Hlavní obsah

APRÍL: Hradčany, Karlštejn a Ještěd: Škoda chystá exkluzivní verze svých vlajkových modelů

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na letošní rok připadá velmi důležité výročí samostatnosti českého státu, které se mladoboleslavská automobilka rozhodla důstojně oslavit speciálními edicemi svých vlajkových modelů. Na tom není nic špatného, ale s tou výbavou – s tou si snad dělají srandu?!

Článek

Letos je to přesně 30 let, co došlo k rozdělení bratrských států Česka a Slovenska. Automobilka Škoda Auto se toto významné výročí rozhodla připomenout tím, že pro modely Superb, Kodiaq a Enyaq iV, vlajkové lodi značky, připraví speciální edice s unikátní výbavou.

Edice jsou pojmenované podle významných českých architektonických památek – Superb Hradčany, Kodiaq Karlštejn a Enyaq iV Ještěd – jejichž podobu připomíná nejen velmi vkusná a decentní linka na zádi a na palubní desce každého vozu. Součástí edice jsou ale především prvky výbavy, které v historii automobilky – a nejspíš celého automobilového průmyslu – nemají obdoby.

Škoda Superb Hradčany

Foto: Škoda Auto / Rostislav Prokop

Vlajková loď Superb byla poctěna spojením se sídlem nejvyšších českých státníků.

Není vhodnějšího symbolu české státnosti než Pražský hrad! Výhled z Karlova mostu na Hradčany uhranul nejednoho Čecha a mnoho skutečných vlastenců dojal až k slzám. Toto sídlo českých králů a později prezidentů nechala Škoda bez milosti částečně ubourat a vydrancovat – palubní deska speciální edice Superbu je totiž tvořena drceným stavebním kamenem základů Pražského hradu, dřevěné obložení zase pochází přímo z parket podlah a kůže pro čalounění sedaček a stropu byla použita z křesel a gaučů ve zrušených částech Hradu.

Foto: Škoda Auto / Rostislav Prokop

Zpracování kabiny je skutečně exkluzivní – ale ptáme se, bylo třeba kvůli ní devastovat národní památku?

Jako mimořádná výbava je ve středové loketní opěrce integrován Simply Clever držák korunovačních klenotů, na palubě jsou také výkonné skartovačky a Škoda se dušuje, že kabina je také zcela prostá ruských odposlechů. Při každém nastartování hraje vůz českou hymnu v celé délce jako uvítací melodii – sluší se, abyste při ní povstali.

Škoda Kodiaq Karlštejn

Foto: Škoda Auto / Rostislav Prokop

Kodiaq a Karlštejn mají překvapivě hodně společného.

Sídlo slovutného Karla IV., nejdůležitější státotvorné osobnosti celé české historie, posloužilo jako inspirace – a pochopitelně také zdroj materiálu – pro speciální verzi Kodiaqu. Ta má výjimečně zpracované látkové čalounění sedadel vytvořené z gobelínů zdobících dříve zdi nejslavnějšího českého hradu, dřevěné obložení pak zase pochází z dobového nábytku v původních expozicích.

Foto: Škoda Auto / Rostislav Prokop

Edice Karlštejn se může pochlubit zcela jedinečně zpracovanou kabinou.

Specialitou tohoto již tak speciálního modelu je pak turniket u vstupu do dveří, kde musíte zaplatit vstupné, následuje průchod uličkou hanby obklopenou nekvalitními suvenýry a předraženými pochutinami. Vstup je navíc omezen pouze na každou celou hodinu mezi 10 a 17 hod, v pondělí je pak sanitární den a celý vůz je tudíž uzavřen.

Škoda Enyaq iV Ještěd

Jestliže předchozí architektonické památky hledí daleko do slavné české minulosti, Ještěd byl vybrán pro svou nadčasovost jako symbol národní budoucnosti – proto také zdobí elektrickou vlajkovou loď mladoboleslavské automobilky.

Foto: Škoda Auto / Rostislav Prokop

Spojení elektrického Enyaqu s nadčasovým Ještědem dává perfektní smysl.

V interiéru jsou použity hliníkové prvky pocházející přímo z obložení slavné stavby – chybět jim prý nebudou, liberecká radnice stejně chystala rekonstrukci. Nebo teď přinejmenším bude muset. V souladu s tamními podmínkami byl také zvýšen výkon klimatizace, aby výstupní vzduch na přání dosahoval až síly orkánu (položka v chytré klimatizaci nazvaná „Vichr z hor“), případně z výdechů ventilace létaly i vločky sněhu nebo rovnou kroupy o průměru až 5 centimetrů.

Na palubní desce je pak ještě instalována Simply Clever miniatura Ještědu s velice ostrou diamantovou špičkou, jež bude nejen připomínat monumentální stavbu čnící nad Libercem, ale na kterou můžete navíc napichovat použité parkovací lístky – jen pozor, abyste si na ni při práci s infotainmentem také nenabodli ruku.

Foto: Škoda Auto / Rostislav Prokop

Hliníkové dekorační prvky pocházejí přímo z pláště ikonické stavby.

Výroba těchto speciálních edic bude striktně omezená, od každého modelu vznikne přesně 1993 kusů – každý vyrobený kus bude mít na středovém tunelu plaketu s pořadovým číslem. Půjde tedy o vysoce ceněné sběratelské vozy, jejichž hodnota s časem pouze poroste.

Není tedy divu, že zákazníky bude automobilka přísně vybírat a prodej vozů bude probíhat tzv. obálkovou metodou: Kdo při objednávce složí na stůl tučnější obálku, ten automobil vůz získá. Dealeři také akceptují platbu v alternativních měnách, kromě bitcoinů berou i pamětní mince, akceptují rovněž platbu v kilogramech paprik nebo rajčat.

Ale než poběžíte za dealerem pořídit si jeden z těchto exkluzivních sběratelských modelů, podívejte se nejdřív do kalendáře – 1. dubna byste rozhodně neměli věřit všemu, co čtete!

Reklama

Načítám