Nejsem a nikdy nebudu režisérem, který frká čtyři inscenace za rok. Ztratil bych svou svobodu, říká Bambušek
Divadelní a filmový režisér Miroslav Bambušek se vyučil jako zámečník a opravuje i hodinové stroje na kostelech. „Určitě to není tak, že bych věděl, jak se režíruje. Každá práce vyžaduje jiný rozvíjející přístup a také tomu musím věřit. Musí to pro mě být silné téma, do kterého si vezmu dobré parťáky. Pak může přicházet i něco dalšího. Ale nejsem režisér v tom smyslu, a nechci nikdy být, že bych frkal čtyři inscenace za rok. To nebudu dělat nikdy,“ popisuje v pořadu Hovory.
„Kdybych se režií chtěl živit, tak takhle režírovat musím – a proto dělám to své řemeslo, abych zůstal svobodný,“ dodává.
Když opravuje staré hodiny a nejen je, tvrdí, že pomáhá do života vracet jejich krásu. „To je úžasný pocit – a o to stejné se snažím v tom kumštu. Jsem rád, že to můžu dělat i v řemesle, protože to mě vrací zpět na zem.“
Lidi krve
Zhruba před dvěma roky měl premiéru Bambuškův film Lidi krve. „Točilo se to šest let. V roce 2017 se to roztočilo a pak se čtyři roky sháněly peníze a já předělával scénář. Pak se něco přetočilo, část se nepoužila vůbec a následně se točilo asi půl roku. No, ale víte, když připravujete film, tak je jedno, že nejste zrovna na place, ale v hlavě vám to stále jede,“ přiznává.
Čtěte také
Scénář přepracoval nejméně dvacetkrát. „Ale nepředstavujte si, že se to předělává celé – jde o to, že jdete u některých postav do hloubky, ale zjistíte, že to ta postava vůbec nepotřebuje. To je ten labyrint, lidský svět toho, jak si v čase a ve své práci vytváříte priority apod. Navíc filmová řeč je úplně jiná než ta na papíře – jsou to noty pro celý štáb,“ vysvětluje.
„Když se to připravuje dlouho a nemáte peníze, tak trpíte pochybnostmi, ale není to frustrace. Pochybnosti jsou vlastně pozitivní. A to, že vám to někdo neumožňuje, tak to můžete zabalit, ale pak by to znamenalo, že je vaše víra slabá. Tomuto tématu jsem věřil a můj producent také. A nakonec to došlo až tam, že jsme to dodělali.“
Režisér teď chystá nový film o knězi Josefu Zvěřinovi, to už si ale poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory Naděždy Hávové.
Související
-
Pokud vidím prázdno, snažím se ho naplňovat, prozrazuje režisér Bambušek
Režisér Miroslav Bambušek zkoumá energii, kterou společnosti přinášejí morální vzory. Uvedl scénický dokument o filozofovi Janu Patočkovi či teologovi Josefu Zvěřinovi.
-
Osobnosti, jako byl Jan Patočka, si připomínáme málo, říká Miroslav Bambušek
Osmá sezóna Studia Hrdinů má v podtitulu Vyrovnávání se s přítomností a chystá tři autorské a formálně rozsáhlé premiéry.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.