9. 2. 2023 15:02 − 2631× − 0

Chlouba irského asfaltového mistrovství

Nový ročník slavného šampionátu otevřela soutěž, které k dokonalosti chybělo v podstatě docela málo.

Už jen výsledek samotné aktivity pořadatelů v přípravě soutěže vzbuzoval velký údiv. Dnes už se s národními soutěžemi obsahujícími přes 230 ostrých kilometrů setkáte jen zřídka. Náročná trať bohužel ještě před startem doznala zkrácení způsobené nutnou úpravou úvodního testu. Když pak byla dvojice rychlostních zkoušek zrušena, spadnula délka měřených kilometrů pod dvě stovky. I tak ale soutěž nebyla kratší než jakou mají mít připravenou pořadatelé úvodní soutěže mistrovství Evropy. Spousta závodních kilometrů ale nebyla jedinou kvantitou, kterou se Corrib Oil Galway International Rally mohla pochlubit. Radost vyvolával i pohled do startovní listiny. Strojů různých kategorií do soutěže odstartovalo hned 126. Na vrcholu početné skupiny bychom našli pěkný počet pětadvaceti speciálů hlavní kategorie Rally2. Mezi nimi nechyběl ani mistrovský Hyundai i20 R5. Josh Moffett se vrátil za jeho volant a bude bojovat o obhajobu titulu. A nebude ze soutěžácké rodiny sám. Jeho bratr Sam, irský šampión z roku 2017 vyvezl k prvnímu startu zbrusu nový přírůstek stáje Combilift Rallying Hyundai i20 N Rally2. Hodně populární technikou v Irsku zůstávají Volkswageny. Mezi sedmičkou pilotů za volanty Pol GTI R5 bohužel chyběl Alastair Fisher, který bude letos startovat pouze příležitostně. Minimálně dva favorité na boj o titul by se ale v početném VW poli našli. A to loňský vicemistr Meirion Evans a třetí nejrychlejší pilot té samé sezóny Callum Devine. Pár let nazpět hrály prim v šampionátu Fordy. Jak Fiesta Rally2 ztrácela konkurenceschopnost, ztrácela se i ochota posádek s nimi pokračovat. Přestupu na lepší techniku se pro zatím brání snad už jen Desi Henry. Nakonec ale důležitější roli v úvodní soutěži sehrál Garry Jennings se stařičkou Fiestou R5. Fordy mizí, zato v Irsku přibývají Citroeny C3 Rally2. K Jonnymu Greerovi, který takové auto řídí už několik sezón, přibyl Robert Barrable, Cathan McCourt nebo David Kelly. Aby bylo pole speciálů Rally2 kompletní, nechyběla jedna Škoda Fabia R5 a jeden Proton Iriz R5.

Hned na první zkoušce málem Greer rozbil svůj zbrusu nový Citroen. Auto do jeho dílen doputovalo teprve ve středu před soutěží, a to s typicky tvrdým francouzským asfaltovým setupem. Horkou chvilku na brzdách v RZ 1 pilot přečkal, ale až do konce první etapy řešil přenastavování vozu a musel se smířit s odstupem blížícím se celé minutě a šestou pozicí. O třetí test zkrácenou úvodní sekci zakončil na bedně jiný pilot C3 Rally2 Barrable. Na této příčce se sice třetí nejrychlejší pilot sezóny 2018 dlouho neudržel, ale v nejrychlejší pětici zůstával. Tedy do té doby, než jeho vůz dvě zkoušky před koncem etapy lehce zahořel. Naštěstí to nebylo nic vážného a posádka se mohla v neděli vrátit na trať, ale šance na dobrý výsledek vzaly za své. Až druhý den se vrátil do hry i Declan Boyle, který doplatil na poruchu převodovky svého Volkswagenu Polo GTI R5. Německá technika zlobila i v případě Devina, který se celou sobotu potýkal s palivovým čerpadlem. Večer už ztrácel skoro celou minutu a na zopakování triumfu z loňské Rally of the Lakes mohl zapomenout. Trojnásobný vítěz soutěže Garry Jennings málem už na začátku etapy doplatil na elektrické problémy své stařičké Fiesty R5, ale nakonec se dokázal i přes chybu v závěrečné zkoušce vměstnat do nejlepší pětky. První čtveřice celý den urputně bojovala o každou vteřinu a jejich pořadí se neustále měnilo. Překvapivě nejrychleji do rally vstoupil debutant s novou technikou Sam Moffett. Po druhém testu už to byl jeho bratr Josh, kdo pro změnu vedl. McCourt málem už ve druhém testu rozbil svůj Citroen, ale nakonec zajel šestý čas. Úvodní sekci, která se jako jediná odehrála za sucha, dokončil na čtvrtém místě. Počasí ve zbytku dne už více připomínalo Irsko. Na mokru to McCourtovi šlo hodně dobře a po dvou druhých časech se po páté zkoušce objevil pouhých šest desetin za vedoucím pilotem. V RZ 6 sice pilot Citroenu chyboval a přetočil se, ale v závěru dne zajížděl samé druhé časy a druhý s odstupem 7,8 sekundy odjížděl i do druhé etapy. Nakonec byl McCourt jediný z prvních třech, kdo si ani na chvíli nevyzkoušel soutěž vést. A bohužel se mu to nepodařilo ani v neděli, když v druhé ranní zkoušce svou C3 o zídku znehybnil. Na pátém testu déšť ještě zesílil a vedoucí Josh Moffett na kluzkém povrchu minul jednu odbočku. Pořadí se znovu měnilo a zpátky do čela se dostal jeho bratr. Jinak se mu ale na kluzkých cestách tolik nedařilo. Možná trochu brzděn myšlenkou, že rozbít nový vůz na první soutěži není zrovna dobrý nápad, se před koncem sobotní etapy propadnul na třetí místo. Po šestém testu se do čela poprvé dostal někdo jiný než zástupce rodiny Moffettových. Meirion Evans ovšem vedl jen chvíli, v poslední sobotní sekci znovu ztrácel a s odstupem dvaceti vteřin spadnul z průběžného pódia. Závěrečnou třetinu první etapy ovládnul Josh Moffett a večer šel spát jako lídr.

Neděle se rozjížděla hodně pomalu. První test byl kvůli zledovatělým místům zrušen a v tom druhém pak Sam Moffett musel dostat náhradní čas, když se zdržel objížděním McCourtova rozbitého Citroenu. Zkoušku vyhrál Evans a dostal se na druhé místo. V druhé sekci už se na úseku Black Road závodilo, ovšem bratři s Hyundai by se bez toho radši obešli. Josh nejprve rozrazil balík slámy a pak se v dalším místě přetočil. Čtvrtminutový náskok byl rázem pryč a úřadující mistr se ocitnul na druhém místě. I jeho bratr Sam chyboval ve stejném místě a propadnul se už na odstup přes dvacet vteřin. Na stejném místě chyboval i Greer, ovšem ze šestého místa se hned v dalším testu vyšvihnul na čtvrté. V předposlední zkoušce mu jej krátce uzmul Devine, který už měl k dispozici opět plně funkční VW. V posledním testu ale zaválel pilot Citroenu a čtvrté místo si vzal zpátky. K parádnímu výkonu se v neděli vybičoval mladý Patrick O’Brien se Škodou Fabia R5. Loňský šotolinový šampión vyhrál RZ 13 a v hodnocení etapy se umístil na třetím místě. Vzhledem ke změnám ve vedení se tak jeho odstup na první příčku během druhé etapy prakticky nezměnil. Sobotní ztráta minuty a půl ale byla citelná a O’Brien se musel smířit s šestou pozicí. Sam Moffett už zůstal až do cíle třetí, zatímco jeho bratr ještě zkoušel útočit. Místo umazání své ztráty ale znovu chyboval a oproti loňsku tak sezónu rozjíždí druhým místem. Evans v neděli předvedl naprosto dokonalý finiš, během kterého vyhrál čtyři testy z pěti. Na své konto si připsal pilot z Walesu teprve druhý triumf v irském mistrovství. Ten loňský v Ulsteru mu posloužil k pozici vicemistra, ten aktuální z něj udělal prvního lídra sezóny.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!