového nosorožce, nikoli však živého. Na palubě lodi...

Proti Frťalovi o Evropu? Už teď? Ředitel Hradce vyhlíží finále proti kolegovi

17. května 2024  10:14

Hradec Králové proti Teplicím, které vede kouč Zdenko Frťala. Že se ve skupině o naději na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...