Ozvěny života Alice Sary Ott: Básnířka klavíru se špičkovou úrovní

V rámci komorního cyklu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK proběhl audiovizuální projekt japonsko-německé pianistky Alice Sary Ott a tureckého architekta Hakana Demirela Ozvěny života. Jejich společné dílo bylo realizováno v Dvořákově síni pražského Rudolfina tím způsobem, že pianistka provedla cca hodinový recitál, ke kterému na obřím plátně probíhaly paralelně pohybující se obrazy ve stylu videoartu. Na večeru zazněly skladby od Fryderyka Chopina, dále pak skladby 20. a 21. století od Francesca Tristana, György Ligetiho, Nino Roty, Chilly Gonzalese, Tōru Takemitsu a Arvo Pärta. Poutavý večer byl oceněn potleskem auditoria ve stoje.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: Alice Sara Ott – Klavírní recitál Ozvěny života, 15. dubna 2023 (foto Petr Dyrc)
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: Alice Sara Ott – Klavírní recitál Ozvěny života, 15. dubna 2023 (foto Petr Dyrc)

Alice Sara Ott je české hudební veřejnosti známa jako věhlasná pianistka. Tentokrát se však představila v roli hudební interpretky v audiovizuálním projektu Ozvěny života, ke kterému napsala též libreto a vytvořila hudební dramaturgii. K dokreslení její mnohostranné umělecké osobnosti nutno ještě připojit, že mezi další aktivity patří též módní návrhářství s realizacemi v předních německých a francouzských firmách. Schopnosti postihnout fyzickou tvarovost zapojila také v nastíněném projektu. Audiovizuální kompozici Ozvěny života výtvarně vybavil Hakan Demirel, čtyřicetiletý turecký architekt se svým týmem 19:4. Obsahem bimediálního díla je autobiografický obraz života pianistky. Dramatizující moment příběhu přináší překonání těžké nemoci. Strasti nemoci umělkyně prožila v nedávné době. Proto také vyznění kompozice směřuje na konci k otazníku, co přinese další život. V díle je též postavena závažná otázka osobní identity autorky. Sama na ní odpovídá: „Vyznačuji se tím, jak myslím, jak jednám a jak navazuji kontakt s lidmi. To je to, co mě dělá tím, kým jsem.“ Je to pochopitelné. Vždyť v situaci, kdy její matka je Japonka a otec Němec, je těžké najít kompromis. Dílo se štěpí podle života umělkyně do sedmi částí. Do nich jsou vložena postupně všechna Chopinova Preludia z opusu 28. Jsou pro pianistku výrazovou základnou k vykreslení jednotlivých životních etap.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: Alice Sara Ott – Klavírní recitál Ozvěny života, 15. dubna 2023 (foto Petr Dyrc)
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: Alice Sara Ott – Klavírní recitál Ozvěny života, 15. dubna 2023 (foto Petr Dyrc)

Všechny výše uplatněné kompozice navazují na Chopinova Preludia, op. 28 popřípadě Bachovo první Preludium C durDobře temperovaného klavíru. Hlubokomyslnou náladou je stiženo Adagio od Tōry Takemitsu. Provedení všech kompozic mělo špičkovou kvalitu klavírního recitálu. Pianistka Alice Sara Ott však v jemných odstínech reagovala i na proměňující se obrazy. Její technika, výrazový potenciál i umělecká erudice by bohatě udržely pozornost publika i v případě, že by video nebylo využito. Je básnířkou klavíru, v její hře se vynořuje znějící ticho v nejjemnějších pianissimech. Ta se projevila například v Pärtově skladbě Pro Alinu či ve vlastním aranžmá Mozarta. Vrcholem interpretační barvitosti bylo pro mě Chopinovo Preludium Des dur. V jeho opakujících se dílech docházelo postupně k mnoha barevným variantám jak v basu, tak v diskantu. Skladba tím získala přímo orchestrální instrumentaci. O tom, že sestava skladeb může v podání pianistky existovat bez vizuální opory, svědčí i vydané CD.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: Alice Sara Ott – Klavírní recitál Ozvěny života, 15. dubna 2023 (foto Petr Dyrc)
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: Alice Sara Ott – Klavírní recitál Ozvěny života, 15. dubna 2023 (foto Petr Dyrc)

Přes vynikající kvality hudební stránky je nutno mít na paměti, že je složkou multidimenzionálního uměleckého celku. Vizuální stránka je počítačovou animací opírající se o kreaci architektonického týmu Hakana Demirela, avšak její součástí je též videoart Ahmet Doğu Ipeka Hvězdy-Noc. Ten kompozici otevírá i uzavírá. Základní výrazový prostředek je pro architekta trojrozměrný objekt a jeho elementy. Ve své poetice navazuje na některé práce, které byly oceněny v prvním desetiletí tohoto století na festivalu Ars Electronica v rakouském Linci. Demirel jde však hlouběji. Jestli starší artefakty pracovaly s počítačově generovanou hudbou, tvoří Demirel sepětí své práce se zvukem koncertní pianistky a proniká do obsahu její hudby nejen na základě identifikace skladby, ale i na základě jejích interpretačních aspektů v oblasti tempa, artikulace, agogiky, dynamiky, barvy ve smyslu úhozové pestrosti atd. Demirelovy pohybující se tvary a architektonické celky komunikují s hudbou velmi těsně, především pro ty, kteří se fenoménu spojení hudby a moderního vizuálního umění otevřou. Ve Dvořákově síni Rudolfina bylo takových posluchačů valná většina. Architekt se svým týmem pracuje s relativně omezeným výtvarným výrazivem. Volí jen malou paletu barev, mezi tvary pak ty disponující pravými úhly a rovnými liniemi. Po procházce noční oblohou na začátku projektu přichází jednoduché čtyřúhelníky, z nichž se stávají postupně dveře s různými průsvity světla. Vzniknou-li stavby, podporují představy historických konotací, například geometrické tvary vchodů do hrobek v Údolí králů ve starém Egyptě, májských pyramid a další. V duchu vzdělanosti jako základního atributu osobnosti Alice Sary Ott probíhá mnoho vizualizací v obrovské knihovně. Výtvarník nechá diváka procházet se mnoha podlažími, dívat se na ni pod různými úhly a za světelného svitu různými průzory.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: Alice Sara Ott – Klavírní recitál Ozvěny života, 15. dubna 2023 (foto Petr Dyrc)
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: Alice Sara Ott – Klavírní recitál Ozvěny života, 15. dubna 2023 (foto Petr Dyrc)

Dalším důležitým faktorem výtvarného výrazu je voda, objevuje se jako prostor pro jednoduchou plachetnici, ale i jako voda ve studni, v animaci stále klesající, aby si člověk mohl dojít až na dno. Zpodobnění nedávného osudu pianistky se zdá být zde nezpochybnitelné. Obrazy se zaostřují, ale i rozostřují. Vždy podle aktuálního procesu ve skladbě. Soudobé kompozice s disonantním průběhem provází výtvarná stránka nesymetrickými objekty, často přírodními kameny bez jednoduchých geometrických vlastností. Pevné tvary romantické harmonické sktruktury jsou provázeny pravoúhlými stavebnými prvky, nejčastěji schody. Naplnění života a smrti autoři situují mezi gotické klenby ve velké katedrále, které divák sleduje z vyvýšené perspektivy. Je noc, okny probleskují hvězdy a v nich se duše člověka ztrácí. Dílo končí. Zní Lacrimosa z Mozartova Requiem v adaptaci pianistky do vysokých poloh klavíru, i ve zvuku se tedy ztrácí upevněné vlastnosti.

V projektu je patrná usilovná dlouhodobá práce všech zúčastněných tvůrců. Pianistka si dokonce k němu nechala přizpůsobit návrh koncertních šatů. Před koncertem promluvila o projektu, a to i přes to, že její velmi podrobný popis vyšel v programovém lístku. Přidávala již bez obrazové složky. Aplaus však menší nebyl.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: Alice Sara Ott – Klavírní recitál Ozvěny života, 15. dubna 2023 (foto Petr Dyrc)
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: Alice Sara Ott – Klavírní recitál Ozvěny života, 15. dubna 2023 (foto Petr Dyrc)

Alice Sara Ott – Klavírní recitál Ozvěny života
15. dubna 2023, 19:30 hodin
Rudolfinum, Dvořákova síň, Praha

Program:
Fryderyk Chopin: Preludia op. 28
György Ligeti: Musica Ricercata
Nino Rota: Valse
Tōru Takemitsu: Litany
Arvo Pärt: Pro Alinu
Alice Sara Ott: Ukolébavka na věčnost

 Názvy jednotlivých vět a přehled dalších přidaných skladeb:

  1. Na počátku bylo – se stejnojmennou skladbou Francesco Tristana (*1981)
  2. Dětská rebelie – s kompozicí Sostenuto z cyklu Musica Ricercata od György Ligetiho (1923–2006)
  3. Když byla tráva zelenější – s Valčíkem Nino Roty (1911–1979)
  4. Bez mapy na cestě k dospělosti – s Preludiem Cis dur od Chillyho Gonzalese (*1972)
  5. Identita – se skladbou Adagio z cyklu Litany (In Memory of Michael Vyner)

Tōru Takimetsu:

6. Cesta kam – dokresleno skladbou Pro Alinu od Arvo Pärta (*1935)
7. Ukolébavka na věčnost – s aranžmá části Lacrimosa z Mozartova Requiem od Alice Sara Ott

Účinkující:
Alice Sara Ott  klavír
Hakan Demirel
architekt & digitální obrazy

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments