Barokní freska na zámku Červená Lhota je po staletích znovu k vidění. Vědci zkoumali, jak vznikala

Vznikla v raném baroku, potom zmizela pod nánosy barvy. Až teď jí krásu vrátili restaurátoři. Část klenby, která v minulosti zdobila hlavní společenský sál zámku Červená Lhota, se po staletích znovu ukázala. Teď už práci restaurátorů můžou obdivovat i návštěvníci.

Červená Lhota Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Tohle je výsledek restaurátorské práce. My jsme náramně spokojení, protože je to opravdu krásné. Jsme vlastně překvapení tím, jak kultivovaný a krásný zámek v barokní době musel být,“ říká při pohledu na strop zámecké jídelny kastelán Tomáš Horyna pro Český rozhlas České Budějovice.

Přehrát

00:00 / 00:00

Obnovenou štukovou výzdobu a fresky si na zámku Červená Lhota prohlédla Lucie Hochmanová

Jde o zbytek klenby, která zdobila hlavní společenský sál zámku Červená Lhota. Rozprostíral se přes celé jedno křídlo budovy, pozdějšími stavebními zásahy byly ale zhruba dvě třetiny klenby zbourány a dochovala se jen malá část v současné jídelně.

Protože už klenba netvořila celek, pozdější majitelé ji nechali zamalovat. Zpod vrstev nátěrů ji v posledních pěti letech zpět dostávali restaurátoři.

Slon, velbloud, tygr. Památkáři objevili na zámku v Bělé pod Bezdězem nástěnné malby

Číst článek

„Bylo velmi překvapivé, v jakém stavu se pod vápennými nátěry objevily autentické povrchy. Tím, že jsme odkryli docela velkou část, jsme mohli pozorovat původní polychromie, povrchové úpravy, stopy nástrojů starých mistrů, které se tam dochovaly bez jakéhokoli zásahu a v kompaktní podobě schované pod vrstvami,“ popisuje restaurátorka Jana Waisserová.

Práce s freskami a štuky, jak je dokončili jejich autoři a bez pozdějších zásahů, se restaurátorům naskytne výjimečně. I proto k obnově přizvali vědce. Ti analyzovali přesné složení štuků a tmelů, kterými byly na klenbu připevněny plastiky ovoce a lístků, a na základě analýz restaurátorům vyrobili jejich kopii.

Analýza ukázala i to, jaký materiál staří mistři používali. Vápno dováželi z Chýnova a sádru od Vídně. Do štuků přidávali i klíh.

Vzácné figuríny na zámku v Českém Krumlově restaurátoři oblékli do původních barokních kostýmů

Číst článek

„Ten zpomaluje tuhnutí sádry. Klíh se používal, to je známá věc, ale musíme si uvědomit, že mluvíme o době, ze které už nemáme tolik záznamů o technických věcech. Proto jsme rádi, že jsme dokázali, že klíh používali. Díky tomu jsme mohli uvažovat o tom, jak asi pracovali s materiálem,“ upřesňuje Jan Válek z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky Akademie věd.

Podrobné chemické analýzy by v budoucnu mohly změnit i již zažité postupy restaurátorů.

„My se jako restaurátoři obvykle sádře vyhýbáme, protože přináší do zdi materiál, který památce může škodit. Pro mě je hodně důležité zjištění, že v baroku se sádře nevyhýbali, a tím pádem my můžeme navazovat na jejich postup a nemusíme se jí tolik bát,“ komentuje restaurátorka Zuzana Wichterlová.

Stejně tak se díky práci na obnově kleneb jídelny zámku Červená Lhota změnil i pohled restaurátorů na omítky s velkým podílem vápna.

Lucie Suchánková Hochmanová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme