Nový mostní pilíř na obchvatu Klatov museli zbourat, byl nekvalitní

  15:02
Nově vybudovaný mostní pilíř, jenž měl být součástí jednoho z osmi mostů na novém obchvatu Klatov, musel být kvůli lidské chybě zbourán. Při betonáži se v něm totiž objevily na některých místech hnízda z kameniva a nebylo možné pilíř opravit. Způsobenou škodu v řádu jednotek milionů korun uhradí zhotovitel stavby.

Jeden z nově postavených pilířů budoucího mostu na obchvatu Klatov musel být zbourán. Místo něj postaví dělníci zcela nový. | foto: Pavla Oškerová

Na 7,5 kilometru dlouhém východním okruhu Klatov stavbaři budují celkem osm mostů a jednu lávku pro pěší a cyklisty.

Problémy se nyní vyskytly u mostu, který se staví ve směru na obec Slavošovice. „V důsledku lidské chyby na straně zhotovitele se stalo to, že při betonáži mostního pilíře došlo k segregaci kameniva. To znamená, že se na některých místech vytvořila hnízda z kameniva, tedy jakýsi shluk, kde je oddělená betonová složka od kamene,“ potvrdil slova šéfa plzeňského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miroslava Blabola vedoucí úseku výstavby Michal Bárta.

Nově vybudovaný pilíř už nešlo sanovat, proto se ŘSD po dohodě se zhotovitelem stavby, Silnicemi Group, rozhodlo, že se pilíř zbourá a postaví se znovu.

Zbourání pilíře práce na obchvatu neovlivní

Takový postup není podle Bárty běžný, ale ani neobvyklý. „Takové konstrukce stavíme na období sta let a musí být ve špičkové kvalitě,“ vysvětlil Blabol, proč se rozhodli pro zbourání pilíře.

Bourací práce i vybudování nového pilíře jde finančně za zhotovitelem stavby. Přesná částka zatím není stanovena, nicméně se bude jednat o jednotky milionů korun.

Neočekávané práce ale nebudou mít žádný vliv na plánované dokončení obchvatu. „Jsme nyní s harmonogramem prací dokonce v předstihu,“ dodal Bárta.

Stavbaři začali na obchvatu pracovat v listopadu 2021 a chtějí silnici otevřít v listopadu 2024, úplně dokončena bude o rok později v květnu. Stavba je nyní zhruba v polovině. Nová propojka mezi výpadovkami na Plzeň a Horažďovice odvede z centra Klatov tisíce aut. Obchvat je důležitý pro celé Pošumaví, ale i pro Šumavu a cesty do Bavorska.

Součástí stavby jsou kromě osmi mostů a lávky pro chodce a cyklisty tři kruhové objezdy, desítky přeložek vodovodů, plynovodů a elektrorozvodů. Projektanti spočítali, že při stavbě obchvatu je nutné vykopat téměř 588 tisíc kubických metrů zeminy, na náspy bude potřeba navézt přes 615 tisíc metrů krychlových materiálu.

Na budovaném obchvatu Klatov se letos v lednu už stala dopravní nehoda. Řidič nákladního vozu zachytil nákladem o rozestavěnou mostní konstrukci v ulici K Letišti a poškodil ji tak, že strhl jednu z podpěrných traverz.

Nejdelší most na obchvatu Klatov (25. 5. 2023)