„Loňský rok byl na trhu poměrně turbulentní. Změnu nastartovala na konci roku 2021 energetická krize. Ta se nás sice v první vlně významněji nedotkla, protože jsme měli zafixovanou cenu plynu i elektřiny, ale nastartovala růst cen veškerých obalových materiálů. Zdražilo sklo, karton i korek. Pak začala válka na Ukrajině a my jsme museli reagovat. Plošně jsme zvýšili ceny našich produktů,“ řekl ředitel Znovínu Karel Matula.
Pivaři se na nás dívali skrze prsty, vzpomíná Pavel Vajčner ze Znovínu Znojmo |
Změna uvažování o útratách byla podle něj patrná také u zákazníků Znovínu. „Ač návštěvnost našich akcí byla dobrá, bylo vidět, že zákazníci více přemýšlejí, kolik vína si koupí a za kolik peněz. Zatímco v první třetině loňského roku jsme ve srovnání s rokem 2021 v tržbách i objemu prodaného vína mírně rostli, ve druhé třetině roku jsme začali vnímat pokles objemu. Lidé si raději kupovali méně vína, ale kvalitnějšího a dražšího. V poslední třetině roku pak byl patrný pokles v tržbách i v objemu prodaného vína,“ doplnil Matula.
Kromě zvýšení cen vína se vedení společnosti snažilo i snižovat náklady a zahájilo výběrová řízení na nákup materiálu a omezilo investice. Dokončilo pouze rozběhnuté investiční akce a nové investice odložilo na dobu, až se trh stabilizuje.
Prodeje Znovínu stojí na třech základních pilířích. Po covidu firma navýšila podíl tržeb z obchodních řetězců z 20 na 25 procent, podíl tržeb z gastronomie se naopak o čtyři procentní body snížil na 36 procent a poslední pilíř tvoří vlastní přímé prodeje zákazníkům v internetovém obchodě nebo na akcích či stálým klientům. Přímé prodeje tvořily loni 39 procent celkových tržeb, což je o jeden procentní bod méně než dříve.
Objem prodaného vína se v loňském roce snížil o 2,42 procenta na 2,44 milionu litrů, z celkového objemu tvořila 79,71 bílá vína, červených vín bylo 16,41 procenta a růžových vín a klaretů 3,88 procenta.
Společnost loni zpracovala 3087 tun hroznů, což bylo meziročně o 25 procent méně. V porovnání s předchozími ročníky se znatelně zvýšil podíl hroznů z vlastních vinic. V tom chce Znovín pokračovat.
Svatomartinského vína se letos vyrobilo v rekordním počtu. Cena se nemění |
„Plánujeme stále více využívat vlastní surovinu, což souvisí jednak s poklesem odbytu, ale také s obnovou vinic, na které jsme pracovali v minulých letech. Obnovené vinice postupně přicházejí do plodnosti a vysazujeme i nové,“ uvedl Karel Matula.
Znovín Znojmo hospodaří přibližně na 500 hektarech vinic na Znojemsku a Hustopečsku. Loni ve firmě pracovalo 102 lidí.