Po dvou letech se vrací hudební festivaly. Chybí ‚bedňáci‘, partneři a peníze, stěžují si organizátoři

Lidé se chtějí po dvou letech střídavých lockdownů zase bavit na čerstvém vzduchu a zájem o letní koncerty je. Jenže organizátorům chybí technický personál a trápí je také zvýšené náklady. „Je to jako po zemětřesení. Je skvělé, že zase můžeme dělat práci, kterou máme rádi. Ale velká část prodaných vstupenek je z covidových let. A to jsou rozpočty koncipované na tehdejší cenovou úroveň,“ upozorňuje Marek Vohralík z asociace FESTAS.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

koncert, ilustrační foto

O letní hudební festivaly je letos zájem, jenže organizátorům chybí technický personál a trápí je také zvýšené náklady | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Meziroční inflace se dostala na 16 procent, náklady pořadatelům festivalů vzrostly ještě víc. „Nárůsty máme mnohdy k padesáti procentům,“ říká Vohralík v pořadu Akcent Českého rozhlasu Vltava.

Přehrát

00:00 / 00:00

Buď bedňák, buď Superhero – zachrání letní festivaly náborová kampaň?

Zdražily zejména služby, které si organizátoři najímají, doplňuje Jan Gregar, zástupce středních a menších festivalů, jako jsou Mladí ladí jazz, Praha žije hudbou nebo Student fest: „Největší zdražení je na technickém personálu a v celkovém zázemí. Někde jsme zaregistrovali zdražení i o 100 procent.“

„Celá branže se navíc vylidnila,“ pokračuje Gregar. „Je to podobné jako v pohostinství, kde zoufale chybí číšníci a další lidé, kteří přešli do stabilnějších zaměstnání.“

„A také si všímáme zejména u zahraničních interpretů větší tlak na honoráře. U některých kapel se zvýšily až dvojnásobně. A tím, že Česko není až tak velký trh, tak je samozřejmě pro spoustu kapel zajímavější zahrát si třikrát ve Francii než v Česku, kde se víceméně ani nestane, že by tolikrát vystoupili,“ dodává.

OBRAZEM: Druhý koncert Imagine Dragons v Praze: podívejte se, jak desítky tisíc lidí zaplnily metro

Číst článek

Festivaly zasáhla také válka na Ukrajině. „Je to kombinace toho, že naši partneři přišli o zisky nebo byznys v Rusku. A také se připravují na úspory, takže okamžitě škrtli budget na marketing. A někteří to berou mecenášsky, a tak se rozhodli přesměrovat svoji podporu na Ukrajinu,“ přibližuje Gregar.

Změnilo se i chování návštěvníků. „Většina lidí si lístek kupuje až na místě. A pak jsou tu rostoucí ceny, sice už se prodávají i nové lístky, snažíme se je držet cenově co nejníže, i když nás to tlačí výš a výš. Je vidět, že lidem postupně dochází peníze,“ připouští.

Organizátoři jsou přesto vděční všem, kteří si po celou dobu pandemie schovávali staré vstupenky a nechtěli peníze zpět.

„Náklady na festival se totiž platí dlouho, dlouho dopředu. Když přišel covid, tak už velkou část těch peněz měli interpreti u sebe, zaplatili jsme různé zálohy a podobně. Kdo si vstupenky nechal, tak je teď má bezprecedentně levné, to už by dnes nešlo,“ uzavírá Marek Vohralík.

Zasáhne festivaly víc to, když bude pokračovat ruská válka na Ukrajině, nebo pokud se vrátí pandemie? Poslechněte si celý rozhovor.

Saša Michailidis, lbu, kac Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme