Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přechod Nízkých Tater

Hory jsou místem kde se člověk může snáze odpoutat od běžných lidských starostí a problémů než v rušnějším prostředí měst a vesnic.

I proto mám hory rád a pravidelně je navštěvuji. Pomáhá mi v tom blízkost Beskyd v jejichž podhůří již léta bydlím.

Na počátku srpna jsem se rozhodl vyrazit do poněkud vyšších kopců a zakoupil si čtyřdenní zájezd "Přechod Nízkých Tater" od jedné na turistiku zaměřené cestovní kanceláře. Stupeň obtížnosti mezi trojkou a čtyřkou představuje již relativně náročný zájezd vyžadující jistou fyzickou i psychickou odolnost. Já spíše pohodový turista jsem byl zvědav, zda přechod zvládnu. Věřil jsem že ano.

První den cesty

Odpoledne jsem z Olomouce vyrazil spolu se skupinkou zjevně dobře vytrénovaných turistů směr Slovensko. Po několika hodinách cesty jsme večer dorazili do podhorské obce Liptovská Revúca, kde nás čekal první nocleh na jedné z místních chat. Ráno se mi naskytla možnost si udělat snímek vesnice a okolních kopců jež jsou součástí Velké Fatry.

Liptovká Revúca

Druhý den cesty

Krátce po snídani jsme zabalili věci a autobusem se vydali na krátký dojezd pod Nízké Tatry do osady Korytnica kúpele ležící v nadmořské výšce 800m. Rozloučili jsme se s autobusem a s batohem obsahujícím nejnutnější věci na cestu: spacák, náhradní oblečení a jídlo se vydali na pěší tůru.

První stovky metrů jsme ještě procházeli civilizací. Pořídil jsem přitom i fotografii místního kostela. I když se to mnohým bude zdát zbytečné, myslím, že vždy na začátku každé podobné cesty je dobré se obrátit "k naší vrchnosti" a požádat o pomoc a ochranu.

Kostelík v Korytnici

První tři hodiny cesty byly ve znamení stupání. Procházeli jsme nejdříve listnatým a pak jehličnatým lesem a naší cestě se ukazovaly stále širší výhledy na okolní krajinu a kopce.

z výstupu na hřeben

Po čase stoupání začal les řídnout. Přišel pás kosodřeviny a nakonec vysokohorské louky. Vystoupili jsme na horský hřeben a dále jsme šli šli stále střídavě nahoru a dolů jako po zvlněném koberci.

z hřebene Nízkých Tater

Počasí tento den bylo krásné, slunečno a dokonce i ve výšce 1700m hodně teplo, zvlášť když ustál vítr. Výstup se mi podařilo zvládnou docela dobře, velkou pomocí mi byly místní borůvky. Cítil jsem jak po pozření jen několika kuliček se mi obnovují životní síly. Po hřebeni jsme kráčeli několik hodin až jsme dorazili do místa našeho druhého noclehu, do útulny pod Ďurkovou ve výšce 1625 metrů.

nad útulnou pod Durkovou

Mé naivní představy byly takové, že noc zde bude trávit je 16 účastníků našeho zájezdu. Útulna však byla plná dalších turistů. Vůbec mi nevadilo, že místo sprchy zde byla studánka a hadice s vodou, i večeře a snídaně zde byla dobrá, horší již byly podmínky přespání. V jedné místnosti-půdě jsme zde leželo možná až 50 lidí, často dva na jedné matraci. Dole v "restauraci" pak lidé stali na zemi i na stolech.

z útulni

Poté co v noci dorazila bouřka se do útulny nahrnuli i ti, co spali venku pod širákem a zablokovali i výstupní dveře. Tu noc jsem nedokázal vůbec usnout. Čekání na úsvit se mi zdálo nekonečné a až poté, co po krkolomném překračování ležících spáčů se mi podařilo vyjít z útulny ven, se mi ulevilo. Venku jsem ihned pocítil velké osvěžení, i když jsem byl nevyspán.

při svítání

Třetí den cesty

Po snídani jsme opět vzali své batohy a vyrazili na cestu. Čekalo nás poměrně strmé stoupání. Asi po hodině cesty jsme došli na vrchol Chabenec (1955m), který se ukázal být nejvyšším bodem naší cesty.

Chabenec
vyhlídka z Chabence

Náš plánovaná trasa nás měla dále vést přes Chopok k nejvyššímu vrcholu Nízkých Tater, hoře Dumbier.

pohled na Chopok a Dumbier

Byla zde ale nepříznivá předpověď počasí slibující déšť a bouřky. Ocitnout se za bouřky na vrcholu hřebenu, kde není kde se schovat rozhodně není příjemné a je i  nebezpečné. A tak vedoucí zájezdu rozhodl změnit trasu a sestoupit z hřebenu a dál pokračovat traverzem do cíle cesty. Nejhorší předpovědi meteorologů se nakonec nenaplnily. Bouřka nedorazila a na nás spadlo jen několik kapek deště. Ale to nikdo předem nevěděl, že až skoro zázračně se nám bouřka a hustý déšť vyhne. Vrchol Chopku jsme mohli pozorovat alespoň zdola, když jsme procházeli skrze sjezdovku a pod lanovkou vedoucí k vrcholu.

pohled na Chopok

Šli jsme rychle a tak relativně brzy jsme dorazili na chatu M.R.Štefánika ve výšce 1740 metrů.

chata Štefánika

Ubytování zde bylo mnohonásobně pohodlnější než na útulně. Čekala mně zde i postel v 8 lůžkovém pokoji. Jídlo jste si zde mohli vybrat s širokého menu a bylo opravdu vynikající. A i když jeho cena byla trošku vyšší, byly zde velké porce. Tentokrát jsem usnul hned a spal již takřka celou noc.

Čtvrtý den cesty

Čekala nás závěrečná část, již jen 3 hodinový pochod. Začal v husté mlze a při mrholení.

cesta v mlze

Ale i tak se občas mlha rozešla a uvolnil se pohled do údolí.

pohled do údolí

Závěr cesty představoval prudký sestup do sedla Čertovica, kde nás již čekal autobus.

pohled na sedlo Čertovica

Po sestupu jsem byl šťastný, že jsem cestu zvládl a již se těšil domů. V sedle krásně svítilo sluníčko, ale při cestě autobusem zpět opět začalo oblaků přibývat a když jsme překračovali hranici do Česka opět jsme se ocitli v mlze ke které se přidal i vytrvalý déšť který ustal až pozdě odpoledne následného dne.

Autor: Petr Bajnar | středa 24.8.2022 12:00 | karma článku: 18,84 | přečteno: 426x
  • Další články autora

Co měsíc duben 2024 dal?

Duben roku 2024 se pomalu blíží ke svému konci a mně napadlo zamyslet se nad tím, co se v tomto období ve světě a v našich luhách a hájích stalo.

28.4.2024 v 12:10 | Karma: 0 | Přečteno: 3x | Diskuse| Společnost

Reportáž z času velikonočního

Je boží hod velikonoční, den kterým vrcholí oslava velikonoc, svátků které již tradičně připadají vždy na první víkend po prvním jarním úplňku.

31.3.2024 v 9:48 | Karma: 0 | Přečteno: 34x | Diskuse| Společnost

Chcimírové a chciválkové

Minulý týden uplynuly dva roky od zahájení ruské invaze na Ukrajině. Z projevů které k výročí zazněly, nejvíce vzbudil pozornost projev slovenského premiéra Roberta Fica.

3.3.2024 v 11:20 | Karma: 8,08 | Přečteno: 79x | Diskuse| Společnost

Rok 2024: rok zásadních změn

Rok 2024 začal. Někteří lidé jej přivítali s nadějí, že půjde o lepší rok než 2023, jiní se do budoucna dívají s obavami.

1.1.2024 v 10:18 | Karma: 0 | Přečteno: 81x | Diskuse| Společnost

Petr Bajnar

Zřiďme pro politiky speciální ZOO!

Po krátké přestávce jsem se letos vrátil k učitelskému povolání. A to víte, není to vždy snadné. Jsou žáci klidní a hodní, někteří však zlobí. Občas se stávají v hodinách i nejrůznějšími zvířátky.

31.12.2023 v 9:06 | Karma: 5,63 | Přečteno: 107x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Opilý řidič kličkoval Brandýsem. Čtyři tisíce pro každého, uplácel pak policisty

30. dubna 2024  17:03

V druhé polovině dubna zastavila policejní hlídka kličkující a pomalu jedoucí auto. Cizinec, který...

Došla na Majálesu voda? Odmítáme to, říká pořadatel. GIBS prověřuje zásah

30. dubna 2024  13:56,  aktualizováno  16:57

Na sobotním festivalu Majáles v pražských Letňanech nebyl problém pouze s vracením peněz za zálohy...

Masivní sucho je zpět, hrozí požár jako v Českém Švýcarsku, říká klimatolog

30. dubna 2024  16:53

Podcast V den pálení čarodějnic Český hydrometeorologický ústav varuje před vysokým rizikem šíření požárů,...

Česko nakoupí šest vrtulníků pro hašení požárů, pomohou i jinde v Unii

30. dubna 2024  16:51

Česko chce do roku 2030 nakoupit šest vrtulníků pro hašení lesních požárů. Jejich cena by byla do...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

• Počet článků 607
  • Celková karma 2,69
  • Průměrná čtenost 1405x
Jsem obyčejný člověk, který se zajímá o filozofii, vědu i o společenské dění.