Češi mezi zářím 2021 a srpnem 2022 utratili za tabákové produkty více než 83,5 miliardy korun, což je o 4,4 % více než v předchozím roce. Na trhu se však už dávno nevyskytují pouze klasické cigarety či sypaný tabák používaný k výrobě vlastních cigaret. Tuzemští spotřebitelé stále více vyhledávají i alternativní, respektive moderní tabákové produkty, jako je zahřívaný tabák, elektronické cigarety či nikotinové sáčky.
Podle společnosti NielsenIQ jsou v kategorii tabákových výrobků klasické cigarety stále největším segmentem a představují více než 80 % tržeb. Přestože Češi za poslední rok utratili za cigarety o téměř tři procenta více než před rokem, vykouřili jich co do počtu kusů o 7 % méně. Obdobně je na tom sypaný tabák, kterého kupují každoročně stále méně. Za poslední rok za něj utratili necelých pět miliard korun, což bylo o necelá dvě procenta méně než minulý rok, klesalo i množství prodaného tabáku (v kilogramech), a to meziročně o více než 12 %.
Přibývá nákupů mimo specializované prodejny
Pokud se podíváme na segment moderních tabákových výrobků, zjistíme, že zde je situace poněkud odlišná. Pro tuzemské spotřebitele totiž představují stále oblíbenější alternativu kouření – ať už klasických cigaret, nebo těch ze sypaného tabáku. Zahřívaný tabák představuje již 10 % celkových tržeb za tabákové produkty a jeho prodeje meziročně rostou o 15 %. „Zajímavostí také je, že v posledním roce došlo nejen k rozšíření nabídky, ale zároveň jejich průměrná cena poklesla a staly se průměrně na kus levnějšími než klasické cigarety. Zatímco jedna klasická cigareta vyjde českého kuřáka průměrně na šest korun, ta zahřívací je zhruba o deset procent levnější,“ uvádí Romana Duníková, customer success leader společnosti NielsenIQ.
Mezi další a stále rozšířenější alternativy klasického kouření patří žvýkací tabák, nikotinové sáčky a v neposlední řadě i elektronické cigarety. Kromě tzv. uzavřených systémů, do kterých si spotřebitelé dokupují náplně, jsou na trhu také jednorázové elektronické cigarety. Jejich podíl na celkových tržbách za tabákové produkty je momentálně stále nižší než jedno procento, tedy v podstatě zanedbatelný, ale tempo růstu tržeb za tyto výrobky převyšuje všechny ostatní kategorie.
„Tabákové prodejny sice stále zůstávají pro prodej tabákových kategorií nejdůležitějším prodejním kanálem, nicméně za poslední dva roky Češi stále častěji nakupují tabákové výrobky i v prodejnách s potravinami a smíšeným zbožím, jejichž významnost během pandemie vzrostla o téměř jeden a půl procentního bodu,“ prozrazuje Romana Duníková. Také již zmiňované alternativní kategorie se stále častěji dostávají do nabídky nejen specializovaných tabákových prodejen, ale i čerpacích stanic a obchodů s potravinami.
Alternativy tolik nezdražují
Vlna zdražování, způsobená mimo jiné energetickou krizí a rekordní inflací, se nevyhnula ani tabákovým výrobkům. Za jejich rostoucí cenu tak nemůže tentokrát daňové zatížení ze strany státu, ale fakt, že výrobcům cigaret stouply vstupní náklady, a proto museli přistoupit k poměrně výraznému zdražení. „I cenově dostupné kvalitní cigarety tedy nyní vyjdou na 126 korun. Pro mnohé kuřáky už je to finančně neúnosné, a proto čím dál častěji přecházejí k nikotinovým alternativám hlavně v podobě zahřívaného tabáku. Tabákové náplně neo do zařízení, jako je například glo, se totiž drží na ceně kolem 85 korun za 20 tabákových náplní, což představuje úsporu více jak 40 korun na krabičce v porovnání s klasickými cigaretami,“ komentuje Tomáš Tesař, head of external communications společnosti British American Tobacco Czech Republic. Při průměrné spotřebě tak může kuřák ušetřit až 8 000 korun ročně. „Vnější vlivy, jako jsou dopady války na Ukrajině, růst cen energií nebo rostoucí míra inflace, mají zásadní dopad na sektor tabákových výrobků. Jako všechny firmy na trhu se musíme i my s těmito vlivy každý den vyrovnávat,“ říká Markéta Lavrenčíková, corporate & legal affairs manager společnosti Imperial Brands.
Ceny se v různých zemích liší
Je tak evidentní, že během posledních několika let se v Česku výrazně změnila spotřebitelská poptávka, především v důsledku změn v daňové politice státu a aktuálně i rostoucí míry inflace. „Češi výrazně více nakupují levnější cigarety v okolních zemích, například v Polsku, a naopak Němci nebo Rakušané postupně omezují nákupy cigaret v tuzemsku. Při porovnání s Českem jsou v současné době ceny nejlevnějších cigaret v Polsku téměř o 40 procent nižší, na Slovensku o 15 procent, v Německu o 35 procent a v Rakousku o pět procent,“ vypočítává Markéta Lavrenčíková. S tímto vývojem se musí vyrovnat všechny společnosti z tabákového byznysu. Za pravdu jí dává Jaroslav Poul, ředitel firmy DanCzek Teplice, který dodává, že zejména ceny v Polsku jsou dnes asi o 50 Kč na krabičku nižší než v Česku. To výrazně změnilo celkový trh, který se za tři roky propadl o přibližně čtvrtinu, a tento trend bude velmi jistě pokračovat, zejména z důvodu výrazně vyšší intenzity nákupů v Polsku.
Prodej do Německa a částečně i Rakouska, který činil několik miliard cigaret ročně, se výrazně zmenšil. Naopak obchody v dojezdové vzdálenosti do Polska zažívají snížení prodejů od 25 % do 40 %. Nákupy v Polsku jsou fenoménem zejména posledního roku a je jen otázkou času, kdy se budou dovozy více organizovat a zasáhnou celou republiku. „Obecně se domnívám, že příští rok bude objem v Česku zdaněných cigaret opět menší, než je letos. Často se hovoří o padělaných cigaretách, ale tady bych chtěl většinu laiků vyvést z omylu. Celní správa v České republice dělá jednu z nejlepších prací v celé Evropské unii a podíl skutečně pašovaných cigaret a jejich nelegální výroba je jedna z nejmenších v celé unii,“ popisuje Jaroslav Poul. Ukázaly to i letní výsledky průzkumu, který pravidelně sleduje podíl nelegálních cigaret na trhu. „Potvrdilo se, že černý trh s těmito výrobky klesá. Na tento trend působí zejména zvyšující se objem nákupů levnějších cigaret v Polsku. Tato nákupní turistika de facto tlumí poptávku po nelegálních, a tedy v Česku nezdaněných cigaretách,“ komentuje Markéta Lavrenčíková.
Každá klasická nevykouřená cigareta má pozitivní dopad
Z hlediska produktového portfolia se zvyšuje podíl spotřebitelů, kteří používají nikotinové produkty nové generace, tedy zařízení na zahřívání tabáku nebo elektronické cigarety. Podle průzkumu Český kuřák 2022 společnosti Imperial Brands například zařízení na zahřívání tabáku pravidelně využívá pětina dotázaných kuřáků. V rámci elektronických cigaret jsou také nyní velkým hitem ty jednorázové, které nabízejí celou řadu nejrůznějších příchutí. Společnost Imperial Brands reaguje na trendy a v souladu s nimi v roce 2021 rozšířila portfolio produktů o zařízení na zahřívání tabáku Pulze a k němu určené tabákové náplně iD.
Prospěch z užívání nikotinových alternativ má v současné době v ČR statisíce spotřebitelů. Každá cigareta, kterou kuřák díky alternativnímu výrobku nevykouří, se při kumulaci dopadů kouření v populaci počítá a znamená obrovský pozitivní dopad. „To je z pohledu českého veřejného zdraví více než dobrá zpráva, znamená to o sto tisíc zákazníků ohrožených nemocemi spojenými s kouřením méně. Znamená to miliony korun ušetřených za léčení nemocných kuřáků. Znamená to uvolnění kapacit plicních oddělení českých nemocnic. Zcela logicky by tak mělo být v zájmu státu a zejména ministerstva zdravotnictví tento vývoj maximálně podporovat,“ zdůrazňuje Tomáš Tesař. I proto společnost British American Tobacco Czech Republic před několika dny přišla na český trh s technologicky dosud nejvyspělejší variantou svého zařízení na zahřívání tabáku. Pod názvem glo Hyper X2 nabízí vylepšený design, sedm nových monochromatických i dvoubarevných variant a tělo je lehčí a kompaktnější.
Nikotinové sáčky musí být dětem zapovězeny
V kategorii tabákových výrobků se v posledních letech dějí velké změny, které v tomto oboru nebyly po desítky let. „Pokud se zaměříme pouze na spotřebitele, kteří chtějí vědomě užívat nikotin, tak je to vývoj velmi dobrým směrem, protože nové výrobky eliminují z 98 i více procent nežádoucí účinky, které způsobovalo spalování tabáku. Pokud bychom vzali pomyslnou řadu negativních účinků na spotřebitele, tak na jednom pólu jsou cigarety a na druhém nikotinové sáčky,“ zmiňuje Jaroslav Poul. Většina nových výrobků je ale svými negativními dopady velmi blízko právě nikotinovým sáčkům. Obecně jsou zastávány dva názory, přičemž jeden je zákaz a prohibice všeho, druhý se řídí tzv. harm reduction politikou. „To znamená, že je lepší, pokud spotřebitelé nikotinu užívají zdravotně výrazně méně závadné výrobky než spalování tabáku. Pokud zastáváte názor, že prohibice nikdy nic nevyřeší, protože si zákazníci vždy nějaký způsob najdou, dává podpora nových výrobků smysl a je dokonce žádoucí, aby tyto výrobky byly pro uživatele atraktivnější než třeba cigarety,“ vyzdvihuje Jaroslav Poul. Dodává, že jít u nových výrobků cestou zákazu příchutí, restrikcí na obaly a tak dále je cestou špatnou, ale vypadá to, že si to již dnes většina odpovědných úředníků uvědomuje. Příkladem jsou země, jako například Švédsko, kde se třeba orální výrobky užívají k poměru ke spalování tabáku ve výrazně vyšší míře a kde dopady na zdraví obyvatel jsou statisticky jasně prokazatelné.
V tuto chvíli je velmi aktuální regulace kategorie nikotinových sáčků, která je bez jakýchkoli pochybností velmi potřebná. „Je však důležité, aby byla vyvážená a zohledňovala výrazně redukovanou míru rizika, které užívání nikotinových sáčků spotřebitelům nabízí. Navrhovaný maximální obsah nikotinu musí být dostatečný k tomu, aby dokázal přinést uspokojení kuřákům, kteří se rozhodnou na nikotinové sáčky přejít,“ zdůrazňuje Tomáš Tesař. Mnohé studie ukazují, že nedostatečně vysoká úroveň nikotinu, například v nikotinových náhražkách, je hlavní důvod, proč se mezi kuřáky, kteří se snaží o odvykání kouření, pořádně neuchytily. Například podle zprávy Německého spolkového úřadu pro hodnocení rizik nikotinový sáček s obsahem 16,6 mg nikotinu odpovídá jedné cigaretě. Stát by měl nastavit především takové podmínky, aby nikotinové sáčky nebyly dostupné dětem a mladistvým a toto striktně kontrolovat. Zákonné omezení věku nakupujících je potřeba řešit změnou zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek.
Daň u alternativ by měla zohledňovat míru škodlivosti
Do konce roku 2023 platí daňový kalendář s jasně stanovenými sazbami spotřební daně na tabákové výrobky. „Půjde tedy o velmi podobné, ne-li stejné navýšení, jako tomu bylo v letošním roce. Vyrovnat se však budeme muset se změnami v legislativě. Například lze očekávat, že během následujícího období přestanou být v evropských zemích používány příchutě v zahřívaných tabákových výrobcích, jako se tomu již stalo u klasických cigaret,“ predikuje Markéta Lavrenčíková. V médiích se v poslední době diskutovala iniciativa, která by měla podpořit další zvyšování daní. „Osobně se domnívám, že pokud se oprostíme od mediálního obrazu, tak by to z pohledu státních financí byl nesmyslný krok. Jednalo by se pravděpodobně o populistické rozhodnutí, které by stát připravilo o další část výběru daně,“ myslí si Jaroslav Poul.
Dodává, že zdanění elektronických cigaret a nikotinových sáčků by dávalo smysl pouze za předpokladu, že by na uvedené výrobky byly zavedeny kolky. Počet kusů těchto výrobků je ale v poměru ke krabičkám cigaret v současné době tak malý, že by náklady se správou a kontrolou převýšily výnosy. Navíc v duchu harm reduction politiky by tyto výrobky stále měly být pro kuřáky atraktivní, aby na ně s postupem času přešly. Proto se Jaroslav Poul domnívá, že pokud převáží praktický pohled na situaci, tak se v příštím roce spotřební daně zvyšovat ani nové zavádět nebudou a do budoucna bude výše daně reflektovat nejen škodlivost výrobků, ale také cenovou situaci v okolních státech.
Tomáš Tesař na to říká, že v případě nikotinových alternativ a zahřívaného tabáku by míra zdanění za každých okolností měla i nadále zohledňovat míru škodlivosti. „Zvyšování spotřební daně u zahřívaného tabáku obecně podporujeme, ale mělo by probíhat uvážlivě v postupných a předvídatelných krocích tak, aby i nadále byli spotřebitelé motivováni jejich příznivou cenou k přechodu z cigaret na méně škodlivé alternativy. Zavedení spotřební daně si dovedeme představit i u elektronických cigaret, jejich zdanění by však mělo být pouze minimální,“ shrnuje.
Příliš vysoké daňové zatížení by v konečném důsledku vedlo k tomu, že uživatelé se budou chtít vyhnout placení spotřební daně, budou přecházet na otevřené systémy elektronických cigaret a náplně do nich si začnou míchat sami doma. Tyto nekontrolovatelné postupy však s sebou přináší mnohá zdravotní rizika (viz loňská kauza v USA). Jediný způsob, jak se těmto rizikům vyhnout, je kupovat originální náplně do elektronických cigaret s uzavřeným systémem užívání. Protože pouze u nich může výrobce garantovat jejich složení a obsah nikotinu. Obdobné přitom platí i u nikotinových sáčků, kde hrozí přesun spotřebitelů k zahraničním on-line obchodníkům či na černý trh, který je charakteristický výrobky pochybného složení a kvality.
Data:
20,8 %
spotřebitelů kouří průměrně méně než jednu cigaretu denně.
Zdroj: Median, MML-TGI, 22/I–22/II
Covid pomohl alternativám
Už téměř pětina českých kuřáků přednostně využívá zařízení na zahřívání tabáku. Jejich počet se ve srovnání s rokem 2021 zvýšil o pět procentních bodů na 19 procent. V době pandemie covidu tak alternativy kouření získaly desetinu nových zákazníků.
Zdroj: průzkum Český kuřák 2022, Imperial Brands
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 11-12/2022.