Jak vybudovat silnou značku? Klíčovou roli má často průmyslový design

Hlavním cílem druhého ročníku konference Design pro business bylo přinést českým podnikům informace, jak postupovat při budování silné značky či tvorbě firemního brandingu.

Konference České agentury na podporu obchodu CzechTrade přilákala na svůj program téměř stovku návštěvníků. Akce se jako lektoři zúčastnili úspěšní čeští podnikatelé a odborníci na design – například Martin Wichterle, Aleš Najbrt, Michal Froněk nebo David Karásek. Partnerem akce byla Asociace českého průmyslového designu.

Konference Design pro business

„Ministerstvo průmyslu a obchodu vnímá nejen designové aktivity agentury CzechTrade jako velmi důležité a v podstatě zásadní pro působení českých firem v zahraničí. Jsem rád, že služby na podporu průmyslového designu a spolupráce s profesionálními designéry lze s podporou MPO zařadit do palety nástrojů, kterými pomáháme exportérům uspět na zahraničních trzích,“ říká poradce Sekce EU a zahraničního obchodu MPO David Müller.

Design jako changemaker

„Design je bezpochyby klíčovým nástrojem, který dokáže produkty odlišit, a to nejenom vzhledově, ale ve výsledku také funkčně, protože dokáže vzbudit emoce. Za několik let života v zahraničí mohu potvrdit, že nejlépe se prodává zboží, které má vytvořený skvělý branding a vypadá nejenom funkčně a výkonně, ale zaujme na první pohled,“ dodává Müller.

Podle generálního ředitele CzechTrade Radomila Doležala slýcháme v poslední době v souvislosti se zvýšením globální konkurenceschopnosti a ekonomické prosperity českých firem tři klíčová slova – tvořivost, kreativita a inovace. „CzechTrade k nim přidává ještě slovo design, díky němuž je možné zvednout hodnotu výrobků až o 60 procent, lze s ním přiblížit výhody některých složitých technologií běžným uživatelům a také vybudovat emocionální linku mezi uživatelem a konkrétním produktem, zejména pak u spotřebního zboží,“ přidává generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.

Ilustrační fotografie

„Podpora designu byla a vždy bude významnou součástí strategie agentury CzechTrade, což jsme dokázali na podzim minulého roku obnovením činnosti Design Centra CzechTrade a představením nových služeb v oblasti designu,“ dodává zástupce CzechTrade, který zároveň zmiňuje důležitost vizuální identity firmy pro export do zahraničí či to, jakou přidanou hodnotou pro růst firmy disponuje průmyslový design.

CzechTrade si uvědomuje stále větší důležitost průmyslového designu v budování úspěšného byznysu, letos například v rámci svého DesignCentra zavedla v této oblasti nové služby pro snadnější vstup na zahraniční trhy.

Doležal: Stovky firem dosáhnou na příspěvek 200 tisíc na vylepšení designu výrobků (VIDEO + podcast)

České firmy mají díky službám Design Trend Monitoring (DTM) a Tržní Potenciál Design-Inovace (TPDI) unikátní možnost využít know-how vybraných zahraničních kanceláří při navrhování konkurenceschopných produktů a včas odhalit bariéry vstupu nového produktu na zahraniční trh, ať už legislativní nebo kulturní, čímž zvýší šance uspět ve vybraném teritoriu.

Firmy si uvědomují důležitost vizuální identity značky

„V optimálním případě služba Tržní Potenciál Design-Inovace navazuje na službu Design Trend Monitoring. Cílem služeb je tedy pomoci českým exportérům včas a správně definovat specifika, která mohou významně ovlivnit zájem o jejich výrobky na vybraných trzích a následně ověřit tržní potenciál aplikovaných design-inovací. Firmy si začaly uvědomovat sílu a důležitost vizuální identity své značky, což je skvělý první krok v jejich další expanzi,“ říká vedoucí Design Centra CzechTrade Zuzana Sedmerová.

„Stále také probíhá iniciativa Design Credits, ve které mohou malé a střední podniky získat dotaci na spolupráci s designérem z Adresáře designérů CzechTrade ve výši až 200 tisíc korun,“ doplňuje Sedmerová. O dotaci mohou firmy zažádat do 31. července 2023.

Asociace: Česko je skvělá obchodní značka, stát by se o ni ale mohl starat víc

Program konference Design pro business byl rozdělen do čtyř tematických okruhů a zahájen přednáškou na téma Historie a úspěchy českého designu vedenou Davidem Karáskem, majitelem značky mmcité, zabývající se vývojem a výrobou designových produktů do veřejného prostoru. Společně s design novinářkou Evou Slunečkovou, architektem a designérem Michalem Froňkem a kurátorkou designu Michaelou Kádnerovou diskutovali o počátcích designu v Čechách a představili největší tuzemské designové úspěchy.  

Následovala přednáška na téma Průmyslový design jako kritická složka produktu, které se ujal již zmiňovaný Michal Froněk spolu s Martinem Wichterlem. Panelovou diskuzi doplnil Filip Dušek z firmy Fleysen se Zuzanou Ambrožovou ze společnosti Amplla a společně se shodli na zodpovědnosti ze strany designérů. „Každá firma chce vizi, kterou jim má dodat právě designér jako profesionál a ten je díky designovému návrhu a zpracování spoluzodpovědný za další růst firmy,“ popisuje Michal Froněk.

Malé a střední podniky mohou žádat o dotaci na kreativní služby v rámci výzvy Design Credits

Druhou část přednášek zahájila Pavlína Louženská z platformy #HolkyzMarketingu na téma Firemní branding. Také zde proběhla panelová diskuze společně s Klárou Poliakov ze společnosti Lasvit, Janem Sudou z agentury McCan a Jiřím Karáskem ze společnosti Marvil. Odborníci účastníkům předali poznatky k nasměrování firemního brandingu a usnadnění jejich vývoz do zahraničí.

Na branding volně navázala přednáška na téma Vizuál značky pod taktovkou Aleše Najbrta, spoluzakladatele Studia Najbrt. Mezi panelisty, kteří rozebírali vizuální identitu značky, byl Robert Haas z reklamní agentury Symbio, přední marketingový konzultant Jan Jůza, designérka se specializací na vizuální identitu Veronika Rút Fullerová a Milan Šemelák, spoluzakladatel a CEO Stage on Mars.

Partnerem akce byla Asociace českého průmyslového designu.

Redakčně upravená tisková zpráva

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Design

Doporučujeme