Pár postřehů k AI z konferenčního hovoru CloudFlare

Matthew Prince (předseda, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Cloudflare, Inc. ($NET)) při konferenčním hovoru ke kvartálním výsledkům dostal dotaz zdali by investorům nevysvětlil, jakým způsobem je možné pro CloudFlare dosáhnout příjmů od společností, které vyvíjí anebo provozují AI. CloudFlare totiž poskytl ochranu řadě projektů, včetně OpenAI ChatGPT.

Cloudflare je americká technologická společnost, která poskytuje řadu služeb pro webové stránky, aplikace a firemní sítě. V minulosti to byla hlavně kybernetická ochrana a CDN. Od minulého roku však nabízí i cloudové úložiště a spouštění skriptů. Její konkurenční výhodou je obří celosvětová síť.

Jak vidí strojové učení (AI) CloudFlare

Hned na začátku upozornil, že zatím ještě není tolik společností zaměřujících se na AI, takže nové příležitosti pro CloudFlare jsou fajn, ale nemyslí si že by to bylo něco z čeho by výslovně byli nadšeni (myšleno že by z toho byly převratné zisky).

Tyto společnosti sice mají pro cloud skutečné využití, ale liší se od typických zákazníků. Jako hlavní kritérium berou v potaz budoucí využití a cenu zdrojů. Neustále hledají nejlepší a nejvýhodnější model, tedy kde jsou nejlevnější GPU pro zpracování jejich dat.

Hledají různé poskytovatele cloudu, ať už je to Google, Microsoft anebo AWS. A vždy si říkají, jak mohou nabídku nejlépe využít a vytěžit z ní co nejvíce. Společnosti zabývající se AI prostě musí najít kde je nákladově nejefektivnější provozovat své modely, a není pro ně problém využít více různých poskytovatelů cloudových služeb. Jejich řešení je takzvané multi-cloud.

Naopak kde vidí Matthew Prince šanci, je dlouhodobé ukládání dat a jejich distribuce k výpočetnímu výkonu. K tomu právě využívá CloudFlare cloudové objektové úložiště R2.

“Služba R2 se stala přirozeným neutrálním místem, kde tyto společnosti zabývající se umělou inteligencí ukládají svá tréninková data, aby se ujistily, že. k nim je možné levně a efektivně přistupovat odkudkoli.”

Shrnutí

Tohle jsou poměrně zásadní informace, které by si investoři měli uvědomit. Společnosti pro trénink svých AI, budou potřebovat zpracovávat stále více a více dat, to znamená větší a větší výpočetní výkon. Jenomže zároveň budou hledat nejlevnější a nejefektivnější metodu jak to udělat. Výsledkem tak bude růst společností, které toto umí nabídnout levně (například kde je levná elektřina) a tlak na nízké marže.

Trh s výpočetním výkonem mi tak nepřipadá pro AI zajímavý.

Samozřejmě dodavatelé GPU potřebných pro trénink, což je aktuálně $NVDA, z toho budou těžit za všech okolností. Ostatně ani bych se nedivil, že za růstem ceny jejich akcií v posledních týdnech byla právě AI mánie.

Tohle by mohly teoreticky rozbít specializované procesory pro strojové učení, které budou efektivnější. BitCoin se také dříve těžil na CPU, než se přešlo na GPU a následně specializované ASIC minery, které se používají dodnes. Věřím tomu, že někdo už ASIC čipy pro strojové učení dělá. To už by mohlo být zajímavější.

ASIC (Application-Specific Integrated Circuit) je typ počítačového čipu, který je navržen pro konkrétní účel nebo aplikaci. To znamená, že se vyrábí s ohledem na specifické požadavky dané aplikace a je optimalizován pro dosažení co nejvyššího výkonu a účinnosti.

ASIC je navržen a vyráběn pro konkrétní úlohu, například pro těžbu kryptoměn, síťové přepínače, detektory signálů, grafické karty a mnoho dalších aplikací, které vyžadují vysoký výkon a specializované funkce.

Oproti obecnějším typům čipů, jako jsou mikroprocesory, které mohou být použity pro různé účely, jsou ASIC čipy navrženy pro konkrétní aplikace a jsou optimalizovány pro dosažení maximálního výkonu a účinnosti pro danou úlohu. To umožňuje dosáhnout vysoké rychlosti a efektivity, zatímco zároveň snižuje náklady na energii a hardware.

Specializovaná úložiště

Pak tu samozřejmě máme poskytovatelé cloudových objektových úložišť (cloud object-based storage) a dostatečnou infrastrukturou pro distribuci dat. CloudFlare se svým R2 není jediný. Další jsou třeba Amazon S3, Google Cloud Storage, Oracle Cloud Storage, Microsoft Azure Blob Storage, DigitalOcean Spaces atd.

I zde se dá očekávat boj cenou, ovšem je to i o té síťové infrastruktuře. Cenu navíc ovlivňuje i způsob zálohování. Chtělo by to sledovat reporty společností a koukat jak je která oblíbená.

Samozřejmě výrobci hardware, disků a čipů si přijdou na své. Tato úložiště nemáte na běžných serverech, ale diskových polích. Stejně tak se nepoužívají obyčejné disky, ale specializované vysokokapacitní do těchto úložišť. Na druhou stranu část disků bude muset být rychlá.

Kybernetická ochrana

A pak tu máme podle mě hodně opomíjenou kybernetickou bezpečnost. CloudFlare chce vyrůst do pěti let z 1 miliardy USD obratu na 5 miliard USD. Prý zcela realistický odhad, prostoru je údajně daleko více. No a mají pravdu.

Vytrénované modely nejsou něco co si nainstalujete do počítače, budou muset být online. U sebe budete mít klienta, který bude komunikovat se serverem prostřednictvím API. To API je zároveň zranitelným místem, po kterém půjdou útočníci.

CloudFlare je v tomto aktuálně špička. Nicméně jsou tu i další společnosti. Většina z nich jsou však z USA a přijde mi že do Evropy se moc nehrnou, protože regulace a složitá legislativa ohledně ochrany dat.

Síťová infrastruktura

Dalším problémem je síťová infrastruktura. Vytrénovaný model nám za chvíli začne pomáhat s prací. Projde třeba e-maily, seřadí podle důležitosti a udělá z nich výpisky. My je projdeme, napíšeme souhrnnou odpověď a on doplní detaily a udělá z toho slušný e-mail se vším všudy.

To je spousta komunikace klient – server, která nebude náročná na objemy přenesených dat, ale počet dotazů a rychlost dotazů. Vezměte si takový našeptávač na Google. Každé zmáčknuté písmenko je dotaz na server přes API a vrácení seznamu návrhů. Teď si představte že tohle bude probíhat u rutinní činnosti a několikrát na pozadí.

Technologie tu na to jsou (5G síť), ovšem není ještě ani zdaleka všude a bude třeba také posílit hardware, aby ty požadavky zvládal.

Takže výrobci čipů a hardware pro telekomunikaci, poskytovatelé infrastruktury a telekomunikační služby.

Závěr

Ale jak bylo zmíněno na začátku, zatím to je jen pár firem, nic zajímavého ;)


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 100 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.