Brno - Práce konceptuálního umělce Milana Maura z posledních 40 let vystavuje brněnská Fait Gallery. Jedenasedmdesátiletý plzeňský rodák se věnuje malbě, kresbě, instalacím, pracuje také různými kombinovanými technikami. Často zachycuje přírodní děje, třeba pohyb motýlů či vodoměrek, tání ledu, posouvání stínů nebo opadávání listů. Výstava v hlavním prostoru někdejší tovární haly za brněnským železničním nádražím potrvá do poloviny ledna, informovala ČTK Tímea Vitázková z galerie.
Jde o dosud nejrozsáhlejší prezentaci Maurova díla. Vrací se k nejznámějším počinům z dřívějška a přesahuje do současnosti, k novým tématům. Zahrnuje tvůrčí i osobní příběh umělce. Podle trojice kurátorů jsou základní strategií autora téměř vědecké, s velkým nasazením vytvářené záznamy přírodních dějů, často doprovázené lyrickými texty.
"Jindy Milan Maur nechával působit některé přírodní jevy na vlastní tělo, aby je tak poznával intenzivněji a více způsoby. Autor ve své celé tvorbě artikuluje existenci člověka v přírodě a působení v jejích procesech a jevech," napsali kurátoři v průvodním slovu k výstavě.
Fait Gallery spolu s novou výstavou v hlavní hale otevírá vždy také dvě menší prezentace v prostorech Preview a Mem. Tentokrát padla volba na umělce Jiřího Staňka a Veroniku Vlkovou.
Staněk v instalaci Brightness tematicky propojuje světy umění a vědy. Snaží se vizualizovat vlny a částice nebo povrch Slunce. Kurátorem výstavy je Jiří Dušek, ředitel brněnské hvězdárny a senátor. Hlavním prvkem v prezentaci Vlkové je video. Dostala název Tatínku_hrubý_a_zmenšený_final_ok. Odkazuje tak ke způsobu ukládání a pojmenovávání souborů v počítači.