Ticho, klid, volnost. Největší inspirací je mi krajina, říká Lada Semecká. Její skleněná instalace okouzlila Designblok

21. říjen 2022

Multiprostorová básnířka, jejíž práce se sklem na pomezí umění a designu je oslavou nedokonalosti a formální čistoty – tak výtvarnici a vedoucí ústeckého ateliéru Prostorové tvorby Ladu Semeckou popsala mezinárodní porota Designbloku, když jí udělovala cenu Grand Prix za mimořádný počin. Jak ji ovlivnil profesor Vladimír Kopecký a čtyřletý pobyt v Japonsku? Proč potřebuje mít v ateliéru uklizeno a v čem je inspirativní chyba? Ve Vizitce o tom mluvila s Markétou Kaňkovou.

Bývala snílkem, zručným kutilem, který toužil z popelnice na dvorku zkonstruovat raketu. K tomu sice nedošlo, dřevěný vor už si ale na základní škole sestavila. V drážďanské galerii, kam ji rodiče jako malou vzali, ji fascinovala technická stránka Rembrandtových děl, kterou pak studovala i doma z nakoupených reprodukcí.

Lada Semecká: Rainy landscape

Tehdy si myslela, že bude malovat anebo pracovat s hlínou. Nakonec ale nezamířila ani do Prahy, ani do Bechyně, nýbrž do Kamenického Šenova, kde na průmyslovce začala studovat v oddělení rytí skla. „Je to rukodělný obor, a díky tomu jsem si ke sklu našla vztah,“ vzpomíná.

Kvákaly tam žáby

Zásadní osobou na její cestě byl profesor a pedagog sklářského ateliéru na UMPRUM Vladimír Kopecký. Z jeho chytrých postřehů, rad a vizionářství Lada Semecká čerpá dodnes.

Čtěte také

„Byl a je to hrozně vnímavý, vzdělaný a inteligentní člověk, nepamatuju si, že by kdy řekl něco, co nedávalo smysl. Snažil se pro nás otevírat nové cesty,“ říká s tím, že jednoho dne jí jen tak přinesl knížku o japonských zahradách. Jako by tím předznamenal budoucnost: osm let po absolutoriu UMRPUM a pedagogické praxi tamtéž odjela sklo učit do japonské Toyamy (2008 – 2012). Do školy na kraji města pod kopcem s bambusovým hájem a rýžovým polem, kde ji vítaly kvákající žáby. Ideální prostředí pro Ladinu tvorbu, v níž se odráží fascinace krajinou a volností, mraky, větrem a drobnými událostmi jakožto metaforami přírodních projevů a cyklů.

Designblok 2022: Instalace Lady Semecké, oceněná Cenou Grand Prix za mimořádný počin

Kromě japonské zkušenosti si v sobě Lada Semecká nese i zkušenost americkou, rok strávila ve Washingtonu na renomované sklářské škole Pilchuck Glass School. Při sledování korun stromů přišla na princip tvoření skleněných obrazů mraků, které vznikaly vibrací skla posypaným skelnou drtí.

Ještě v Japonsku také začala zkoumat, jak by se do jejích skleněných kinetických instalací dal zakomponovat zvuk. Téma kaligrafie zvuku pak rozvíjela v rámci doktorského studia na Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v „domovském“ Ústí nad Labem. Doktorát nedokončila, Japonskem inspirované porcelánové či čedičové zvony ale ano. Diváci je mohli vidět například v roce 2018 v kutnohorském GASKu.

Spustit audio

Související