Skleníkový experiment. Pardubičtí gymnazisté postavili vlastní bioplynku, na odpadu vypěstují saláty

V areálu pardubického gymnázia Dašická vyrostl velký skleník. Jde o experimentální vědeckou laboratoř, kterou si z velké části od podlahy až po střechu postavili sami studenti. Na pár metrech čtverečních tak nyní testují svůj akvareaktor. Jde o technologii na využití zbytkového odpadu, který vzniká v bioplynových stanicích.

Pardubice Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„To jsme si postavili prakticky sami, jenom jsme si nechali zavést elektriku do skleníku a základy nám udělala firma, všechno ostatní jsme si udělali sami,“ říká student čtvrtého ročníku Rudolf Mašek.

Přehrát

00:00 / 00:00

I na školním dvorku se dá dělat experimentální výzkum. Studenti chodí do skleníku mezi písemkami

V experimentální laboratoři teď pěstují studenti rostlinky salátu v takzvané hydroponické jednotce. Vedle stojí velký biologický filtr, jsou to dvě kádě plné vody a na hladině plují malé plastové součástky.

K přístrojům propojeným hadicemi a kabely přibude ještě malá bioplynová stanice.

„Jakmile tady bude, tak tam si vytvoříme vlastní digestát, což je přepracovaná biomasa. Jakmile se siláž v bioplynce zpracuje, polovina biomasy se přepracuje v bioplyn a druhá polovina je ve formě digestátu,“ popisuje Mašek.

Věda mezi písemkami

Právě odpad vznikající provozem bioplynové stanice bude pro studenty klíčový, v upravené formě ho chtějí požívat jako hnojivo.

„Digestát se snažíme co nejlíp zpracovat tak, abychom z něho dokázali získat potraviny, a to pěstováním rostlin, hub a řas. Také chceme pěstováním řas získat biopaliva,“ plánuje Mašek.

Z bioodpadu metan? Čeští vědci si postup patentovali už před deseti lety, teď by se mohl finančně vyplatit

Číst článek

Studentská laboratoř fungující na zahradě gymnázia je společným projektem tří kamarádů, vedle Rudolfa Maška se na něm podílejí i studenti Dominik Mareš a Filip Dvořáček.

Dohromady se dali už na základní škole. „Snažíme se do toho dávat většinu našeho volného času, ale někdy je hodně písemek, někdy málo. Když je čas, tak se snažíme tomu věnovat,“ říká Dvořáček.

Studenti věří, že svůj projekt stihnou dotáhnout do maturity. Zároveň doufají, že pro něj najdou další pokračovatele mezi mladšími studenty. Vznik studentské experimentální laboratoře podpořili asi 200 000 korun různí sponzoři.

Ondřej Wolf Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme