Hlavolam Tomáše Hlaviny má mnoho řešení

Tomáš Hlavina vystavuje ve Fait Gallery (zdroj: ČT24)

Dřevo, kov, provázky, přírodniny i obyčejné předměty rád využívá ve svých pracích výtvarník Tomáš Hlavina. Tři dekády jeho umělecké tvorby reflektuje výstava TLNVXYK Hlavolam v brněnské Fait Gallery. Hlavina představuje svá starší díla i ta dosud neprezentovaná na veřejnosti. Jejich rozmístění ve výstavní hale má připomínat herní plán nebo strukturu hlavolamu.

Tomáš Hlavina často využívá předměty každodenní potřeby. „Jsou to věci, které se dají pořídit v hobbymarketech, věci často nalezené, které měly předtím nějakou jinou funkci. A jsou spolu spojovány do nových celků, jež mají velmi Tomášovu specifickou a charakteristickou poetičnost,“ popisuje kurátor Ondřej Chrobák.

Vznikají rafinované minimalistické objekty nesoucí v sobě metaforu nebo vtip. „Zaujme mě třeba určitý tvar a snažím se ho do té práce zahrnout. Někdy to vychází třeba ze slovní metafory, někdy to může být inspirace z literatury,“ upřesňuje výtvarník. Inspirací ale může být například i tvar slepice.

Díla Tomáše Hlaviny ve Fait Gallery nejsou záměrně řazena chronologicky, ale fungují spolu v jednom prostoru. Návštěvníci si tak mezi nimi mohou sami hledat souvislosti. „Pro mě samotného je to dost zajímavé, jak jsou ty věci za dlouhé období schopny spolu komunikovat,“ přiznává Hlavina. „Snažil jsem se vytvořit pocit, že díla jsou figurky na herním poli,“ dodává.

Výstava Tomáše Hlaviny TLNVXYK Hlavolam
Zdroj: Václav Šálek/ČTK

Ačkoli některé objekty přímo svádějí ke hře nebo k použití, jsou určeny jen ke zkoumání očima. Zájemci k tomu mají příležitost až do 6. května.

Filip Dvořák a Jan Šerých také vystavují

Fait Gallery zároveň s retrospektivou Tomáše Hlaviny otevřela také další dvě komornější výstavy. Jan Šerých v instalaci nazvané O důslednosti vědy představuje velkoformátové tisky z podkladů mapové aplikace Google Earth a družicových snímků různého stáří, rozlišení a barevnosti.

Výstavu The Ravine – the Room Filipa Dvořáka tvoří prostorová instalace, konceptuální malba či závěsné objekty. Vše vychází z autorské povídky Strž, která popisuje příběh společenství žijícího v roklině vzniklé po nečekaném sesuvu půdy.