Tři závody jako ostrý test, teď už Peugeot myslí na první kompletní sezonu v seriálu FIA WEC

Tým Peugeot Total Energies o víkendu uzavřel program tří závodů v rámci příprav na oficiální vstup šampionát FIA WEC v následující sezoně.

V závodě na 8 hodin v Bahrajnu dojel Peugeot 9X8 č. 94 na čtvrtém místě a vůz č. 93, který startoval z první řady, zajel nejrychlejší kolo závodu. Tyto povzbudivé výsledky, a především cenné informace a poznatky do budoucna technický tým a jezdci využijí během přípravy na nadcházející závodní sezonu.

Letošní plán francouzského týmu byl ambiciózní. Zahrnoval nejen několik testování, z nichž první proběhlo v lednu, ale také účast ve třech závodech, které jsou nezbytné, protože skutečné závody nemůže nic nahradit. Mise byla splněna a na základě získaných poznatků může tým postoupit do dalších fází.

V následujících týdnech jej čeká práce v dílných v Satory a testy na okruhu. S každým testem a každým závodem se tým Peugeot Total Energies posouval významně vpřed a ověřoval si svá odvážná technická rozhodnutí i organizaci celého týmu. Rychle se blížící šampionát v roce 2023 má v kalendáři sedm závodů včetně 24 hodin Le Mans, jubilejního stého ročníku s neuvěřitelným startovním polem, který bude nepochybně znamenat začátek nového zlatého věku vytrvalostních závodů.

O slavností start závod se v sobotu ve 14 hodin místního času postaral prezident FIA Muhammad Sulajím. Vůz Peugeot č. 93 startoval v závodní poli čítajícím 37 speciálů z první řady, Peugeot č. 94 z druhé, přičemž teplota vzduchu dosahovala 35 °C, teplota trati přesahovala 40 °C a vlhkost vzduchu se pohybovala mezi 20 a 50 procenty.

Počáteční strategie byla následující: ve voze Peugeot 9X8 s číslem 93 se jezdci střídali po dvou stintech v tomto pořadí: Paul di Resta, Jean-Eric Vergne, poté Mikkel Jensen, a nakonec di  Resta, který měl osmihodinový závod dokončit. S vozem číslo 94 odstartoval Gustavo Menezes, poté přišli na řadu Nico Müller, Loïc Duval a nakonec opět Menezes.

Okruh v Sáchiru je známý svou náročností a vysokou zátěží na pneumatiky, proto byla zvláštní pozornost věnována právě jim. Na rozdíl od jiných tratí může opotřebení vyžadovat výměnu celé sady nebo jen dvou gum na levé straně.

Vůz č. 93 si v rukou di Resty udržel svou slibnou startovní pozici a první stint absolvoval v podobném tempu jako vedoucí jezdec závodu. Vůz s číslem 94 se vydal do závodu opatrněji a během první zastávky v boxech se změnila strategie pneumatik, aby získal lepší rytmus. „Zvolená volba pneumatik nebyla optimální,“ přiznal Menezes. „Pak jsme provedli několik změn a chování a tempo vozu bylo mnohem lepší.“

Necelé dvě hodiny před koncem závodu, kdy se vůz č. 93 držel v první trojce, se objevil problém s řazením, ale Paulu Di Restovi se podařilo vůz dostat zpět do boxů. „Věděli jsme, že tento závod může být obtížný,“ analyzoval Brit. „Ukázalo se to jako problém, ale vůz předvedl dobré tempo.“ Řízení převzal  Vergne a zajel nejrychlejší kolo závodu 1:49,709. Něco málo přes dvě hodiny před koncem však musel Peugeot 9X8 řízený Jensenem odstoupit kvůli poruše převodovky.

V polovině závodu předal Müller, který absolvoval svůj první dvojitý stint v druhém voze týmu Peugeot Total Energies, řízení Duvalovi. Francouzský jezdec se musel předčasně vrátit do boxů kvůli výměně palivového čerpadla. I když umístění na stupních vítězů již nepřipadalo v úvahu, oba vozy 9X8 prokázaly svůj potenciál a zajely časy srovnatelné s nejrychlejšími soupeři. Vůz č. 94 dokončil závod na čtvrtém místě.

Po prvních třech závodech v celkové délce 20 hodin a více než 5 100 kilometrů v závodním tempu uzavírá stáj Peugeot Total Energies svůj testovací program. Od Monzy se vozy neustále zlepšovaly. Model 9X8 závodil na třech různých typech okruhů, setkal se s různými scénáři včetně neutralizace závodu i různými povětrnostními podmínkami a závody absolvoval jak ve dne, tak v noci.

„Jsme velmi rádi, že jsme se mohli zúčastnit těchto tří závodů, které byly naprosto odlišné. V Monze jsme všechno zjišťovali a pro tým to bylo velmi náročné. Museli jsme zjistit, jak šampionát funguje, jak probíhá závodní víkend. Ve Fudži jsme již udělali krok vpřed, tady v Bahrajnu jsme měli mnohem lepší tempo. Máme co dělat, Sebring je za rohem,“ připomněl technický ředitel Peugeot Sport Olivier Jansonnie začátek příštího ročníku seriálu FIA WEC, který startuje na americkém okruhu už 17. března 2023 závodem na 1000 mil.

Foto: Peugeot Sport

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.