Z filmu Good Old Czechs

Z filmu Good Old Czechs Zdroj: Pilot film

Loňskému filmovému roku kralovali střihači, jak potvrzují kritici i akademici

Šimon Špidla, Adam Brothánek, Šimon Hájek, Hedvika Hansalová, Janka Vlčková... To jsou jména, která spoludefinovala český filmový rok 2022. Jde o střihače, bez kterých by nejlepší tuzemské snímky loňska byly sotva poloviční. A potvrzuje se to i na výročních cenách.

Cenu české filmové kritiky za audiovizuální počin za rok 2022 získal na sobotním ceremoniálu Šimon Špidla za střih dokumentu Good Old Czechs. „A ještě bych chtěl poděkovat české filmové kritice, že ocenila střihovou skladbu, protože si myslím, že střižna je místo, kde se hledá smysl věcí, a to bych řekl, že je důležitější než nějakej rytmus nebo takovýhle věci,“ uvedl Špidla na závěr své řeči.

Film Good Old Czechs líčí cestu českých letců RAF z okupovaného Československa přes Francii, bitvu o Británii a východní frontu zpátky do osvobozené Prahy prostřednictvím vyprávění v první osobě, hudby a archívních záběrů. Střihová skladba tu není způsobem, jak záběry poskládat za sebe, nýbrž základní součástí celé koncepce snímku.

Totéž platí o dalším filmu, KaprKód, který se podle kritiků stal dokumentem roku a jehož střihač Adam Brothánek byl nominovaný ve stejné kategorii jako Špidla. A jen o dva hlasy se mezi kandidáty na AV počin nedostal Šimon Hájek, bez jehož střihu by byla drogově-rapová jízda BANGER. (Cena kritiky za režii pro Adama Sedláka) sotva poloviční. Cenu v dané kategorii předávala Janka Vlčková, jejíž střihy působí v jiném loňském dokumentu, tragikomedii Síla, jako direkty na solar. A třetí nominovaný dokument, Zkoušku umění oceněnou ve Varech, stříhala Hedvika Hansalová, podepsaná i pod hlavním vítězem letošních Cen kritiky – hraným Arvédem.

Loňský rok byl filmově rekordní, do našich kin nastoupilo 75 celovečerních tuzemských filmů. Obecně se o nich dá říct, že dokumentární tituly byly o třídu lepší než ty hrané – a že ty nejlepší dokumenty stály z velké části právě na střihu. Na střihu ve smyslu montáže, budování struktury a hledání i vytváření smyslu. To, že rok 2022 byl v české kinematografii rokem střihaček a střihačů, se za tři týdny potvrdí na vyhlášení Českých lvů. Jinak to s ohledem na nominace ani dopadnout nemůže.