Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

GLOSÁŘ: Velká noční hudba a procházka pražskojarním Lunaparkem

  15:45
Druhý týden Pražského jara přinesl jednu z největších událostí, o niž se postaral orchestr z Mnichova. A také víkend plný nové „vážné“ hudby.
Dirigent Daniel Harding a členové Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu na...

Dirigent Daniel Harding a členové Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu na Pražském jaru | foto: Petra Hajská

Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, jenž na festivalu hostoval ve středu, máme spojený hlavně s dirigentem Rafaelem Kubelíkem, jenž ho vedl v 60. a 70. letech. Nicméně formovali ho i další umělci, tím posledním v řadě bude sir Simon Rattle, jenž nastoupí po zesnulém Marissi Jansonsovi.

Do Prahy orchestr přijel s Angličanem Danielem Hardingem, svým stálým spolupracovníkem, a v Rudolfinu nabídl Symfonii č. 7 od Gustava Mahlera. Ta měla světovou premiéru roku 1908 v Praze, v Průmyslovém paláci Výstaviště, v podání České filharmonie rozšířené o další hudebníky.

Dvě věty nesou názvy Noční hudba, v obsazení jsou předepsány i mandolína a kytara a symfonii se někdy přezdívá „Píseň noci“. Nicméně žádná idylka to není, na „píseň“ je toto dílo mahlerovsky robustní, vypjaté, a rozhodně nelíčí klid noci, spíš temné síly, jež se po soumraku probouzejí a drásají lidské nitro.

Mnichovští hudebníci však symfonii předvedli právě jako v nejlepším slova smyslu píseň, byť dramatickou. Jejich hra vycházela z komorní průzračnosti a čitelnosti každé fráze. Všechny dechy zněly čistě a svítivě a člověk si vybavil výrok Mahlera citovaný v různých statích o nelehkých přípravách pražské premiéry: „Musím přemýšlet, jak by se dal udělat z kotlíku na párky tympán, ze zrezavělé kropicí konve trubka a z hospody koncertní sál.“ Jak to asi znělo tehdy…?

S Mahlerem ještě doznívajícím v uších šel člověk následující den na klavírní recitál Igora Levita, v Německu usazeného ruského pianisty. V Praze už hrál, tentokrát byl ale program zvláštní, jakoby „neklavírní“. Levit začal Šesti chorálovými předehrami Johannesa Brahmse, původně varhanními skladbami, jež pro klavír upravil italský skladatel Ferruccio Busoni. Mohou si je tedy zahrát nejen varhaníci, lehké určitě nejsou, ale na koncertě dělají dojem spíš souboru přídavků.

Před Variací na lidovou píseň od amerického jazzmana Freda Hersche se Levit obrátil k publiku a s nonšalancí showmana oznámil změnu programu. Rád prý zkouší nové věci, a tak se rozhodl zařadit Herschovu jinou skladbu, Šest písní beze slov. Náladové skladbičky inspirované renesancí, ale třeba i latinskoamerickou hudbou přešuměly, ale hlubší dojem nezanechaly.

Po pauze Levit opět začal transkripcí – tentokrát předehry k Wagnerově opeře Tristan a Isolda od Zoltána Kocsise. Vměstnat orchestr do klavíru je vždy složité, určitý efekt to má, zvlášť když se Levit snažil postihnout spíš intimitu než patos.

Po doznění okamžitě navázal půlhodinovou Sonátou pro klavír h moll od Franze Liszta, Wagnerova tchána. Teprve tady se projevil jako skutečný pianista, s fantazií a jakousi pokorou, s níž staví do popředí hudbu, nikoli technickou zdatnost. Celkově to ale nebyl večer z těch nezapomenutelných.

V bublině nové hudby

Pražské jaro letos opět dává velký prostor nové „vážné“ hudbě. V holešovickém Centru současného umění DOX pokračoval projekt workshopů, diskusí i koncertů Prague Offspring. Jako loni byl u toho proslulý soubor Klangforum Wien, dirigoval Peter Rundel. Programy dvou koncertů byly rozděleny mezi „klasika“ moderny Györgye Ligetiho, rezidenčního skladatele letošního ročníku, Rakušana Georga Friedricha Haaseho, a vybrané mladé české autory.

Nabízí se otázka, jestli už tak uzavřený svět, jakým je soudobá vážná hudba, respektive ta experimentálnější, se v Doxu neuzavírá ještě víc. Aspoň některé skladby si totiž šlo představit i v „normálním“ programu bez strachu z toho, že by se „tradiční“ publikum dalo na útěk.

Určitě Lunapark od Jany Vöröšové. Výjevy ze zábavního parku by chtěly autorčin podrobnější popis v tištěném programu, ale i tak si šlo představovat „na vlastní pěst“. Ve skladbě to totiž žije zvukovými obrazy: Divoký autodrom, pomalu se vznášející labutě, práskající střelnice, v níž dojde i na skutečné balónky, vznešeně se otáčející velké kolo a svištící horská dráha. Z amplionů vříská pouťová hudba a zase mizí, prostě člověk prochází mezi atrakcemi a nasává vjemy. Možná tam někde byla schovaná i cukrová vata…

V sobotu se na zhruba desetiminutových drobnostech představila pětice dalších skladatelů. Asi nejvíc utkvěla v paměti skladba Spectral Waltzer, v níž si s valčíkem bizarně, leč nápaditě pohrál František Chaloupka, a dílko Pět barev alpské mlhy, které rozprostřela Michaela Pálka Plachká.

Celý projekt Prague Offspring pak vyvrcholil provedením Haaseho gigantické skladby z roku 2000 nazvané in vain (marně). Připomíná instalaci v prostoru, pracující navíc i se světlem – část kompozice hudebníci hrají zcela potmě, pouze po paměti. Zvuková masa se valí, stoupá a zase snáší, vystupují z ní jednotlivé sólové výkony. Zvláště v druhé půli, kdy se ozvou pozouny a horny, to působí jakoby probleskoval přízrak Richarda Wagnera. Rozhodně sugestivní skladba.

Zachránil Jiřině Bohdalové život, říká Jiří Strach o profesoru Neužilovi

  • Nejčtenější

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

14. května 2024,  aktualizováno  14:13

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou

19. května 2024  21:35

Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...

Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský

14. května 2024

Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach

20. května 2024

Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...

Tím, co jsem si prožil, mám posunuté hranice, říká autor queer bestsellerů

21. května 2024

Premium Románová prvotina Rozložíš paměť katapultovala Marka Torčíka na tuzemské literární nebe. Syrová...

GLOSÁŘ: Hudební cesta z bukolické krajiny až do spárů Ohnivého anděla

21. května 2024  14:50

Ve své první třetině Pražské jaro nabídlo křehký tanec nymf a pastýřů, ale i satanské orgie. O...

VIDEO: Druhý Rod draka hlásí válku. Jednu na obrazovce a druhou za ní

21. května 2024  12:30

Konec léta 2022 se nesl ve znamení takzvané „streamovací války“. Tehdy se totiž téměř současně...

KOMENTÁŘ: Pozor, v Hamletovi běhá duch! Absurdní trend ponižuje umění

21. května 2024

Premium Zažíváme dobu vskutku pořádně praštěnou. Na jedné straně se umělci předhánějí v nápadech, jak...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....