Evropa vykupuje plyn a chudé země musí trpět

Evropa vykupuje plyn a chudé země musí trpět
Tanker kotvící u polského LNG terminálu Świnoujście. / Maciej Margas, CC BY-SA 4.0 (Zvětšit)

Jižní Asie se v důsledku rozpadu evropsko-ruských vztahů řítí do energetické katastrofy. Cena za zkapalněný plyn (LNG) na spotovém trhu prudce vzrostla, protože mnohem více krátkodobých dodávek skupují bohatí Evropané. Země jako Bangladéš a Pákistán se proto dnes potýkají s výpadky elektřiny, které způsobuje omezená nabídka na trhu s LNG.

Rychle rostoucí poptávka EU po zkapalněném plynu, jenž letos hraje klíčovou roli při nahrazování výpadku dodávek z ruských plynovodů, vyvolala globální změnu toku energetických surovin. Jak uvedla Mezinárodní agentura pro energii IEA (International Energy Agency), v meziročním srovnání vzrostl zájem evropských kupců o LNG o 65 % (43 mld. m3).

Díky rozšíření stávajících terminálů v severozápadní Evropě a pronájmu plovoucích terminálů FSRU (Floating Storage Regasification Unit) unijní státy v topné sezóně 2022/2023 zvýší svou regazifikační kapacitu o 15 % (25 mld. m3). To zahrnuje rozšíření terminálu GATE (4 mld. m3) a spuštění terminálu Eemshaven LNG (8 mld. m3) v Nizozemsku, dvou FSRU v Německu (s celkovou kapacitou přibližně 8 mld. m3) a společný estonsko-finský FSRU (5 mld. m3).

Rozšiřující se regazifikační kapacita EU sice umožňuje další možnosti nákupu LNG, ale automaticky nezaručuje zvýšení dodávek. Několik společností se sídlem v EU si podle IEA dodatečné dodávky LNG zajistilo prostřednictvím výběrových řízení a krátkodobých smluv. Očekává se však, že většina dodatečného dovozu plynu bude v letošní zimě pocházet ze spotového trhu.

Energetická krize, která následovala po únorové ruské invazi na Ukrajinu, tak nejenže přesměrovává tok LNG do Evropy, ale také z jiných částí světa stahuje mobilní terminály FSRU. Ochota Evropanů zaplatit za plyn vysoké částky učinila jeho dodávky nedostupné pro rozvojové a hospodářsky slabé asijské země. Navíc podkopala kritickou součást místní regazifikační infrastruktury. Plavidlům FSRU totiž mnohé státy v jižní a jihovýchodní Asii donedávna přisuzovaly klíčovou roli při zásobování svého území zemním plynem.

Z celkových bezmála 50 FSRU jich tento rok dvacet dokončilo nasmlouvané služby a dvanáct z nich se podařilo získat pro evropské zásobování. Dalších devět mobilních terminálů si chtějí Evropané v blízké době pronajmout. Dle IEA celosvětová poptávka včetně evropských plánů existující flotilu FSRU plně zaměstná až do roku 2025. Vyhlídky využití plovoucích terminálů v jižní a jihovýchodní Asii, které již dříve zatěžovala řada problémů specifických pro jednotlivé země a projekty, se tak dále zhoršily. Nedostatek FSRU se projevuje zejména ve vyšších sazbách za pronájem, které se oproti roku 2021 více než zdvojnásobily na 200 000 amerických dolarů za jeden den.

Tento článek je součástí exkluzivního obsahu Armádních novin! Chci PREMIUM účet

Související články

Obří vrtné lodě a turecká plynová expanze ve Středozemním moři

Turecko si během posledních tří let pořídilo tři specializovaná plavidla na těžbu zemního plynu z ...

Africký plyn jako řešení evropské plynové krize

Již v roce 1981 se americký prezident Ronald Reagan neúspěšně pokoušel zablokovat stavbu ...

Břidlicový plyn v Evropské unii - nevyužitá příležitost

V EU se o frakování hodně mluvilo a málo konalo. Většina nadnárodních energetických společností ...

PREMIUM Perspektiva a výzvy pro těžbu zemního plynu na Ukrajině

Ukrajina je jednou z největších zemí Evropy nejen z hlediska rozlohy, ale také z hlediska zásob ...

Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.