Džavcha o MS mládeže v Batumi

Dobrý den, milí čtenáři, šachoví přátelé.

S radostí vám sděluji jak jsem se zúčastnil na letošní MS mládeže v gruzínském Batumi do 12 let s klukama z různých zemí světa ve dnech 15.-27.9.2022.

O 1 den dříve před odletem do Batumi jel jsem s tátou ze Zlína do Prahy, protože jsme měli odlet v 09:20 hod. 14.9.2022 z Prahy. Do Prahy jsme přijeli, hned se ubytovali v penzionu v Maštali, co nejblíže u letiště kvůli stihnutí ráno na letiště. Celé odpoledne i večer jsme se po Praze podívali.

Ráno 14.9.2022 jsme měli sraz na letišti Václava Havla mezi 06:30-07:00 hod. Tam byli vedoucí výpravy IM Michal Konopka, trenér FM Michal Novotný, mistři republiky do 8 let Zelenka Tomáš, do 10 let Jan Bára, do 10 let Janoušková Eliška a já-Bayarjavkhlan Delgerdalai do 12 let, do 12 let Roubal Matyáš – extra hráč, všichni s doprovodem. My jsme doletěli do Batumi přes Istanbul. Ostatní dvě mistryně republiky-Kožušníková Daniela do 12let, Tarieshivili Kira do 8 let přiletěli do Batumi zvlášť, než my. Z letiště Batumi nás dovezli autobusem do 5ti hvězdičkového hotelu LEGEND. Všichni jsme se ubytovali v 10. a 13. patře z 27 pater, z oken šlo vidět na Černé moře. Pokoje byli čisté i útulné s konvicí, lednicí, televizí, voda, čaj i káva.

Počasí v Batumi bylo horké, vlhké. Jenom 2 dny pršelo, foukal silný vítr, na tu dobu vznikly silné mořské vlny. V první dešťový den všem hráčům organizátoři rozdávali deštníky. V druhý dešťový den nás odvezli autobusem z hotelu do hrací místnosti a zpátky.

Já jsem byl poprvé u moře, zajímaly mě mořské vlny, kulaté i barevné kameny, delfíni, medúzy atd. Bylo moc divné, že tam jsou venkovní psi, oni leželi před hotelem nebo normální toulaví všude. Chudáci-hladoví psi co jí, jak tam žijou bez pána???

MHD i dopravní komunikace tam jsou pod úrovni než u nás v Česku. Tam jezdili auta volantem v pravé i levé straně. Tam jsem neviděl semafory u přechodech pro chodce.

V restauraci snídaně, obědy, večeře byli bohaté, jako švédský stůl. S jídlem jsem neměl problém, bylo několik případů, kdy hráči měli žaludeční problémy, odložili partie. Gruzinci umí rusky, podle mě p. Konopka umí dobře rusky, všiml jsem si, že on se domluvil bez problémů všude.

1 den před začátkem turnaje jsme byli na výletě po městě, vyměnili peníze, seznámili se kolem hotelu. Po ukončení turnaje jsme měli 1 den volno, koupili jsme dárečky v obchodech, letěli jsme padákem za lodí, to byla velká zábava pro mě, večer jsme pluli na lodi.

Poslední den MS 27.9.2022 kolem podvečera bylo v Batumi zemětřesení, byl jsem s tatínkem v pokoji, cítili jsme třesení, všimli jsme si, že se třese i stojací lampa. Večer nám sdělil p. Bára na skupině WhatsAppu, že v Batumi bylo zemětřesení 5,3 magnitud.

Turnaj MS byl dlouhý, každé ráno jsem rozcvičil, hrál jsem stolní tenis kvůli fyzické kondici.

Holky hrály v hotelu, kde byly ubytovány, kluci ve vedlejší hotelu 5 min. pěšky, kromě trenérů nikoho nepustili do hracího sálu. Každý den se hrálo od 15:00 hodin, kromě posledního kola, které se hrálo v 10:00 hod.

Celkem se hrálo 11 kol, tempem 90 minut+30 sekund za každý provedený tah bez 30 minutového přídavku po 40 tazích. Po 6. kole 1 den volna. V ten den jsem účastnil MS v řešení úloh, skončil jsem na 8. místě ze 48 účastníků. Tam byli tři 2 tahové maty, tři 3 tahové maty, 2 studiové koncovky.

V ten den celá výprava byla na Dolphinarium, podívat se na delfínské show. Všem se tam moc líbilo.

Hlavní turnaj dopadl takto:

1. kolo. Kabinazar Nurmukhammed /KAZ/- Bayarjakhlan Delgerdalai/CZE/ 0-1
Zahájení jsem sehrál dobře a tlačil soupeře na dámském křídle. Ve střední hře jsem riskantně otevřel královské křídlo, soupeř začal hrát nepřesnosti a na závěr hrubou chybu, které jsem využil.

2. kolo. Bayarjavkhlan Delgerdalai/CZE/ – Alizada Pasham/AZE/ 1-0
Hráli jsme neobvyklý systém, kde jsem nezarošoval. Na královském křídle jsem zaútočil, černý se měl pokusit o protiútok na druhém křídle, ovšem to nesmyslně zablokoval. Já jsem obětoval jezdce za 2 pěšce s vyhraným plánem.

3. kolo. Grooten Tommy/NED/ Bayarjavkhlan Delgerdalai/CZE/ ½-½
V zahájení jsem udělal chybu a následně ztratil pěšce, měl jsem malou kompenzaci díky dvojici střelců, ale nebylo to dostatečné. V koncovce soupeř postupně ztrácel svoji převahu a v zhruba vyrovnané pozici mi nabídl remízu (měl jsem o 30 min. méně času).

4. kolo. Bayarjavkhlan Delgerdalai/CZE/ – Keneshebekov Elim/KGZ/ 0-1
Nechci vzpomínat na tuhle nepříjemnou partii, v úplně vyhrané pozici jsem udělal hrubou chybu v časové tísni a prohrál jsem. Po partii jsem šel z hrací místnosti do hotelu nejdelší cestou v mém životě. Nevím, jak by dopadlo po této partii až do konce turnaje, kdybych letěl sám bez tatínka…

5. kolo. Melnikov Fedor/FED/ – Bayarjavkhlan Delgerdalai/CZE/ 0-1
V zahájení jsem soupeře trochu zaskočil, bylo vidět, že se snažil hrát opatrně. Ve střelcové koncovce jsem zvolil správný plán, bílý hrál hodně rychle, potom na to doplatil.

6. kolo. Bayarjavkhlan Delgerdalai/CZE/ –Torosyan Volodya/ARM/ 1-0
Ze zahájení jsem dostal nepříjemnou pozici, kde jsem zahrál několik nepřesností.                     Soupeř měl o 45 minut navíc i vyhranou pozici. Na koncovce se psychicky předčasně radoval, udělal několik chyb. Ve věžové koncovce jsem ho přehrál.

7. kolo. Roubal Matyáš/CZE/ – Bayarjavkhlan Delgerdalai/CZE/ 0-1
Na tomto kole jsem se potkal s kolegou své výpravy. Bohužel je to sport, bojovali jsme proti sobě. Udělal jsem bod.

8. kolo. Dau Khuong Duy/VIE/ – Bayarjavkhlan Delgerdalai/CZE/ ½-½
Můj soupeř o rok mladší než já. V partii jsme střídali výhodu, nevýhodu. Ve věžové koncovce soupeř mohl vyhrát, ukázal jsem mu, že starší je zkušenější.

9. kolo. Bayarjavkhlan Delgerdalai/CZE/ – Addiredy Arjun/IND/ 1-0
V zahájení jsem překvapil. Ve střední hře jsem zvolil lepší plán, chytil jsem dámu a nechal si dát mat.

10. kolo. Bayarjavkhlan Delgerdalai/CZE/ – Movahed Sina/IRI/ 0-1
Po 9. kole jsem byl na 5. místě. V 10. kole jsem bojoval o medaile s tím soupeřem, který skončil na 2. místě v turnaji. V zahájení jsem udělal chybu z neznalosti teorie, soupeř výhodu nevypustil. Zajímavost: ten můj soupeř na online MS 2020 hrál finále s FM Vaškem Fiňkem a zvítězil v turnaji.

11. kolo. Tulendinov Dinmukhammed/KAZ/ – Bayarjavkhlan Delgerdalai/CZE/ ½-½
Zase o rok mladší soupeř. V zahájení jsem ztratil pěšce a soupeř stál lépe. Vyměňovaly se figurky, vznikla dámská koncovka, kde bílý stál asi na výhru. Obětoval jsem pěšáky a začal šachovat bílého krále, nikam se nestihl schovat. Opakovali jsme 3x pozici.

Byl jsem 6. nasazený, celkem po 11 kolech jsem uhrál 7,5 bodů /6 výher, 3 remízy, 2 prohry/ skončil na 13. místě ze 156 hráčů.

Tak moje první MS mi dalo pěkné zážitky, různé vzpomínky…

Na závěr děkuji své rodině, svému trenérovi GM Zbyňku Hráčkovi za přípravy i vedoucímu výpravy IM Michalu Konopkovi a všem členům výpravy.

Já miluji šachy, šachy mi dávají radost.

S pozdravem, reprezentant mládeže Bayarjavkhlan Delgerdalai.