Brazilské Sao Paulo elektrifikuje ve velkém autobusovou dopravu
eO500U byl vyvinut společností Mercedes-Benz do Brasil Engineering pro provoz v Brazílii a pro Latinskou Ameriku. Koncept podvozku vychází z evropského eCitaro. Vozidlo bylo kromě Brazílie testováno také v Německu. Foto Daimler Buses

Páté největší město na světě se zavázalo mít do konce roku 2024 v provozu 2 600 elektrických autobusů a pokusit se vyrovnat v přechodu na bezemisní veřejnou dopravu dalším velkým městům v Jižní Americe. Vozidla objednává od Eletra, se svým elektrickým podvozkem expanduje také Mercedes-Benz.

Páté největší město na světě se zavázalo mít do konce roku 2024 v provozu 2 600 elektrických autobusů a pokusit se vyrovnat v přechodu na bezemisní veřejnou dopravu dalším velkým městům v Jižní Americe. Vozidla objednává od Eletra, se svým elektrickým podvozkem expanduje také Mercedes-Benz.

V Sao Paulu, s přibližně 22 miliony obyvatel největším městě Latinské Ameriky, otevřeli novou linku na výrobu elektrických autobusů. Závod společnosti Eletra o velikosti 27 tisíc metrů čtverečních má mít kapacitu 1 800 autobusů ročně (s možností rozšíření až o 50 %) s „cílem stát se největším výrobcem elektrických vozidel pro veřejnou dopravu s plně národní technologií,“ řekla Milena Romano, prezidentka společnosti, při slavnostní ceremonii, které se zúčastnil osobně prezident Brazílie Luiz Inácio Lula da Silva.

Produkce zahrnuje pět modelů autobusů v délce od 10 do 21,5 metru a "eTrol" s trolejemi pro dobíjení baterií během jízdy pro systémy Bus Rapid Transit (BRT). Vozidla jsou vybavena elektrickou trakční a elektrifikační technologií Eletra, karoserií Caio eMillennium, elektromotory a bateriemi WEG – vše brazilské společnosti – a podvozky Mercedes-Benz (15m model má šasi Scania), vyráběnými v Sao Bernardo do Campo v průmyslové části Sao Paula.

Elektrické autobusy vyráběná brazilskou společností založenou v roce 1999 jsou již v provozu v Sao Paulu, Salvadoru, Vitorii a Curitibě.

Eletra jako první vyrobila v Brazílii model hybridního autobusu (2001), následoval trolejbus (2002) a další plně elektrický kloubový autobus (2013) a také první elektrický obrněný nákladní vůz pro přepravu cenností na světě (2021). V nové továrně se budou zabývat také přestavbou dieselových vozidel na elektrické.

První podvozky elektrického autobusu eO500U začíná vyrábět ve vlastním závodě v São Bernardo do Campo také Mercedes-Benz. Primárně budou určené pro autobusy v Sao Paulu. Cílem místní radnice je mít v provozu do konce roku 2024 až 2 600 elektrických autobusů a vyrovnat se tak dalším velkým městům v Jižní Americe jako je Bogota, Santiago a Mexico City. V současné době jezdí v Sao Paulu téměř 14 000 autobusů, z toho je přibližně 220 elektrických, a do systému městské dopravy organizované konsorciem SPTrans nelze zařazovat dieselové autobusy (kromě midibusů, jejichž nabídka není na trhu dostatečná). Záměrem Mercedes-Benz je dodávat i do dalších dopravních systémů a exportovat do Kolumbie a Chile, kde fungují koridory BRT. Na šasi eO500U může být postavena karosérie dlouhá až 13,2 metru. Akumulátory brazilské značky BorgWarner jsou umístěny vzadu (dva paky) a na střeše (až čtyři) a mají autonomii mezi 250 a 300 km.

V Brazílii, největší ekonomice v Latinské Americe, vyrábí elektrické autobusy také čínský BYD, Higer Bus staví továrnu ve Fortaleza (severovýchod).


Brazilské Sao Paulo elektrifikuje ve velkém autobusovou dopravu
V roce 2023 by mělo být dodáno 1 480 elektrických autobusů, plány mohou být ohroženy nedostatkem komponentů a polovodičů, který postihl automobilový průmysl globálně. Foto elekrické autobusy Elekta a nový závod na výrobu e-busů v Säo Paulu
Brazilské Sao Paulo elektrifikuje ve velkém autobusovou dopravu