Němci a Rakušáci berou české pumpy útokem

17.06.2023 8:37 | On-line

MONITORING Ceny především nafty u českých čerpacích stanic lákají ve velkém řidiče z Rakouska a zejména Německa. O šest až sedm korun v průměru levnější nafta a benzin oproti bavorským sousedům a o čtyři levnější diesel než v Rakousku láká kolony aut, píší Lidovky.

Němci a Rakušáci berou české pumpy útokem
Foto: Hans Štembera
Popisek: Nafta, ilustrační foto.

„Vysoký nárůst prodeje registrujeme u nás od loňska poté, co v Německu na podzim skončila jejich sleva na dani a cena jim vylétla opět vysoko. Teď ale prodeje u nás gradují,“ říká spolumajitel sítě Tank Ono Jiří Ondra. Tank Ono je s aktuální cenou 29,90 koruny za litr dieselu a 35,50 koruny u benzinu nejlacinější v jihozápadním pohraničí i v celém Česku.

Pumpy v Chamu a dalších bavorských městech poblíž hranic prodávají naftu kolem 1,58 eura, v přepočtu 37,70 koruny. Česká nafta v pohraničí se prodává v průměru za 31 až 31,50 koruny.

Anketa

Kterou hlavní českou TV skupinu sledujete nejvíc?

3%
35%
hlasovalo: 29727 lidí
Řidiče ze zahraničí láká na ceny pohonných hmot nejpočetnější síť u nás Benzina, která nasadila ceny nižší než konkurence. S výjimkou Tank Ono. Podle Libora Hammera, zástupce v pohraničí rozmístěných pump F1 Gas, to připomíná cenovou válku, jakých západ republiky zažil v minulosti už několik.

Hammer připomíná, že situace se částečně změní až na podzim, kdy Česko podle plánu vlády zvýší daň z nafty o 1,50 koruny a česká cena se stane pro cizince méně atraktivní.

„Tankovací turistika je běžná věc mezi státy, kde se sazby, a tedy i finální ceny v sousedství výrazně liší. Takže třeba Italové jezdí tankovat do levnějšího Slovinska, Maďaři do pohraničí v Rumunsku a lidé z Lucemburska zase do Německa,“ připomíná šéf Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček.

Podle Indráčka má na rozdílnost cen mezi jednotlivými státy největší vliv zejména výše sazeb spotřební daně.

V loňském roce Češi brali útokem polské benzinky. V době, než u nás stát aspoň částečně snížil sazbu daně a ceny na totemech tuzemských pump se blížily až k 50korunové sumě, bylo Polsko pro české řidiče cenovým rájem. 

Nafta přitom donedávna zlevňovala v celé Evropě. Důvodem je zejména uklidnění obchodníků na burze po panice na počátku roku, kdy se všichni snažili předzásobit před únorovým startem embarga na dovoz nafty z Ruska, které zajišťovalo do té doby třetinu evropské spotřeby dieselu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

Euro je cestou k vyšší prosperitě a stabilitě naší ekonomiky

To tvrdíte vy. Pokud ale vím, třeba v Řecku měli Euro a dostali se do velkých finančních problémů, které pak řešili ostatní státy, takže kdyby byla vaše teze správná, jak to že se Řecko dostalo do takových dluhů a hrozil krach jejich ekonomiky?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

O 150 Kč méně. V Polsku. Doufali, že si toho nevšimnete

13:21 O 150 Kč méně. V Polsku. Doufali, že si toho nevšimnete

Že se nakupovat v Polsku už nevyplatí? Možná nesouhlasí Češi, kteří si koupili kilo krůtích prsou v …