Průzkum: Za velikonoční nákupy letos Češi průměrně utratí 2844 korun

foto Ilustrační foto - Muž nabízí pomlázky na Václavském náměstí v Praze, 15. dubna 2022.

Praha - Za velikonoční nákupy Češi letos utratí v průměru 2844 korun, proti minulému roku si nejčastěji připlatí do 500 korun. Vyplývá to z průzkumu rozvážkové služby Košík.cz mezi asi 1350 tuzemskými domácnostmi, který má ČTK k dispozici. Na Velikonoce si podle uvedeného průzkumu Češi nechtějí odpustit především beránka a kraslice.

Do 500 korun vyšší útratu má letos 60 procent českých domácností, do 1000 Kč pak asi 30 procent dotázaných. O 1000 až 2000 korun více proti minulým velikonočním svátkům utratí sedm procent domácností, nad 2000 Kč se pohybují přibližně tři procenta respondentů, stojí v průzkumu.

"Češi doplňují zásoby již posledních 14 dnů a jasně se ukazuje, že na pohoštění nebo koledě šetřit nechtějí. Že čekají na slevy nebo využívají při nákupech množstevní slevy, to je věc, na kterou jsme si v posledních měsících zvykli," uvedl ředitel Košík.cz Ivan Utěšil. "A také nakupujeme vícekrát podle toho, jak obchodníci nabídku obměňují. I my třeba předpokládáme, že jednu ze špiček budeme mít například až na Velký pátek," doplnil.

Pomlázky a malovaná vajíčka podle mluvčího Košík.cz Františka Brože proti loňsku zdražily o 12 až 15 procent. Každoročně čím dál tím více nákupů firma o Velikonocích vozí na chaty a chalupy, uvedl již dříve.

Beránka si letos připraví nebo koupí asi 68 procent českých domácností, nádivku pak přibližně 54 procent, vyplývá z průzkumu. Stejný počet respondentů doma bude mít i kraslice. Víno nebo pivo se bude na Velikonoce pít ve zhruba 23 procentech domácností. Jidáše si neodpustí 13 procent respondentů a buchty 12 procent dotázaných, zjistil Košík.cz.

Z průzkumu zároveň vyplynulo, že jsou Velikonoce pro Čechy druhým nejoblíbenějším svátkem, vedou Vánoce. Tradice o velikonočních svátcích plně dodržuje zhruba 20 procent domácností, téměř polovina z nich pak šlehání pomlázkou nebo malování vajec vnímá spíše symbolicky. A pokud něco chybí, nelpí na tom. Asi 32 procent respondentů pak uvedlo, že tradice vůbec nedodržuje a spíše si užívá jara.

K dalším velkým rozvážkovým službám v Česku patří například Rohlík.cz nebo Tesco. Obchod Rohlík.cz od září loňského roku zastropuje ceny vybraných potravin, akce měla původně trvat do Velikonoc, dnes však oznámila, že ji prodlužuje minimálně do konce letošního léta, informovala mluvčí Denisa Morgensteinová. Již dříve zároveň uvedla, že Češi mají na Velikonoce zájem především o čerstvé bylinky nebo brambory.

"Zákazníci se drží spíše klasiky, sezónně rozšiřujeme nabídku delikates v sortimentu sýrů, uzenin a pečiva," uvedl mluvčí Tesco Michal Kuzmiak. Při přípravě pohoštění letos podle něj Češi příliš neexperimentují a drží se klasiky.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 21.05.2024 ČTK

Reklama

22°C

Dnes je úterý 21. května 2024

Očekáváme v 03:00 12°C

Celá předpověď