Místo svítivých nápisů označení zapadající do centra města. V Olomouci chtějí snížit vizuální smog

8. prosinec 2022 15:34

Obchody a restaurace v centru Olomouce označují různé nápisy. Některé jsou velké a barevné, jiné svítí nebo blikají. To by se ale mělo postupně změnit. Město chce provozovatele pomocí dotací motivovat k proměně vizuálního stylu, který by do historického centra více zapadal.

Dobrovského, Dlouhá, bývalé autobusové nádraží v Olomouci. To jsou některá z míst, odkud v blízké době zmizí část billboardů. Tento týden o tom rozhodli radní města. „Rada města rozhodovala o prodlužování smluv na asi 15 billboardů. Některé z nich jsou v tom širším okruhu města, ale některý třeba i na hraně památkové rezervace. Rada se tedy rozhodla, že ty pronájmy na dalších pět let neprodlouží,“ říká náměstek primátora Tomáš Pejpek z hnutí ProOlomouc.

Rozhodnutí má přispět ke snížení vizuálního smogu ve městě. K tomu má pomoci i metodika, která majitelům obchodů a restaurací v centru Olomouce napovídá, jak by měly být jejich provozovny označené. „Cílem je, aby i označení provozoven byla podřízená architektuře domu a historickému prostředí městské památkové rezervace. Ideálně čím méně, tím lépe,“ přibližuje vedoucí oddělení útvaru hlavního architekta města Jana Křenková

„Cílem je, aby i označení provozoven byla podřízená architektuře domu a historickému prostředí městské památkové rezervace.“
Jana Křenková, vedoucí oddělení útvaru hlavního architekta města

Takto označené provozovny jsou k vidění třeba ve Ztracené ulici. Jedna z nich je označena poměrně nenápadně, jednoduchým bílým nápisem na modrém pokladu. „My jsme v jedné z nejstarších vlastně budov v rámci centra Olomouce, tak jsme rozhodně nechtěli narušovat pospolitost těch barev a celkově výzor města a centra. Byl to vyloženě náš osobní výběr, který nám město bez problémů schválilo,“ popisuje majitelka prodejny Barbora.

Město na označení prodejen vyhlásilo před časem dotace, které mohou provozovatelé čerpat. Jakou maximální částku podpory mohou provozovatelé obchodů dostat? A kolik majitelů prodejen dotační titul v tomto roce využilo?

Poslechněte si kompletní reportáž Barbory Sonnkové a dozvíte se víc.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

Spustit audio