Za školáky na Opavsku začne jezdit mobilní dílna, budou svářet i frézovat

  9:30
Práci s vrtačkou, bruskou, frézou i svařování, robotiku či digitální technologie si na Opavsku zkusí už žáci základních škol. Vybavení, které ve školních dílnách nemají, jim od září zprostředkuje mobilní polytechnická laboratoř, jejíž výukové programy kopírují technická odvětví Opavska.

Pilotní provoz začal v Raduni. „Ukazuje se, že nebudeme v dohledné době schopni na každou základní školu zainvestovat dostatečně moderní a kvalitní polytechnickou učebnu. Máme tedy polytechnickou učebnu, která s jednou výbavou a jedním personálem bude obrážet více škol,“ nastínil Jiří Krist, předseda Místní akční skupiny (MAS) Opavsko, jež unikátní projekt zaštiťuje.

Jeho podstatou je zprostředkovat školákům přístup k technologiím vyššího řádu. „Problém je, když děti ve dvanácti či čtrnácti letech už potřetí vyrábějí budku ruční pilkou a kladívkem. Musí se dostat dál. Třetina dětí ve školách bude v budoucnu pracovat v technických oborech a my jim musíme pomoct rozvinout talent,“ dodal Krist.

Ponk už pro děti ve školce

Laboratoř cílí na druhý stupeň základních škol, je odrazem hospodářství Opavska a školáci si kromě strojírenských technologií na podnět místních papírenských firem zkusí vyřezávací plotr na papír, místní výrobce léčiv inicioval aktivity v oblasti biotechnologií, odpovědí na podnět k chybějícím svářečům je zase svařovací trenažér.

Základnu bude mít v ZŠ a MŠ Raduň, odkud bude vyrážet do ostatních škol. „Před pěti lety jsme dovybavili dílny novým zařízením i ponkovými stoly, teď na to navazujeme. Vzdělávání praktických činností je u nás nedílnou součástí výuky, máme i pěstitelství, šicí dílnu a cvičnou kuchyňku,“ uvedla ředitelka ZŠ a MŠ Raduň Dita Dragonová.

Dodala, že konkrétně technické dovednosti si mohou cvičit už děti ve školce, kde mají ponk. Na nižším stupni učitelky vytvořily systém polytechnického vzdělávání od práce s papírem a nůžkami či jehlou až po složitější stavebnice, pak navazují hodiny dílen. „Děti to zajímá, mají motivaci i potenciál a je potřeba ho rozvíjet,“ konstatovala.

Skříňové elektrické auto vyjede po školách

Raduňští školáci vzdělávací postupy mobilní polytechnické laboratoře pomohou doladit. „V Raduni začneme pilotní provoz, od září pak velké skříňové elektrické auto učebnu doveze do ostatních škol,“ řekl předseda MAS Opavsko.

Auto nebude jezdit se vším vybavením. „Máme deset základních sad, od hrubého rozdělování materiálu přes rotační obrábění, frézování, svařování až po povrchové úpravy. Děti by měly pochopit, o čem ta která technologická operace je a co od ní čekat,“ vysvětlil Krist.

Navzdory stipendiím učni dál chybějí. Dětem se nechce manuálně pracovat

Projekt vítají střední školy i zaměstnavatelé. „Podpořit toto vzdělávání je nutné. Zájem o techniku dnes žáci mají, a to i děvčata, ale když rodiče nemají doma dílnu, je třeba to vybudovat na základní škole, aby se k tomu děti vůbec dostaly. Stávalo se, že k nám přišli kluci a neuměli si opravit ani kolo,“ popsal zástupce ředitele Střední školy technické Opava Bruno Mrkva.

Pět milionů na pět let provozu

Podle Václava Hona, jehož rodinná firma na výrobu nábytku s MAS Opavsko spolupracuje, se musí reagovat na změnu životního stylu.

„Děti už si doma nevyzkoušejí přibít poličku, uřezat prkno nebo pracovat s nářadím. Potřebují poznat, jak to vypadá, když si něco osoustruží nebo vyvrtají, poznat práci na jednoduchých strojích. Naučí se respektu ke stroji,“ uvedl a dodal, že technici jsou stále třeba, sehnat je na trhu práce je těžké a úbytek pracovních sil je obrovský.

Mobilní polytechnická laboratoř již má zhruba osmdesát procent vybavení. Dohromady bude čítat na 250 zařízení, na jejichž pořízení včetně auta MAS Opavsko získala pětimilionovou evropskou dotaci. „K tomu dáváme deset procent z našich prostředků a teď musíme sehnat stejných pět milionů korun na pět let provozu,“ uzavřel Krist.