Články / Reporty

Stále na příjmu (Justin Adams & Mauro Durante)

Stále na příjmu (Justin Adams & Mauro Durante)

Akana | Články / Reporty | 22.04.2023

Svět je propojený, kulturní hranice čím dál propustnější, možnosti mísit zdánlivě neslučitelné hudební tradice takřka nepřeberné. A přece není samozřejmostí, aby takové fúze nebyly jen efektní hrou, vykalkulovaným hybridem. Zkřížíme flamenco s hudbou Austrálců a uvidíme, co vznikne. Nevadí, že to nebude fungovat, šok postačí. Když ale sledujeme delikátní výměnu signálů a emocí, jaká na pódiu probíhá mezi Justinem Adamsem a Maurem Durantem, obavy, že by snad mohlo jít o podobně umělou kombinaci, okamžitě mizí.

Adams, posledních dvacet let pravá ruka Roberta Planta a znalec blues i africké nebo blízkovýchodní hudby, a Durante, vedoucí italského ansámblu Canzoniere Grecanico Salentino a expert na apulské styly tarantella a pizzica reprezentují hudební světy lišící se historickým vývojem i naturelem, povahou emocí, které zprostředkovávají. Oba jsou však nejen bravurními instrumentalisty, ale rovněž mistry v oboru empatie a dokážou i mezi tak odtažitými styly, jako jsou blues a pizzica, najít styčné body, společné vibrace, sdílené pocity. Jejich – počítám-li správně – třetí společná návštěva v našich krajích to opět demonstrovala více než názorně.

Ačkoli je Adams jako Plantův pobočník zvyklý na podstatně větší auditoria a zrovna tak Duranteho kapela platí ve svém oboru za hvězdy, ostudně poloprázdnou Akropolí se nenechali zaskočit a předvedli plnokrevné vystoupení se třemi přídavky a spoustou úsměvů. Zatím jediné, dva roky staré album Still Moving bylo logicky jeho jádrem, ale došlo i na několik skladeb, které na debutu nenajdeme, což by mohlo napovídat, že pánové ještě s něčím dalším přijdou. Oba hlasy – Adamsův zastřený, nepříliš průrazný, ale adekvátně bluesově syrový, Duranteho ušlechtilý, intonačně pevný – se skvěle doplňovaly, ovšem skutečná nádhera vznikala pod jejich prsty. Adams se přirozeně nehnul od kytary, bohatě využíval reverb a plynule přecházel od rytmických základů k sólovým vyhrávkám. Durante střídal housle v lyricky táhlých pasážích i divokých arpeggiích s tamburínami a rámovými bubny, jejichž dusot pasoval stejně dobře k písním vycházejícím z pizziky jako k těm bluesovým.

Oba hudebníci měli své vrcholné chvilky, za sebe bych vypíchnul jímavou i povznášející Still Moving (Adams) a vlnivě melodickou Cupa Cupa (Durante), největší síla ovšem tkvěla ve vzájemné interakci. Když Adams hrnul přímočaré boogie, Durante ho zdobil drobnými variacemi na tamburínu a když naopak on držel hlavní pěveckou nebo rytmickou linku, kytara mu „vyráběla“ skvostné ornamenty. Žádné přetlačování, žádné předvádění, oba stále na příjmu. Ve freneticky upalujících jízdách i v tesklivých zvukomalbách, kde záleželo na každém zachvění tónu. A díky tomu postupně vyplouvalo na povrch, že těch styčných bodů, na nichž se americké blues s jihoitalským folklórem mohou potkat, je víc, než by si člověk zprvu pomyslel.

V dnešní globální vesnici, kdy můžete být na kterémkoli místě planety za pár hodin (pokud tedy zrovna nezuří pandemie), je podobná kulturní výměna stejně přirozená, jako když se kdysi někde na svatbě potkali dva muzikanti ze sousedních regionů a navzájem se učili fígle a repertoár toho druhého. Měřítko je dnes jiné, ale princip podobný. A záleží na schopnostech a citu konkrétních hudebníků, jestli vznikne jalový paskvil nebo životaschopný zárodek nového hudebního dialektu. Dialog, jaký vedou Justin Adams a Mauro Durante, má nejen smysl, ale především ducha.

Info

Justin Adams & Mauro Durante (uk/it)
21. 4. 2022 Palác Akropolis, Praha

foto © David Webr

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Punkom slobode na stope (Chorobopop)

Jakub Veselý 06.05.2024

Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.

Skrýt se v tygřím obleku (Raein)

Marek Hadrbolec 02.05.2024

Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace