Třeba taková Diana (Ilenia Pastorelli). Je atraktivní a má luxusní tělo, takže nepřekvapí, že se rozhodla, že si bude vydělávat jako eskort, resp. v tomto případě jako regulérní štětka, byť nedělá všechny sexuální praktiky. Jenže tyto pracovnice teď v Itálii nejsou v bezpečí. Konkrétně tedy zrovna v době, kdy proběhlo zatmění Slunce. Díky třiadvacet roků starému zážitku dobře vím, že při zatmění Slunce není dobré se dívat vzhůru bez slunečních brýlí nebo ještě lépe bez svářečských skel. Jenže u Diany skutečný problém nastane teprve ve chvíli, kdy odejde od kunčafta, který se k ní choval hrubě. Začne ji pronásledovat bílá dodávka. Trochu to připomene Duel, ale tady víme, že je určitě někdo uvnitř.
Je hezké, že se Dariovi Argentovi podařilo docílit toho, abychom soucítili s prostitutkou. Dokud Dianě vypomáhá vlčák Nerea (nebo je to vlkodlak?) a Rita, je všechno v naprostém pořádku. Tuhle paní si zahrála Asia Argento, režisérova dcera. A tak se dá očekávat, že se nedožije závěrečných titulků. Do značné míry to souvisí také s tím, že hororoví režiséři, resp. režiséři hororových filmů to berou jako takovou zvráceně-cynickou legraci. Asia už je dávno dospělá, zatímco třeba Rebel Rodriguez byl v Planetě teror ještě dítě. Přesto ho jeho otec Robert nechal, aby se zastřelil. Sice pak natočil záběry, kde chlapce ostatní všude berou sebou, ale pochopitelně věděl, že je nepoužije.
Nicméně zpět k Černým brýlím. Trpí tím, čím některá další Agentova díla, totiž že při vraždách vícekrát postaví kameru na málo vhodné místo a snímá pod podivným úhlem. Občas dokonce až poruší pravidlo osy. Daleko větší prohřešek však spočívá v tom, že všechno působí jaksi uměle. Tomuto nešvaru se nevyhneme ani u Černých brýlí, kde se navíc hlavní hrdinka nezdráhá dělat nelogické a pro sebe při svém handicapu značně riskantní věci. Například nečeká na pomoc a sama se vydá pryč z bezpečného místa, přestože nikdy neví, jestli náhodou příštím krokem nedoputuje zabijákovi rovnou do rány.
Černé brýle jsou filmem, co vzniknul podle scénáře, který jeho autoři Dario Argento a Franco Ferrini napsali už v roce 2002. Od té doby zřejmě nedošlo na žádný update, což se na výsledku po dvaceti rokách nepřekvapivě podepsalo. Zakomponování čínského chlapce budí spíše rozpaky, protože se nestane nic, co by jeho původu přikládalo velký význam. Naopak vítanou změnou jest přesídlení z města na venkov, což nepředstavuje jedinou spojitost s filmem noir. Režisér si rovněž neodpustí drsně štiplavou ironii, resp. sarkasmus. I když už natočil lepší podívané, tak vůči respektu k jeho tvorbě má dobrý smysl vyrazit taky na tuhle.
ÚDAJE O TOM, KDY A KDE BUDE FILM ČERNÉ BRÝLE KE ZHLÉDNUTÍ, JSOU K DISPOZICI TADY
FOTO: Film Europe