Záměr Správy železnic (SŽ) na nutnou obnovu klíčové dopravní spojnice se odborníkům z památkářské branže moc nelíbí. „Český národní komitét požaduje bezpodmínečné zachování vzácné památky,“ uvedl Václav Girsa, prezident ČNK ICOMOS.
Vychází z odborného posouzení renomovaného švýcarského experta na historické ocelové mostní konstrukce Eugena Brühwilera. „Z ní vyplývá, že i přes poškození způsobené zanedbanou údržbou lze mostní konstrukci kvalifikovaně opravit a celek mostu případně doplňujícími konstrukcemi citlivě přizpůsobit nárokům současného dopravního provozu,“ uvedl Girsa.
„Jsme si plně vědomi, že jsou železniční mosty pod Vyšehradem kulturní památkou, a tak také přistupujeme k zadávacímu řízení i soutěžnímu dialogu. V plánovaném postupu přípravy stavby SŽ dále pokračuje v jednáních se zástupci Národního památkového ústavu, odboru památkové péče magistrátu a dalších zainteresovaných složek včetně dotčených městských částí tak, aby byla nalezena vzájemná shoda,“ shrnul mluvčí SŽ Dušan Gavenda stanovisko k námitkám památkářů.
Železničáři zdůrazňují, že na hodnotu mostu mysleli již při zadání tzv. soutěžního dialogu, z něhož vzešel vítězný návrh nové podoby mostu. „Podmínkou bylo respektování požadavků památkové ochrany v největším možném rozsahu,“ uvedl Jiří Svoboda, generální ředitel SŽ.
Náměstek Scheinherr: Rekonstrukce starého železničního mostu na Výtoni je možná |
Vedení SŽ předpokládá, že pokud vše půjde hladce, příští rok doladí nezbytné právní náležitosti. Samotná rekonstrukce odstartuje v roce 2026, potrvá 20 měsíců a vyjde na dvě miliardy korun.
Povinností vlastníka je oprava
Nejde o první stavbu tohoto druhu v metropoli, k níž se švýcarský odborník Eugen Brühwiler vyjadřuje. Konzultoval například i otázku obnovy Libeňského mostu.
Tolik zdůrazňovaný špatný technický stav chráněné kulturní památky jde podle zástupců ICOMOS plně na vrub vlastníka, který se chce podle nich zbavit své povinnosti řádně o objekt pečovat a rezignovat na záchranu památky. Takový přístup považuje komitét za nezákonný, a proto proti němu protestuje.
„Důrazně připomínáme, že uvažovat o zbourání památky a její náhradu řešit novotvarem je absurdní, a to i v případě, že by šlo o návrh z hlediska architektonického vysoce invenční,“ uvedl Josef Štulc, viceprezident ČNK ICOMOS.
Návrh mostu mezi Výtoní a Smíchovem není zdařilý, míní Klub Za starou Prahu |
„V souvislosti s platnými zásadami státní památkové péče a v souladu s mezinárodními oborovými standardy zdůrazňujeme, že povinností je památku zachovat, obnovit a ne zbourat a vyměnit za novotvar,“ dodal Štulc.
I odborníci z Národního památkového ústavu od počátku upřednostňovali opravu historické ocelové konstrukce mostu, případně pořízení její repliky. „Z dvanácti došlých záměrů v prvním kole zástupci NPÚ favorizovali návrh, který zachovával stávající přemostění v posunuté poloze s redukovaným železničním provozem,“ shrnují památkáři. Ten však do druhého kola nepostoupil.
Vítězné řešení počítá s moderní mostní konstrukcí osazenou na stávající opravené a doplněné o pilíře. Její forma vychází z tvaru historické konstrukce a využívá motivu oblouků.
„Debata k podobě mostu má pokračovat. Změna musí být citlivější k okolnímu historickému prostředí,“ shrnuje Jaroslav Podliska, ředitel pražského územního odborného pracoviště NPÚ.
KVÍZ: Znáte pražské mosty? Otestujte se, než spadnou nebo je zbourají |
Od poloviny prosince lze také proti záměru podepsat protest. V petičním výboru se sešli například historik umění Richard Biegel, předseda Klubu za starou Prahu, a další odborníci. „Záměr demolice celé nýtované konstrukce mostu považujeme za zbytečný a v důsledcích za barbarský,“ shrnuje protest.
Sejmutou konstrukci lze navíc znovu užít. „Doufám, že i tento přesun začne SŽ připravovat,“ konstatoval Adam Scheinherr (Praha sobě), stávající náměstek primátora pro dopravu.
11. března 2019 |