Jipocar chystá spolupráci s Unipetrolem na vodíkovém parku

Výstavba čerpacích stanic pro vodíkový pohon je nezbytnou nutností pro rozvoj vodíku jako paliva pro autobusovou a nákladní dopravu. Společnost Jipocar power se stala v Kraji Vysočina prvním komerčním subjektem vodíkového memoranda.

Ředitel Jipocaru Jiří Vybíhal se při podpisu memoranda netajil záměrem vybudovat technologický park pro využití vodíku.

Klíčovou je pak pro Jipocar spolupráce s firmou Orlen-Unipetrol jako výrobcem vodíkového paliva. „Jejich první veřejná vodíková stanice na Barrandově.Budeme spoleçně usilovat o to, aby v brzké době mohla vzniknout i v Jihlavě,“ naznačil ředitel Vybíhal.

“ Vodíkovou infrastrukturu na našich čerpacích stanicích budeme budovat primárně tak, abychom zajistili vhodné podmínky pro domácí i mezinárodní cestování a tranzitní dopravu. Tedy především ve vybraných velkých městech a na exponovaných silničních trasách a uzlech,“ uvedl mluvčí Orlen Unipetrolu Pavel Kaindl.

„Vodík v následujících letech doplní bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v osobní, ale především v hromadné dopravě a přepravných službách na silnici i železnici. Ročně v našich rafinériích vyprodukujeme 80 tisíc tun vodíku a již máme rozpracovány konkrétní plány na produkci vodíku za pomoci elektrické energie s ekologicky čistých zdrojů, jako je slunce, vítr nebo teplo v zemské kůře. Do roku 2030 chceme vyrábět 4,5 tisíce tun vodíku s nízkou uhlíkovou stopou, což představuje pohon pro zhruba 30 tisíc automobilů,“ řekl předseda představenstva Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak.

Vozidla na vodíkový pohon jsou v podstatě elektromobily. Svou energii ale nečerpají z baterií, ale prostřednictvím reakce vodíku s kyslíkem v palivových článcích za vzniku vody. Zásadní výhodou vodíkových vozidel oproti stávajícím bateriovým elektromobilům je dlouhý dojezd a krátká doba plnění, která je srovnatelná s tankováním benzinových a naftových automobilů. Vodíkových aut zatím v Česku jezdí několik desítek. V roce 2030 by však podle odhadů Ministerstva dopravy České republiky mohlo být na českých silnicích až 50 000 vozů na vodíkový pohon.

Odpovědět

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Grafickou podobu zajistil WebRex s.r.o.
 
Výroba www stránek a eshopů