Vladimír Houdek v Galerii Smečky

Věra Beranová dnes recenzuje pražskou výstavu Vladimíra Houdka s názvem Parabola.

V centru Prahy, pár kroků od Václavského náměstí, funguje již řadu let (od roku 2005) Galerie Smečky. Výstavy zde realizované pořádá Společnost Pražská plynárenská. Tímto způsobem se také tato společnost připojuje k jiným, starším společnostem a organizacím, které sbírají výtvarné umění a své sbírky také prezentují na veřejnosti. K těm nejstarším patří sbírka České spořitelny, jejíž vynikající fond se sporadicky prezentuje veřejnosti. Známější jsou pravidelné přehlídky vítězů studentského designu právě v prostorách neorenesanční budovy České spořitelny v pražské Rytířské ulici. Nejlépe se se svým uměleckým dědictvím a jeho prezentací vypořádává sbírka Kooperativy. V pravidelných intervalech pořádá reprezentativní přehlídky především české tvorby 19. a počátků 20. století v jedinečných prostorách moderní stavby v pražském Karlíně.

Mezi institucemi, které soustavně budují své sbírky a také prezentují tvorbu dalších generací, je již vzpomínaná Pražská plynárenská. Jistou zvláštností je zaměření její sbírky. Neorientuje se na historická období, ani na autory. Věnuje se technice a tou je koláž. Koláž není chápána jen v tom tradičním pojetí, jak ji známe z 30. let dvacátého století. Tato sbírka dokumentuje dynamický vývoj této techniky v následujících desetiletích. Tato orientace sbírkové činnosti vlastně vychází z jedinečné původní sbírky – především předválečné avantgardy, například takových autorů jako Toyen, Jindřich Štýrský, ale i autorů poválečné generace, jako byli Adolf Hoffmeister, Jiří Kolář a další. A tak tradičně všichni, kteří vystavují v Galerii Smečky, se vyjadřují i v současnosti v této technice, a to tím nejrůznějším způsobem. Samozřejmě v rámci a duchu své doby.

Podobně je tomu také s autorem představeným na současné výstavě Vladimírem Houdkem, narozeným v roce 1984 a tedy představitelem současné střední generace. Jeho tvorba je již obecně známá a byla také již mnohokrát oceněna. Například v roce 2012 se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého, v roce 2010 laureátem Ceny kritiky a dalších ocenění. Vystavoval doma i v zahraničí – například v Národním muzeu současného umění v Bukurešti. Je absolventem Ateliéru malířství II. Vladimíra Skrepla. Již od počátku tvorby byl nasměrován k širokému pojetí tvorby od klasické malby až k videu, kde má v jeho jedinečném pojetí také své místo koláž – což dokumentuje jeho současná výstava v Galerii Smečky. Je to nekonečná námětová inspirace, kde nacházíme rozličné odkazy na dějiny. Ale je to i inspirace světa geometrických tvarů a vztahů, často jsou to například kružnice. Z té historické inspirace je to antická tradice, především fragmenty antických plastik. Z opačného kulturního dědictví je to inspirace japonským divadlem Kabuki. Tento soubor či cyklus je instalován ve vstupní místnosti galerie a představuje tvorbu, která vznikla právě k této výstavě. V dolních prostorách galerie je pak instalovaná starší tvorba. Jsou to koláže menších formátů s větším důrazem na barevnosti, i když tlumené. Tím je snad podtrženo větší výtvarné sdělení v tom pravém slova smyslu. Co je pro tvorbu Vladimíra Houdka typické, je tvorba v cyklech, a to jak na plátně i na papíře, kde svůj záměr a svou výpověď vyjadřuje v mnoha variantách.

Současná výstava v Galerii Smečky má mnohoznačný název „Parabola“ a představuje jak starší, tak především nové autorovy práce. Svým námětem jistě vzbudí zájem početný soubor inspirovaný a vycházející z japonského divadla Kabuki. Tady se například prolíná odkaz určitého kulturního odkazu s obecnými geometrickými tvary.

V podstatě můžeme koláž Vladimíra Houdka jako obraz spíš číst, než jej prostě vizuálně vnímat. Jeho tvorba (alespoň ta prezentovaná v Galerii Smečky) je mnohoznačná, snaží se nám sdělit mnoho zpráv: počínaje jistým poučením týkajícím se historických sdělení a konče poučením a okouzlením ze základních geometrických tvarů. Zamyslet se nad tvorbou tohoto autora a reprodukovat jeho vystavené koláže je nesnadné a velmi komplikované, pokud nechceme sklouznout k povrchnímu formálnímu hodnocení.

Vladimír Houdek – Parabola, Galerie Smečky, 26.1.-1.4. 2023 (další informace zde).

Ilustrační foto: Autor – NoJin – Own work, CC BY-SA 4.0.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.