Rozhodně se nelze zbavit dojmu, že nám režisér předkládá alternativní vesmír, ve kterém všechno funguje poněkud jinak, než v reálné realitě 20. let, ač se v Babylonu objevují vedle fiktivních postav i ty skutečné (např. Gloria Swanson, Irving Thalberg). Na druhou stranu se ví, že i některé české prvorepublikové hvězdy si dopřávaly kokainu, případně neměly problém se vyspat de facto s náhodným kolemjdoucím. Jasně, existuje přece termín „Roaring Twenties“, jenže ten se nevztahuje čistě na živelnost a divokost těch, kteří se rozhodli věnovat se filmovému řemeslu. Chazelle a jeho spolupracovníci si údajně dělali podrobný průzkum, po kterém chtěli tvrdit cosi ve smyslu, že na plátně jsou oproti skutečnosti ještě mírní. Jenže diváci si patrně většinově žádnou takovou rešerši nedělali, tudíž mají o dané době vlastní představu, kterou Babylon pravděpodobně téměř u všech nekompromisně nabourává. A to do jisté míry včetně hudby (která jakoby místy vykrádala režisérův La La Land).
To však není jediný důvod, proč v kinech propadnul. Velkou roli hraje právě fakt, že před zhlédnutím opravdu nemůžeme vědět, co přesně uvidíme, jelikož trailer jest trochu zavádějící. Další věc: Babylon se prezentuje i jako komedie, ale jako takový je až zoufale nevtipný! Humor je občas (doslova) fekální, přes čáru a bizarní. Natolik, že projekty Joea Carnahana jsou proti tomu asi tak o deset levelů víc OK. Místy se fakticky nelze zbavit dojmu, že Chazelle neunesl to, že se v jednatřiceti stal historicky nejmladším režisérem, jaký dostal Oscara. To s sebou totiž nepřekvapivě nese velká očekávání, která po přeceňovaném Whiplashi naplnil s La La Landem, kde mu však pomohlo jednak to, že byl k hudbě vychováván, a jednak využil toho, že muzikál jest zvláště v USA obecně naprosto kultovním žánrem. Jenže v Prvním člověku do bicích nikdo mlátit nemohl, takže Oscar za Nejlepší vizuální efekty byl v konkurenci Avengers: Infinity War, Ready Player One, Solo: Star Wars Story a Kryštůfka Robina spíše cenou útěchy, resp. členové AMPAS si znovu popletli efekty vizuální a speciální.
V tenhle okamžik nebude od věci zmínit závěr, ve kterém to zprvu opět zavání tím, že autor Babylonu dostal sám sebe do slepé uličky, a tak musel zase vařit z vody, což v tomto případě znamená, že násilně přišpendlil ukázky ze slavných filmů – od Cesty na Měsíc přes Andaluského psa po Terminátora 2 a Avatar. S trochou nadsázky se právě tahle sekvence dá označit za tu úplně nejlepší, jakou nám Babylon nabídne. Předchozím, de facto pohrdavým děním film jakožto médium prakticky znásilňuje. Každý, kdo se někdy ocitnul na place, ví, že takhle to na něm určitě nikdy nechodí. Ani tehdy, kdy byly trochu jiné okolností.
Například v tom smyslu, že díky absenci zvuku se dalo točit rychleji a více produkcí mohlo natáčet vedle sebe na stejné lokaci, byť se třeba jeden projekt odehrával v 19. století, zatímco ten druhý „v současnosti“, tj. v době, kdy došlo na jeden z nejradikálnějších momentů historie kinematografie. V Jazzovém zpěvákovi film poprvé promluvil, což přineslo jak nové možnosti, tak nepříjemnosti pro ty herce a herečky, jejichž hlas nebyl zrovna nejpříjemnější (vzpomeňme kupříkladu na koktajícího Ladislava Peška v Uličnici). Prapůvodním záměrem tvůrců údajně bylo se více držet reality, jenže pak si tenhle záměr jaksi rozmysleli. Nedá se tvrdit, že by tak učinili proto, že by jejich dílko mohlo evokovat to s názvem The Artist, které se stalo za rok 2011 tím úplně nejlepším.
Tahle role pro Margot Robbie snad ani nemohla být vzdálenější od Tenkrát v Hollywoodu, kde ztvárnila Sharon Tate, která si prostě jedno odpoledne vyrazí do kina, aby zhlédla svůj vlastní film. Coby divoká Nellie patrně sama neví, co udělá v následující chvíli. Nominace na všechny prestižní ocenění by ji minout neměly! Její živelný výkon (v jiném smyslu, než u famózní Harley Quinn), podpořený divokým tancem, slzičkami na rozkaz, lesbickou pusou a bojem s hadem, ukazuje na její všestrannost a ve finále ani tolik nevadí, že její tvář do doby 20. let úplně nezapadá. Stejně tak by se dalo polemizovat nad tím, že ženy-režisérky tehdy nebyly žádným výjimečným jevem. Olivia Hamilton (režisérova manželka) tuhle úlohu zvládla velmi pěkně. Zároveň je hodně dobré sledovat rozdíly z placu při natáčení scén u němého, a pak u zvukového filmu.
Ve třetí třetině filmu, tj. v jeho třetí hodině, se žánrově uhne ke krimi/gangsterce, protože kdosi dluží peníze, které se podaří sehnat vtipně, ale nebezpečně. V ten moment příchází na scénu Tobey Maguire (současně produkující), aby se proměnil v tu nejvíce excentrickou a nejvíce nesympatickou postavu, jakou kdy ve svojí kariéře hrál. Ale funguje to skvěle. Společně s ní si projdeme místem, které nepatrně evokuje Danteho Peklo. U Brada Pitta zase sem tam můžeme mít pocit, že neříká repliky za svoji postavu, nýbrž za sebe. Coby Jack Conrad se na sebe jde (opět bez širších souvislostí) podívat do kina, kde se mu lidé najednou smějí, což vůbec nedává smysl, protože jeho hlas nepůsobí nijak nenormálně.
Babylon je film, u kterého je velmi pravděpodobné, že podobný už v kinech (a zřejmě ani jinde) letos neuvidíme. Výrazové prostředky a filmovou řeč se snaží využívat neotřele, což zasluhuje plus, třebaže ne vždycky jsou věci zcela pod kontrolou. Správnost nápisu HOLLYWOOD (bez LAND) si tvůrci naštěstí pohlídali. Damien Chazelle si musel na realizaci tohoto bijáku počkat patnáct roků. Skoro se chce napsat, že asi i proto, že musel počkat do doby, kdy bude pro společnost naprosto korektní sledovat kálejícího slona. Babylon pěkně ukazuje proměnu některých věcí (nejen Los Angeles z malého města v obří megalopoli), ovšem jiné zůstávají dodnes stejné (nejen fakt, že se pořád dá do branže dostat nikoli pílí, nýbrž šťastnou shodou okolností). A na závěr jednu osobnější poznámku: Kdybych napsal recenzi bezprostředně poté, co jsem film dokoukal, dostal by tak dvě hvězdičky. Jenže postupně mě začalo docházet, že má něco do sebe. A po několika dnech odstupu tedy hodnocení vyšplhalo o šest, což je tak velký skok, jaký jsem snad nikdy už žádného jiného filmu neměl.
FOTO: CinemArt