Demotivace, nízká produktivita, vyhoření. Firmy čím dál více investují do duševního zdraví zaměstnanců

Spokojený zaměstnanec = produktivní zaměstnanec. Zdá se, že české firmy si tuto rovnici umí spočítat a stále více investují do duševního zdraví svých lidí. Svědčí o tom výsledky české platformy terap.io, která za poslední rok zaznamenává nárůst zájemců o on-line terapie především v B2B sektoru. Firemní klienti nyní tvoří už 30 % všech sezení na platformě, loni touto dobou to byla pouhá desetina. 

„Noční můrou HR manažerů je, že se zaměstnanec dopracuje v lepším případě ke ztrátě motivace a hledání naplnění někde jinde, v horším případě k syndromu vyhoření. Firmy si spočítaly, že se vyplatí zaměřit se na prevenci, tedy na péči o duševní zdraví svých lidí, spíše než čelit následkům,“ komentuje nárůst firemních klientů Chadi El-Moussawi, spoluzakladatel české platformy pro on-line terapii terap.io. Investice do prevence, jako jsou well-beingové programy nebo hrazené terapie, se podle něj firmě dlouhodobě vrátí až 4násobně.

Ve spolupráci s terap.io mohou firmy svým zaměstnancům nabídnout několik variant péče o jejich duševní zdraví formou zaměstnaneckého benefitu. „Nejčastěji je to on-line sezení s terapeutem jeden na jednoho. Nicméně čím dál více se na nás firmy obracejí s tím, že by chtěly pro zaměstnance realizovat různé tematické workshopy. Zároveň oceňují, že jim kontinuálně pomáháme s osvětou na poli péče o duševní zdraví ve firmě ve formě různých tipů, newsletterů, apod.,“ uvádí El-Moussawi. HR manažeři podle něj hledají partnera, který jim pomůže s implementací a osvětou péče o duševní zdraví ve firmě, protože sami nemusí disponovat znalostmi, které k tomu jsou potřeba. 

Workshopy a webináře probíhají v obou formátech online i offline. Tematicky pokrývají širokou škálu situací ať již v práci (jak pracovat s lidmi, aby nevyhořeli, jak nevyhořet v manažerské roli, atd.) či v osobním životě (např. výchova a komunikace s dětmi, protože spousta zaměstnanců je zároveň i rodiči). Některé jsou pro menší skupiny a je zde větší prostor pro interakci s přednášejícím, ale máme i velké webináře pro vyšší desítky až stovky účastníků, které mají více formu přednášky.

S platformou terap.io spolupracují na zlepšení spokojenosti svých zaměstnanců desítky firemních klientů jako například Bonami, Applifting, Sodexo, Raiffeisenbank, Heureka nebo Slevomat. Spolupráce s firmami pomáhá platformě šířit důležitou myšlenku destigmatizace terapie. „Vnímáme to tak, že firmy pomáhají terapii normalizovat jako běžnou součást péče o sebe. Když vidíte, že tohoto benefitu využívají i vaši kolegové, nemáte pocit, že je to něco, za co byste se měli stydět. Věříme, že si takto terapii zkusí i lidé, které by to jinak možná ani nenapadlo,“ vysvětluje El-Moussawi. Právě prevence psychických potíží je podle něj optimálním cílem terapie.

První česká platforma pro psychoterapii Terap.io vznikla v důsledku náročných životních období dvou přátel (Chadi El-Moussawi a Jan Sasínek), která překlenuli díky terapii. Společně s týmem zkušených terapeutů se pak rozhodli vytvořit službu, která zjednoduší přístup k terapii všem. Terap.io během pár jednoduchých kroků propojí klienta s ověřeným terapeutem a po výběru termínu zprostředkuje terapeutické sezení formou videohovoru, audiohovoru nebo chatu, bezpečně a bez využití třetích stran. Terapii tak zájemci mohou podstoupit v jakémkoli čase a situaci, která jim vyhovuje. Služba také pomáhá s výběrem konkrétního terapeuta. Více informací najdete na https://terap.io/.