InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Ságaaneb Vizovský zázrak (Bolek Polívka)

    středa 8.5 19:00 - Divadlo Oskara Nedbala Tábor

    Divadelní představení.

  • Žehnání motorek

    středa 8.5 13:30 - Masarykovo náměstí, Třeboň

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Přehlídka někdejší československé pýchy a novinky pokračovatelů. Jawy a Čezety měly sjezd na Harrachovce

   Autor: JcTED.cz - TV

    Autor: JcTED.cz - TV

AKTUALIZOVÁNO - 4.9.2022 13:48

TÁBOR - U výletní restaurace Harrachovka se první zářijovou sobotu uskutečnil 16. zemský sjezd motocyklů československé výroby. Naleštěné kousky přivezlo 74 majitelů a po poledni vyjeli na spanilou jízdu. Projeli táborským Žižkovým náměstím a pokračovali přes Želeč do Bechyně a odtud zpět přes Stádlecký most do Tábora.


Fandové obou legendárních československých značek se rádi potkávají a mají si vždycky o čem popovídat. Organizátoři ze spolku Zemský sjezd pro ně také každoročně přichystají nějakou zajímavost. Letos byl k vidění motocykl poháněný parním strojem, který zkonstruoval Ladislav Šedivý. Budil velkou pozornost a podrobnosti o něm uvádí jeho konstruktér ve videorozhovoru.

„Sem jsem ho přivezl na vozíku, protože jsem čerstvě po operaci srdce, takže se nepouštím do nějakých odvážných kousků, ale před třemi měsíci jsem na něm jezdil před brněnskou Olympií na parní olympiádě," prozradil Ladislav Šedivý. Svou dílnu, kde pořád něco vymýšlí, má na chatě v Roudné a na okolních silnicích vytáhl z tohoto unikátu až šedesátikilometrovou rychlost.

Pozornost budila i lokomobila stejného konstruktéra, stacionární parní stroj, který dodával energii flašinetu ze známé olomoucké varhanářské dílny Roháč – Juráň. A nejbližší plány Ladislava Šedivého? „Teď mám hlavně v plánu přežít ještě výměnu druhé srdeční chlopně v listopadu a pak bych chtěl postavit repliku řemenového motocyklu z počátku dvacátého století," prozradil.

Co je nového v Jawě Moto? 

Už tradičními hosty na Zemském sjezdu jsou zástupci společnosti Jawa Moto z Týnce nad Sázavou. I jejich stánek byl v obležení, přivezli ukázky veškerého sortimentu. Jawa Moto vyrábí stroje s kubaturou od 300 do 500 ccm.
Fandové značky obhlíželi hlavně třístovku limitované série, které se vyrobí 105 kusů v zeleném a stejný počet v modrém provedení. Liší se například zadní kotoučovou brzdou nebo excentricky umístěným tachometrem. Pro Jawu se limitovaná série dodává na základě licenční smlouvy z Indie. Výkonný ředitel společnosti Jiří Kraft ve videorozhovoru popisuje, proč se dnešní výrobci orientují na Indii a Čínu. Indický koncern Mahindra vyrábí pro Jawu i designové černé péráky, i tento model budil na Harrachovce obdiv. V Číně se stejně na základě licence vyrábějí pětistovky a prodávají se i ve spolupráci s argentinským dealerem. Na české půdě v Týnci se vyrábí stroje 350 OHC sport a standard.

„Já jezdím na základním provedení třistapadesátky a těší mě, že tu pár těchto strojů vidím," zmínil Jiří Kraft. Když v roce 2017 začali v Týnci vyrábět stroje 350 OHC, prodalo se jich za první rok 120. O dva roky později se prodalo dvě stě kývaček. Pak přišel pérák a těch už je mezi motocyklisty na 650. Limitovaná série šla do prodeje toto pondělí a už je prodáno kolem padesáti kusů. „Dnes motocykly neslouží jako dřív k cestě do práce, majitelé chtějí zaujmout a jízda jim má přinést zážitek," naznačil Jiří Kraft filozofii vývoje nových modelů.
Další zajímavosti od Jawy přinesou středeční Jihočeské týdeníky a leccos prozrazuje i ředitel Jiří Kraft na videu. Poslední otázku dostal, jaký vztah mají v Jawě k Čezetám, jejichž slavná éra už bohužel nemá pokračování.

Vzpomínka na dva mosty přes Vltavu

Na Harrachovce po návratu ze spanilé jízdy následovaly motorkářské hry a večer se promítaly dokumenty pro pamětníky. Není to jediná akce spolku Zemský sjezd. Jak prozradil Tomáš Červenka sezona se každoročně otevírá vyjížďkou přes dva mosty, která upomíná na silniční závod z let 1951, 1952 a 1954, kdy se jezdilo přes starý a nový Podolský most u Vltavy dřív, než byl starý most rozebrán a přestěhován ke Stádlci, kde se klene přes Lužnici. „Této vyjížďky se vždycky účastní tak dvacet nadšenců a symbolicky jízdou propojujeme oba mosty, tedy Podolský a Stádlecký," zmínil Tomáš Červenka.

Diskuse k článku - napište váš názor
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace