VUZ plánuje modernizaci malého železniční okruhu, chce se zaměřit na kybernetickou odolnost

Jednotka TGV M na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Foto: Jan SůraJednotka TGV M na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Foto: Jan Sůra

Firma se chystá na velkou instalaci fotovoltaických panelů.

Zkušební centrum Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) ve Velimi na Kolínsku chystá do budoucna modernizaci malého okruhu, včetně rozšíření evropského zabezpečení ETCS. Testování vlaků a železniční dopravy by se mělo více zaměřit na kybernetickou odolnost. Společnost chce v areálu instalovat 2500 solárních panelů a prověřuje možnosti vybudování nové opravárenské haly, řekl generální ředitel VUZ Martin Bělčík. Testovací centrum s malým a velkým okruhem je v provozu od roku 1963.

„Rádi bychom se soustředili na malý železniční okruh a vše, co se týká obnovitelných zdrojů,“ řekl Bělčík. Aktuálně je podle něj VUZ před vyhlášením soutěže na dodávku zhruba 2500 solárních panelů na všechny budovy v areálu s výkonem 1,2 megawatt-peak (MWp). Měly by pokrýt spotřebu elektřiny například pro osvětlení haly v areálu. Chystá se rovněž úprava příjezdové cesty do areálu a zavedení pitné vody.

Rychlost na okruhu se podle Bělčíka zvyšovat nebude. „Znamenalo by to přeskládat celou trasu velkého okruhu, přechod do oblouků, změnit nadúrovňové křížení,“ doplnil Bělčík. Velký zkušební okruh s celkovou délkou trati téměř 13,3 kilometru umožňuje maximální rychlost až 230 km/h, malý, téměř čtyřkilometrový okruh až 115 km/h.

Vývoj železnice podle Bělčíka bude v následujících letech nejvýraznější v oblasti digitální infrastruktury. „Bude kladen velký důraz na řešení autonomního automatizovaného vedení vozidla včetně všech věcí, co s tím souvisí, od zabezpečení až po vlastní vozidlo,“ řekl Bělčík. Testování a zkoušení vlaků proto bude řešit zejména odolnost proti potenciálním kybernetickým útokům. „Znamená to dovybavení technologií ETCS, zabezpečovacími systémy a systémy, které by měly umožnit testování kybernetické bezpečnosti,“ doplnil.

Velký zájem o testování

Ve velimském centru se zkoušely například lokomotivy pro tunel pod kanálem La Manche nebo různé generace italských vlaků Pendolino. Zhruba 80 procent zákazníků je ze států Evropské unie, testují tu ale i vozy z Číny. Podle obchodního ředitele VUZ Ondřeje Machálka je díky novým trendům zájem o testování stále vysoký. „Stále se vyvíjí nová vozidla, kvůli současným trendům na udržitelnost, zelenou energii nebo green deal se výrobci snaží dělat vozy efektivnější, úspornější, snaží se využívat baterie, pohony na vodík, některé systémy už vyvinuté jsou, nicméně ne natolik, aby to bylo bez problémů a zejména stále chybí infrastruktura,“ míní Machálek.

VUZ je dceřiná společnost Českých drah, specializuje se na poskytování odborných služeb a komplexních řešení při posuzování, na certifikace a zkušebnictví železničních vozidel, železničních systémů a drážní dopravy. Zákazníky firmy jsou zejména výrobci kolejových vozidel a komponentů pro železniční systémy a drážní dopravu, vlastníci železniční infrastruktury, provozovatelé dráhy i drážní dopravy, státní orgány a instituce.

Za loňský rok vykázal VUZ podle údajů z výroční zprávy zisk 273 milionů korun po zdanění, meziročně zhruba o sedm milionů korun méně. Zkušebnictví přináší VUZ 85 procent celkového zisku. Ve výhledu na letošní rok plánuje společnost investice za 120 milionů korun, což je zhruba dvakrát víc než loni.

Tagy vúž Výzkumný ústav železniční železniční zkušební okruh
22 komentářů