Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

NECHCE SE VÁM ČÍST? RECENZI NA FURIOSU SI MŮŽETE POSLECHNOUT V RÁMCI NAŠEHO PODCASTU ZDE.

Vykrádačka Strange a Pottera, nebo poctivá česká fantasy? Podcast s tvůrci Princezny zakleté v čase

Jako na české poměry to vypadá naprosto úžasně. A že se očividně inspirovali Strangem? No a? Však Strange je úžasné dílo, pokud se tomu tato pohádka přiblíží jen na malilinkatý kousek, bude to jen a jen dobře,“ píše na našem YouTubu pod trailerem druhého dílu Princezny zakleté v čase jeden diskutující. „Sice to má prvky z Harryho Pottera, Doctora Strange atd., ale dnes je těžký udělat pořádný originál a posunout hranice někam dál, navíc u nás v Česku,“ souhlasí zjevně jiný, a není zdaleka sám: „Ten film vypadá, jako byste smíchali Doctora Strange, Harryho Pottera a českou pohádku.“ V převážně natěšené a spokojené diskuzi se podobné srovnání zaoceánských žánrových špiček a pokračování tuzemské pohádky, která si kolem sebe vybudovala úctyhodnou fanouškovskou základnu, zkrátka opakuje několikrát. Nedalo nám to a před pár týdny jsme si pozvali tvůrce do našeho studia, abychom se jich nejen na inspiraci Rowlingovou či Marvelem zeptali.

První díl Princezny zakleté v čase v roce 2020 ukázal, že i v Česku se dá točit fantasy pohádka, tedy žánr, který tu prakticky nevzniká. Cestu filmu v kinech sice nepříjemně zařízla pandemie, film ale posbíral nadšené ohlasy domácích i zahraničních diváků, na nějakou dobu se stal nejsledovanějším českým filmem na Netflixu a z Los Angeles si odnesl šest cen, včetně ocenění za nejlepší snímek.

Rozdíl mezi fantasy a pohádkou je takový, že v pohádce máte reálné postavy, co se chovají nereálně. Ve fantasy máte nereálné postavy, co se chovají reálně, což s sebou nese větší logiku a hloubku. Abychom byli pravdiví a nelhali si do pusy, museli jsme vymyslet reálný background těch postav a světa,“ vysvětluje scenárista a autor hudby k filmu, Lukáš Daniel Pařík, proč vůbec bylo potřeba pouštět se do vymýšlení a prohlubování složitého loru, na čemž je tak snadné vylámat si jako tvůrce zuby.

Druhý díl překračuje hranici fantasy ještě více než první. Kromě výpravných soubojů ukazuje i nové lokace, z nichž nejvýraznější je magického města Ayra, a využívá nejvíce digitálních triků v historii české kinematografie. Ve filmu jich lze napočítat přes 700. Vedle QQ studia Ostrava, které má za sebou stovky pohádek a pořadů pro děti, se na speciálních efektech podílí i studio Paranormal, které přispívá unikátní technologií animované malby obličejů, dosud užívané jen v zahraničí.

Nijak si na CGI neujíždíme,“ směje se režisér Petr Kubík: Efekty ale máme skoro v každém záběru, protože se sem počítá jakákoli retuš. Je to náročné, renomované studio by si za podobnou práci řeklo o stovky milionů, my se ale držíme na jednotkách díky koprodukční spolupráci. Triky nepoužíváme, pokud nenesou příběh a informaci.

Co se Strange týče, lidi se hodně upínají na barvy kouzel a znaky. Naše a jeho kouzla možná mají podobnou barvu, to ale nebyla naše volba; museli jsme poslechnout trikaře, kteří jasně vědí, jaké odstíny můžeme použít, aby zaklínadla vypadala dobře v akčních scénách, na obraze.  Co se znaků týče, používáme dvě sofistikované runové abecedy, co se Strangem nemají nic společného, ale vychází ze starých runových písem,“ vypráví zaníceně Pařík po konfrontaci s častým srovnáním zmíněným v úvodu, které mu zjevně vůbec nedělá těžkou hlavu, snad mu spíš i lichotí. „Co se Pottera týče, oba s Petrem jsme ten typ člověka, co stále čeká na dopis z Bradavic,“ dokresluje s úsměvem fanouškovství tvůrců.

V podcastu jsme si povídali nejen o tricích a zákulisí tvorby rozsáhlého světa, ale i o hercích, jejich nasazování vlastní kůže při natáčení kaskadérských scén, fanouškovské komunitě nebo úspěšně crowdfundingové kampani, která celý projekt pomohla rozjet. Princezna zakletá v čase 2 je právě kinech.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Bohemia Motion Pictures, audio: Totalfilm Media © 2022

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast