zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně - jak se báje mění na pravdu

Robert Jícha, Milan Němec, Jonáš Florián

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Městské divadlo v Brně otevřelo další sezónu open air na Biskupském dvoře. Jak bývá zvykem, a dnes už můžeme říct i tradicí, jeviště patřilo původní inscenaci KROKODÝL ZE SVRATKY ANEB MOZART V BRNĚ. Tentokrát je pod tímto špílcem podepsaná pětice autorů: Wolfgang Amadeus Mozart, František Šterbák, Stanislav Slovák, Jan Šotkovský a Petr Štěpán.

To, že osvědčené autorské trio Slovák, Šotkovský a Štěpán přibrali ke spolupráci Františka Šterbáka, dirigenta a autor hudebních aranží. Vzhledem k tomu, že inscenace vypráví příběh W. A. Mozarta, nemůže jeho hudba chybět.
Autoři uchopili mystifikační balábile, hudební férii nebo brněnskou “békovinu” ve svém tradičním stylu. Hrají si s reáliemi, pověstí, míchají a mixují s velkou dávkou věrohodnosti. Do textu přidávají kameňáky, pravidlo, že opakovaný vtip není vtipem povyšují do kontrastu. A vyšlo jim to, opakovaný vtip se na jevišti stává vtipem. Není divu, vždyť toto pravidlo asimilovali s dalším rčením: Opakování je matka moudrosti (protože Vídeň je předměstím Brna, tak ještě v němčině: Wiederholung ist die Mutter der Weisheit).
Využívají časové skoky a v případě hlavní postavy Mozarta se můžeme těšit na Wolfganga (Kryštof Helbich), Amadea (Libor Matouš) a Mozarta (Marco Salvadori). A opět musíme zdůraznit, že to opět krásně funguje. Divák se neztratí, naopak má možnost pohlédnout na danou situaci s různým časovým odstupem a tím pádem i daná postava přichází ve svém stáří.
Další jejich osvědčený postup jsou trojice na jevišti, tentokrát brněnských konšelů Ponavy (Milan Němec), Svitavský (Robert Jícha) a Svratecký (Jonáš Florián). K nim zapadá trojice Letopočtů (Richard Pekárek, Renáta Mrózková a Alžběta Janíčková). Děj nám glosují a posouvají Pan Rozumný (Igor Ondříček) a Pan Veselý (Patrik Földeši).

A jak to bylo s hudebním velikánem Mozartem? Zařadil se mezi mnoho dalších komponistů, kteří navštívili nejen Prahu, ale i České země vůbec. Tím se Česko významně zapsalo do hudební historie. A tady si dovolím ocitovat z webu ped.muni.cz:
První kontakt nesmrtelného hudebního velikána s českými zeměmi však nesouvisí s českou metropolí, ale s prostorem moravským – s městy Brnem a Olomoucí. Na podzim roku 1767 měl jedenáctiletý Wolfgang vystupovat u vídeňského dvora u příležitosti svatby arcivévodkyně Marie Josefy s neapolským králem (Mozart a jeho starší sestra Anna Marie vystupovali před císařovnou Marií Terezií a její rodinou již v roce 1762 a vzbudili veliký zájem). Město však zachvátila epidemie neštovic, které podlehla i sama nevěsta, a Leopold Mozart se rozhodl z Vídně narychlo odcestovat. Za nejvhodnější azyl zvolil moravskou metropoli Brno. Mozartovi odjeli z Vídně 23. října a po příjezdu do Brna byli přijati moravským zemským hejtmanem, hrabětem Franzem Antonem Schrattenbachem. Leopold Mozart při této příležitosti sjednal vystoupení svého syna v Brně. Následně je však odložil, protože u Wolfganga propukly obávané neštovice. Rodina pokračovala do Olomouce – Leopold se rozhodl využít pozvání svého přítele, olomouckého kapitulního děkana hraběte Leopolda Antonína Podštatského z Prusinovic (1717 – 1776), který zajistil nemocnému chlapci lékařskou péči. V Olomouci složil Mozart svou 6. symfonii F dur KV 43, nazvanou Olomoucká. Zpět do Brna se rodina vydala 23. prosince. Přijeli na Štědrý den a ubytovali se u hraběte Schrattenbacha na dnešní Kobližné ulici. Dne 30. prosince 1767 se uskutečnil i dohodnutý koncert, na němž vystoupil Mozart i jeho sestra. Koncert se uskutečnil v Divadle Reduta – tehdy nazývaném Městský dům Taverna – na Zelném trhu. Tato budova bývá považována za nejstarší divadelní budovu ve střední Evropě. Obě děti doprovázel se svým orchestrem věžních a městských hudebníků kapelník Johann Abraham Fischer, který v Brně působil v letech 1765 – 1802.
A do toho vstupuje další dějová linka a to Brněnský drak. Jenda z legend říká, že Brněnský drak pochází pravděpodobně z přelomu 16. a 17. století, kdy v Brně pobýval arcikníže Matyáš, který městu, jako poděkování za pohostinnost, věnoval kůži z krokodýla. Radní jej nechali vycpat a pověsit, aby získali co nejvíce návštěvníků města.
Na každém šprochu je pravdy trochu. Autoři inscenace dali dohromady jiný výklad, ale ten nebudeme prozrazovat, bude dobré se vypravit do Brna a zhlédnout daný divadelní kus.

František Šterbák vycházel nejen ze stěžejních hudebních motivů významných Mozartových děl (Malá noční hudba, Don Giovanni, Kouzelná flétna ad.), ale pohrával si s velkou radostí a hlavně ku prospěchu diváka s dalšími hudebními velikány jako byl Smetana, Dvořák ad. K tomu přidal tu něco od The Beatles (a tím krásně navázal na balábile Bítls), ale přimíchal do pestré hudební směsice i Michala Davida a další. Tím daný kus získal velkou hudební plasticitu, ale hlavně humor a crazy nadsázku. A tyto příměsi neodmyslitelně patří k létu, podobně jako taškařice činoherní. A protože se nám na jevišti střídají postavy ze všech společenských vrstev, tak bylo nutné toto vše nějak propojit. K tomu významnou měrou přispěla choreografka Hana Kratochvílová, která dokázala zvládnout nejen společné tance, ale zejména trojici Letopočtů. Ti svým pohybem podtrhovali a zdůrazňovali právě proběhlý děj, ať už to byla sebevražda Verkrachta, nebo scény se zvířetem Fridrichem a mnoho dalších. Herec Richard Pekárek v roli tanečníka obstál nejen ve výrazu, ale i v pohybových dovednostech. Tím potvrdil, že dnešní herec by měl nabídnout nejen herectví, ale další mezioborové disciplíny. Jeho kolegyně tanečnice Alžběta Janíčková a Renáta Mrózková ho určitě v zákulisí chválili a v žádném případě ho nenechali na holičkách.
Podobně spolu notovali brněnští konšelé Ponava (Milan Němec), Svitavský (Robert Jícha) a Svratecký (Jonáš Florián). Kouzelný byl nejen jejich úvodní výstup s hraběnkou Marií Josefou Schrattenbachovou (Pavla Vitázková), ale zejména jejich tajná porada v kostele. V prvém výstupu gradovali všichni tří na téma peníze (rybáři jsou na suchu, ševce tlačí bota a kováři mají bosou kobylu…). Ve druhém zmíněném výstupu krásně parodovali nadměrnou všímavost druhých a hlavně smysl pro absurdní řešení situací, kdy se má vlk nažrat a koza zůstat celá.

Schikander Lukáše Janoty byl opět ve skvělém pěveckém i hereckém výkonu. Vtipná byla i citace a odvolání se na předchozí inscenaci Napoleon aneb Alchymie štěstí.
Mozart, Mozart a Mozart neboli Wolfgang (Kryštof Helbich), Amadeus (Libor Matouš) a Mozart (Marco Salvadori). První dával svému Wolfgangovi nejen příměs roztržitého zázračného dítěte, ale vycházel ze svých životních zkušeností jedenáctiletého kluka, který je sice nadaný a geniální komponista, ale zároveň a především obyčejný kluk se smyslem pro fér jednání, a touhu pro dobrodružství.
Libor Matouš a Marco Salvadori si hráli se svou postavu po svém. Jeden v produktivním vzletu, druhý nemocný, zlomený a vyčerpaný.
Autoři nastolili zajímavou dějinnou otázku nadání a příležitost. Nestačí mít jen talent a naděleno shůry, ale mít k tomu i podmínky pro rozvíjení svých schopností. V případě geniálního Janka Skládala (Matyáš Mičulka, dítě a Jan Valeš, dospělý). Nakonec se věnoval truhlařině, manželce a dětem. A muzika? Ta v jeho případě zůstala jen příležitostně.
Ani ženské protějšky nezůstaly stranou. Hraběnka Schrattenbachová v podání Pavly Vitázkové nabídla velkou empatii, distinguovanost a smysl pro pořádek a radost. Eliška Horňáková coby Constante Mozartová byla přesvědčivá a hlavně oporou Mozartovi.

Inscenace KROKODÝL ZE SVRATKY ANEB MOZART V BRNĚ plně zapadá do letního proudu inscenací. Zábava a humor jsou nedílnou součástí letního hraní. A každá lokalita, a je jedno zda Brno, Praha nebo Horní Dolní má nějaké své tajemství, o kterém si sice nesmí mluvit, ale stejně se to omílá pořád do kola. Až se báje a mýtus stávají pravdou a oficiálním stanoviskem.

www.mdb.cz

5.6.2023 17:06:45 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 18 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...