V Aeru začala výroba letounů L-39NG pro LOM Praha, první dva budou v roce 2024

foto Proudový letoun L-39NG z Aera Vodochody.

Odolena Voda (u Prahy) - V Aeru Vodochody dnes oficiálně začala sériová výroba čtyř cvičných letounů L-39NG pro LOM Praha, první dva budou hotové koncem roku 2024, další dva v roce 2025. Sloužit budou k výcviku vojenských pilotů. Novinářům to dnes v Odoleně Vodě u Prahy řekli prezident Aera Vodochody Viktor Sotona a ředitel státní společnosti LOM Praha Jiří Protiva. Podle dřívějších informací za čtyři letouny včetně například pozáruční podpory nebo vybavení LOM Praha zaplatí 2,1 miliardy korun.

Albatrosům L-39C, které provozuje Centrum leteckého výcviku LOM Praha, končí technická životnost. Nové letouny zajistí kontinuitu výcviku pilotů. "Pro nás je důležité, že neměníme platformu, že zůstáváme u L-39. Proč bychom ji taky měnili, když se nám v minulosti velice osvědčila a jsou na ní pozitivní reference nejenom z české armády, ale i ze zahraničí," uvedl Protiva. Podle něj by tato platforma měla sloužit i v rámci případného přezbrojení na stíhačky F35 jako výcvikový mezistupeň. "Výrobní firmou Lockheed Martin byla tato platforma odsouhlasena, že je dobrým základem pro výcvik stíhacích pilotů," doplnil ředitel.

LOM Praha a Aero Vodochody uzavřely kontrakt na dodávku čtyř podzvukových letounů L-39NG loni v listopadu. Podle Sotony je zakázka pro českou státní společnost nesmírně důležitou referencí a zároveň umožní přímo sbírat informace z provozu. "V České republice se snoubí skutečně dost zásadní kapacity, ať už vývojové, výrobní, ale i kapacity na výcvik pilotů," dodal Protiva. S Aerem má podle něj LOM Praha do budoucna myšlenku nabízet kapacity za ČR společně.

Součástí kontraktu byla též opce na další čtyři letouny, o jejím využití by podle Protivy mohlo být rozhodnuto do roku 2026. "My předpokládáme, že by ta opce mohla být uplatněna právě proto, že bychom chtěli výcvik nabízet nejen armádě České republiky, ale i do zahraničí, a zapojovat se s těmi letouny i do různých mezinárodních aktivit například do NATO Flight Training Europe (NFTE)," uvedl ředitel LOM Praha.

V Aeru nyní pokračuje výroba prvních sériově vzniklých letounů L-39NG pro Vietnam. Dodání prvních kusů bude za několik měsíců. Celkově Aero letos dokončí výrobu deseti kusů strojů L-39NG, příští rok by to mělo být 16 kusů a v dalších letech může kapacita výroby na nedávno spuštěné výrobní lince stoupnout až na dva letouny měsíčně.

Společnost má nyní objednávky na 34 kusů, mezi zákazníky je například Maďarsko. Podle Sotony jsou rozjednány další kontrakty, například se Slovenskem.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 13.05.2024 ČTK

Reklama

21°C

Dnes je pondělí 13. května 2024

Očekáváme v 17:00 20°C

Celá předpověď