Hlavní obsah

Elegán Marek Eben: Polibek v autě jej stál 50 Kč, pomohl policistům s alkohol testerem a miloval C5

Foto: Citroën

A že neuhádnete, které české auto by Marek Eben rád řídil…?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Všestranně nadaný umělec Marek Eben se do víru herectví vydal už koncem 60. let, proto nebudeme přehánět, pokud jej označíme za tuzemskou stálici, která má mj. svoji hvězdu na chodníku slávy ve Zlíně. Jenže znáte tohoto elegána jako motoristu? Víte třeba, na čem začínal, proč jej pusa v autě stála padesát korun a jak pomohl policistům s měřičem alkoholu?

Článek

Když se řekne Marek Eben, tak prakticky každý najde nějaký film, seriál, pohádku nebo třeba pořad, kde tento umělec účinkoval. Kdo se zajímá blíže, tak ví, že Eben už dlouhodobě jezdí v automobilech značky Citroën. Jenže co řídil, než se k nim dostal?

Foto: Citroën

Marek Eben je známý citroëňák. Ovšem na čem začínal?

A co další motoristické příhody typu polibek za 50 Kč nebo pomoc policistům v nouzi? To jsou zkrátka příběhy, které napsal jedině život, a Marek Eben se o ně s námi ochotně podělil.

Jaké bylo vaše první auto, které jste řídil? A první, jež jste vlastnil?

První auto, které jsem řídil, byl tátův Polski Fiat. Byla to v podstatě kopie Fiatu 125, docela velké auto a ne moc spolehlivé. Ale pak si táta pořídil Renault 5, byla to výhodná koupě, protože to auto, jak nám řekli, spadlo z vagonu. Nicméně, sloužilo věrně po mnoho dalších let a řídilo se krásně.

Foto: Martin Palonder

Trabantu kombi se oficiálně neříkalo kombi, nýbrž Universal.

První auto, které jsem vlastnil, byl Trabant kombi. Také jsem ho měl moc rád, sice jím neustále protékaly náhradní díly, ale ty zase nic nestály. Je to komické, jeden reflektor mého současného auta stojí stejně, jako tehdy stál celý ten Trabant.

Povíte nám, za co jste dostal svoji první řidičskou pokutu?

Jedna z prvních pokut, co jsem dostal, byla za polibek. Jeli jsme s mojí tehdy ještě ne ženou do Varů, byl tam takový prudký stoupák. Traboš nejel víc než čtyřicet a Markéta shledala, že je to dobrá chvíle na pusu. Leč za námi jel policista, evidentně frustrovaný, viděl to a hned mi napařil 50 Kč za nevěnování se řízení. Ty kupony jsem pak ještě dlouho vozil v autě.

A co nějaká veselá motoristická historka?

Mám jednu bizarní z poslední doby – vracel jsem se v noci z představení v Olomouci a než jsem vyjel z města, zastavili mě dva uniformovaní Hanáci a chtěli dýchnout, protože bylo kolem půlnoci a větřili kořist.

Foto: Lukáš Kukla

Na Markovu pomoc dotyční policisté asi jen tak nezapomenou.

Jenže se jim nedařilo rozchodit ten měřicí přístroj, tak mi jich bylo líto. A protože vozím v autě svůj kalibrovaný profesionální alkohol tester, nabídl jsem jim, že se změřím aspoň tím svým, což jsem udělal, nadýchal nulu a odjel.

Máte nějaký skutečně oblíbený a naopak neoblíbený automobil?

To víte, já mám už léta slabost pro citroëny. Miloval jsem starou C5 Break, byl to kombík s ne příliš elegantním zadkem, ale když jsem ty zadní dveře otevřel, neobjevil se kufr, ale jeskyně. To byl nevídaně velký úložný prostor, a navíc pohodlí, které tohle auto nabízelo, se jen tak s něčím nedá srovnat. A neoblíbený automobil? Já vlastně nevím, všechny, kterými jsem jezdil, jsem měl rád.

Foto: Citroen

Citroën C5 se v provedení kombi značí jako Break.

Co si myslíte o motorkách a motorkářích?

Chápu tu vášeň, ale kuráž bych na to neměl. Tam je hrozné, že můžete umět jezdit dokonale, ale ti kolem vás ne. Nebo když si představím svoje noční kolize se zvěří – a měl jsem už čtyři – na motorce bych byl mrtvý po každé z nich. Já se prostě cítím lépe obalený plechem.

Otestoval jste i nějaké moderní elektromobily? Co na ně říkáte?

Teď zrovna používám plug-in hybrid a velmi mi to vyhovuje, protože mám na domečku zásuvku, takže nabíjím doma a na delších cestách pomůže benzin. Tedy velké množství benzinu, protože když doběhne baterka, probudí se pod kapotou Otesánek.

Ale veškeré kratší pojížďky absolvuji na čistou elektriku a je to samozřejmě okouzlující. Škoda, že to nevydrží déle.

Foto: Citroën

Eben aktuálně jezdí plug-in hybridním SUV C5 Aircross.

Doufám, že časem vyvinou baterky, na které půjde ujet třeba 800 km, což už by bylo zajímavé. Ale hlavně, že se to s nabíjecí infrastrukturou časem zlepší, protože zatím je to jen jedna velká katastrofa. Mít v současné době čistý elektromobil, to by byl při mých cestách takový stres navíc, že o tom ani neuvažuju. Zatím.

Zajímáte se o všeobecné dění na poli automobilismu? Máte přehled o novinkách?

Auta mě baví, jako každého chlapa, ale že bych ležel v motoristických magazínech, to zase ne. Ovšem pokud se to týká Citroënu, to si přečtu vždycky všechno.

Foto: Citroën

Marek Eben nechyběl ani u oslav 100. výročí značky.

Kdybyste si mohl vyzkoušet jakýkoli automobil české produkce, ať už veterán, či modernu, o jaký model by šlo?

Nikdy jsem nejel v Tatraplanu. To auto se mi vždycky zdálo jedinečné a určitě předběhlo dobu. Jen bych s ním nechtěl couvat, ta dvě malá okénka vzadu, to už je pro nás, co jsme pekelně rozmazlení parkovacími kamerami, docela problém.

Takhle Marka Ebena, tedy jakožto distingovaného motoristu, určitě neznáte, viďte? Každopádně nyní už víte, že tento umělec není gentlemanem jen na prknech divadel či před kamerami, ale také v běžném životě i za volantem. Svědčí o tom rovněž fakt, že je Eben už od loňska držitelem čestného doktorátu (vědecká hodnost) uděleného prestižní Univerzitou Hradec Králové.

Související témata:
Načítám