Znak Praha 12 (odkaz na titulní stránku)  Praha 12 - Oficiální web městské části


Ptejte se

Sociální sítě


Vyhledávání


 

Generel cyklostezek městské části Praha 12

 

 
 

Aktuality

 

Na základě výběrového řízení (z prosince 2007) na řešení cyklistické dopravy v území Městské části Praha 12 proběhlo dne 24.9.2008 v Kulturním centru „12“ veřejné projednání rozpracovaného konceptu Studie řešení cyklotras a cyklostezek v rámci MČ Praha 12. Studii zpracovává firma ADOS Brno (Alternativní dopravní studio) v čele s Ing. Adolfem Jebavým, který přizval ke spolupráci firmu DIPRO, s.r.o. (Dopravní a inženýrské projekty), kde projektové práce vede Ing. Květoslav Syrový, jenž koncept celé studie na veřejném projednání osobně prezentoval.

Veřejného jednání se zúčastnilo přibližně 20 občanů Prahy 12 a dalších přibližně 15 osob pohybujících se v oblasti cyklistické dopravy v celopražském měřítku (např. zástupci Komise pro cyklistickou dopravu při Radě hl. m. Prahy, portálu http://www.prahounakole.cz/ apod.), včetně Ing. Hany Jandové, pod jejíž vedením je studie zpracována.

Zvyšující se životní úroveň, potřeba komfortu, zrychlující se životní styl apod. má v těch negativních důsledcích bohužel za následek zvýšené nároky na přemisťování. V mnoha centrálních oblastech lze sledovat, jak kapacita komunikačního systému je již na hranici funkčnosti. Je to především tím, že pohyb i mezi velmi blízkými cíly se odehrává pomocí osobních automobilů. Tím vzniká tzv. zbytná doprava a neustále se zvyšující nároky na kapacitu komunikací, parkování atd. V naších městech takto brzy nezbude žádné místo pro ostatní druhy dopravy, k běžnému žití.

Aby byl stav dopravy jako celku nadále udržitelný, je nezbytné hledat alternativy ve veřejné, pěší a cyklistické dopravě. Právě poslední jmenovaná složka dopravy byla dosud v našich zeměpisných šířkách vnímána pouze jako volno-časová aktivita. Celosvětový vzrůstající trend využívání individuální automobilové dopravy začíná v přetížených centrech měst posunovat ostatní způsoby přemisťování do atraktivnějších poloh, kdy jednou z nich je vnímání jízdního kola jako rovnoprávného dopravního prostředku.

Je snaha tento trend zachytit, nejen na úrovni magistrátu, ale i jednotlivých městských částí, ke kterým se zatím v ideové poloze do konce roku přidá i MČ Praha 12. Jak se dá sledovat u našich západních sousedů, jízdní kolo se dá využít nejen o víkendu, ale také přes týden, pro cesty do práce, do školy, za kulturou či sportem, na nákupy apod. Cílem studie cyklistické dopravy není někoho nutit „přesedlat“ na jiný prostředek, ale nabídnout alternativu, tedy další možnost. Vždyť už letos se dalo potkat mnoho uživatelů (např. na podolské stezce směr centrum), které by člověk spíše čekal v Nizozemí a ne v „necyklistickém městě“ jako je Praha. Po nábřeží se prohánějí dámy v sukních, pánové v saku, na městských nenáročných jízdních kolech. Z necyklistického města se najednou stává město cyklistům přívětivější. Není to ani tak o kopcovitosti, počasí apod. ale o přístupu a právě výše zmíněné nabídce, která sice nikdy nevyhoví všem, ale alespoň části ano.

Jedním z dalších cílů studie cyklistické dopravy v Praze 12 je vyvrátit některé mýty a předsudky a především pak nabídnout bezpečné a komfortní cesty, které se nebudou zdráhat využít i rodiče s dětmi (například při ranní cestě do školy) nebo jiní dosud méně zdatní cyklisté, kteří se dnes především bojí provozu automobilů a proto kolo využijí pouze o víkendu nebo odpoledne k „vysportování“. Průzkum z roku 2004, který provedl Ústav dopravního inženýrství Praha, hovoří až o 20-ti % potencionálních náhodně dotázaných uživatelů jízdního kola, kteří by kolo použili avšak není dostatečná infrastruktura, zkrátka „bojí se“. Chybí stezky, pruhy, signalizace pro cyklisty, bezpečné stojany, atd.

Pro vznik logické a kvalitní koncepce cyklistické dopravy je nutné vytvořit základní kostru jak systému, tak jejich nedílných podpůrných prostředků. K tomu má sloužit studie, někdy nazývaná „generel cyklistické infrastruktury“ resp. dopravy. Systém cyklotras hl. m. Prahy má zajišťovat napojení jednotlivých městských částí mezi sebou. Naopak místní systém, na úrovni každé městské části, má zajistit jednak plošné napojení obytných celků na tento páteřní systém (tedy propojení velkoplošných zdrojů a cílů dopravy - stejně jako je tomu dnes pro motorovou dopravu), tak je nutné zajistit vlastní plošnou obsluhu území (stejně jako je tomu např. pro chodce v rámci obytných celků). V páteřním systému je kombinována dálková resp. sběrná dopravní i turistická funkce, takže úpravy jsou především liniové a budují se v zásadě značené trasy, jejichž součástí jsou i segregované stezky. V místním systému se pak jedná především o plošné zajištění průjezdu územím, tedy úpravy, usnadňující cyklistům prostupnost území všemi směry (úpravy dopravních režimů, zavádění zón s omezením dopravy, pro cyklisty zobousměrňování komuniakcí apod.).

Ve výše uvedeném smyslu byl prezentován i koncept navrženého systému, nejprve před zástupci MČ Prahy 12 a sousedních Městských částí a obcí Středních Čech a poté na zmíněném veřejném projednání. Součástí zadání studie je dále naznačit základní ideu cest pro jezdce na koních, věnovat se terénní cyklistice (samozřejmě tam, kde je to vhodné) a navrhnout ideové řešení doprovodné infrastruktury, do které se počítá parkování kol, podpora využití kol od zaměstnavatelů, návaznost na síť veřejné dopravy, odpočívky na turistických trasách a samozřejmě koordinovat záměry s dalšími dopravními stavbami a územním rozvojem území Prahy 12 a okolí.

Veřejné prezentaci konceptu následoval prostor pro připomínky občanů, které se vymezily pouze k dotazu k současnou Magistrátem budovanou stezku v blízkosti ulice Novodvorská u zastávky MHD Pavlíkova.

Budovaná část stezky na cyklotrase č. A 214: Modřany – Cholupice je realizována hl. m. Prahou v zastoupení Technickou správou komunikací a jedná se o celoměstskou hlavní trasu, která je zde vedena obytnou zástavbou. Dotaz zněl na bezpečnost řešení dělených stezek cyklista/chodec umístěných v zástavbě hromadného bydlení. Nezvyk na podobná řešení a omezení se na budování dosud pouze segregovaných stezek v zelených oblastech je stále silně zakořeněn, takže vnímání cyklistů v blízkosti chodců se zdá být jaksi nebezpečné. Pokud se však chceme alespoň zčásti přiblížit (nejen) dopravní mentalitě našich západněji situovaných sousedů, musíme se nejprve naučit vnímat prostor ne tak striktně, jak ho máme zažitý, ale integrovat takové prvky, kterými bude každý uživatel upozorněn na to, jak se v prostoru chovat a komu je primárně určen. Je to o podvědomé psychologii prostředí, v němž se nacházíme, o toleranci a ohleduplnosti, bez ohledu na to, jak, čím a kam se kdo přesunuje. Jak říká jeden z osvícených dopravních úředníků magistrátu „kdyby se všichni řídili čtvrtým paragrafem zákona o provozu na pozemních komunikacích, není potřeba těch dalších 121(citace: „…chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí…“). Ze zdatných dopravních nebo sportovních cyklistů nemusíme mít obavy, ti jezdí a budou jezdit po silnicích (kde jim doufejme přibude odpovídající druh ochrany - cyklistické pruhy – dle návrhů např. v ulicích Novodvorská, Gen. Šišky, ČS Exilu atd.). Takovýmto cyklistům jde vedle vlastní bezpečnosti i o jízdní rychlost a komfort přímosti průjezdu, takže klikatící se stezky vyhledávat rozhodně nebudou. Naopak ti méně zdatní nepojedou více než 10 až 15 km v hodině, takže na těchto stezkách, vedených zástavbou, půjde maximálně o boule na kolenou. Těch je však ze zkušeností poskrovnu.

Finální výstup studie, byl dokončen v roce 2008. Navazující jednání, které proběhnou v prvních měsících roku 2009, upřesní výčet akcí s finální propočtovou bilancí nákladů, na jejichž základě bude možné hned začít tyto akce připravovat, ať už to bude ve spolupráci s MHMP nebo nezávisle.

Ing. Květoslav Syrový
DIPRO, s.r.o.
Sekce bezmotorové dopravy a dopravního zklidňování
Člen Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu


 
Zodpovídá: ÚMČ Praha 12
Vytvořeno / změněno: 5.3.2019 / 5.3.2019
 

 

Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

Licence
Pokud není uvedeno jinak, podléhá veškerý obsah webových stránek praha12.cz licenci CC BY-NC 4.0

web & design , redakční systém

 

Tento web pro svoji správnou funkci využívá soubory cookies.

O cookies

Nastavení cookies

Tento web pro svoji správnou funkci využívá soubory cookies.

Více o cookies

Tyto soubory nám umožňují poskytnout návštěvníkům kvalitnější služby, protože nám například umožní získat anonymizované analytické údaje o používání tohoto webu.

Kompletní přehled cookies, které tento web využívá naleznete zde.

Skupiny cookies