InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Brunch Na Zavadilce – kulinářská akce amatérských kuchařů

    neděle 12.5 10:00 - Podskalí – Strakonice

  • Tomáš Kvapilík: Mozaika vztahů – společenská beseda

    neděle 12.5 19:00 - Kavárna Železářství U Šulců, Blatná

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Návštěvníci budějovické výstavy uvidí, jak se proměnil Pusopis Báry Sedláčkové

 Autor: Milan Havlík

    Autor: Milan Havlík

ČESKÉ BUDĚJOVICE - Po devíti letech se do radniční výstavní síně na náměstí Přemysla Otakara II. vrátí výstava nazvaná Pusopis, což je styl, kterým tvoří handicapovaná Barbora Sedláčková z Českých Budějovic. Kvůli svým zdravotním problémům může pohybovat jenom hlavou, a proto maluje ústy.

Barbora Sedláčková poprvé v tomto bezbariérovém prostoru vystavovala s velkým ohlasem na podzim roku 2014. Nyní zde představí hlavně své obrazy z posledních let vytvořené kombinací akvarelu s uměleckou tuší. Vernisáž se koná ve středu 5. dubna od 15.30 hodin, výstava potrvá do 6. května.

Stejně jako v září 2014, Bára i letos přizvala výtvarný ateliér českobudějovického centra ARPIDA, kde její talent objevila Alena Jankovská. Galerii zaplní také práce dalších autorů malujících ústy a nohama, kteří jsou členy sdružení UMÚN.

„Barča byla do tří let úplně zdravá holčička, pak ale onemocněla neuropatií. Její zdravotní stav se bohužel zhoršil a nyní je odkázaná na invalidní vozík. Podstatné je, že nerezignovala. Své problémy zvládá za pomoci rodiny a přátel s takovým odhodláním, že je velkou inspirací i pro ostatní. Vlastní tvořivost neustále trpělivě rozvíjí i za pomoci profesionálů. A sklízí úspěchy. První samostatnou výstavu měla ve 12 letech a od té doby mnoho dalších po celé České republice. Každoročně ze svých aktuálních obrazů sestavuje nástěnný kalendář. Pro ten letošní vybrala motivy květin a další detaily z přírody. Všechny obrázky vytvořené ústy, jsou namalované velmi precizně a zároveň s lehkostí dokazující výjimečné nadání," říká primátorka Dagmar Škodová Parmová, která nad výstavou převzala záštitu.

Od loňska Báru učí lektorky Irena Friess Staneva a Jana Koloušková, které ji přivedly k novému výtvarnému stylu. Uplatňuje ho hlavně při malování květin a přírodních motivů. Na Waldorfském lyceu letos Báru, jíž bude v dubnu 21 let, čeká maturita. Jako ročníkovou práci zpracovala rozbor sbírky K. J. Erbena Kytice, k níž vytvořila vlastní ilustrace akvarelem a kombinovanou technikou. Ráda by pokračovala ve studiu na vysoké škole, nejlépe výtvarného zaměření.

Výtvarnice a lektorka Irena Friess Staneva, absolventka Akademie výtvarných umění v Praze - ateliéru malby profesora Jiřího Sopka, říká o Báře Sedláčkové: „Seznámila jsem se s ní před dvěma lety díky organizaci Zlatá rybka, která měla Barče splnit přání najít umělce, který ji povede v procesu její malby. Byla to pro mě radost, když mi zaměstnanci Rybky zavolali a zeptali se mě, jestli jim chci pomoct splnit toto její velké přání. Postupně jsem Báru poznávala blíž a přicházela na to, jak energická, inteligentní, tvůrčí a laskavá mladá žena to je. Že malování miluje a je pro ni stejně tak důležitou složkou jejího života jako pro mě. Já se malbou zabývám od střední školy, přes studium na akademii až do současnosti. Snažím se své studentce nabídnout cestu a způsob nahlížení na výtvarnou tvorbu. Mluvíme o tom, že v umění nejde jen o věrné napodobení reality, že nemusí být cílem to, aby vznikl pěkný obrázek, ale také, aby byl na obraze projeven vlastní názor, jiný pohled na věc nebo zajímavá výtvarná zkratka."

Minulý rok se Bára zabývala sérií květinových akvarelů, které se staly podkladem pro její letošní nástěnný kalendář. Lilie byla první květina, kterou to začalo. „Spěchala jsem tenkrát za Barčou na lekci do Waldorfského lycea. Zaparkovala jsem u Metropolu a zaběhla do květinářství, kde jsem paní prodavačce řekla, že potřebuju květinu na malování, do zátiší. Ona mi odpověděla, že má dva kvítky z lilie a dá mi je jen tak, když poslouží něčemu dobrému. Přinesla jsem ten den na malování i několik našepsovaných dřevěných překližek a nabídla jí, že zkusíme akvarel s tuší na dřevě. Hned byla pro novinku nadšená. Bavily jsme se o stylu malby, jak by mohla být lehká a hodně zjednodušená. Tuš to měla celé podtrhnout a ukotvit. Tak nějak se to začalo odehrávat a následně Bára dala celé této sérii půvabnou osobitost. Myslím si, že právě během tvorby těchto obrázků začalo vznikat něco nového, kdy došlo k zajímavému posunu v její malbě," dodala Irena Friess Staneva.

Diskuse k článku - napište váš názor
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace