Muzeum v Hořicích ukazuje motocykly z pionýrských časů i závodní legendy

  7:58
S výrazně proměněnou expozicí vstoupilo do šesté sezony Muzeum Czech Road Racing v Hořicích na Jičínsku, které se specializuje na historii motocyklových závodů. Letošní výstava se věnuje nejen 60. výročí legendárních 300 zatáček Gustava Havla.

Portrét jednoho z nejúspěšnějších československých silničních motocyklových závodníků Gustava Havla (1930–1967) v expozici hořického muzea | foto: Tomáš Plecháč, MF DNES

V bývalém zámku je k vidění téměř padesát závodních motocyklů, helmy, kombinézy, poháry a další artefakty. Sezona v muzeu potrvá do poloviny září.

„Expozici jsme letos kvůli oběma výročím výrazně obměnili. V přízemí je výstava k 300 zatáčkám Gustava Havla, od jejich nejstarších dob až po současnost. Samostatná část expozice je věnována Ceně Františka Šťastného, která vznikla ve spolupráci se sběratelem Oldřichem Prokopem, ředitelem tohoto závodu,“ říká spoluzakladatel muzea Jaroslav Kotrbáček, jenž se zabývá historií motocyklových závodů.

Místnosti dominuje sajdkára, která se proháněla na Královédvorském okruhu. Cena Františka Šťastného se totiž donedávna jezdila v nedalekém Dvoře Králové. K vidění jsou tři motocykly Františka Šťastného včetně jeho vůbec první tovární jawy z roku 1953. Vyrobena byla pouze ve dvou kusech.

Nejstarší vystavené motocykly Laurin & Klement pocházejí z počátku 20. století.

„Vůbec první motocyklový závod v Čechách se jel z Poděbrad do Poděbrad v roce 1902 a trasa vedla i přes Hořice, takže Hořice jsou od samotných prvopočátků u toho,“ připomíná Kotrbáček.

Muzeum vystavuje kombinézy, helmy a vybavení slavných závodníků spjatých nejen s hořickým okruhem. Návštěvníci si mohou prohlédnout kombinézu Angličana Gina Rea, ve které vyhrál závod mistrovství světa v Brně, nebo závodní boty jihoafrického šampiona Jonathana Ekerolda. V roce 1980 v nich získal titul mistra světa.

Kombinéza připomíná také tragický osud talentovaného Martina Prouzy, jenž v roce 2019 zemřel po havárii na okruhu Františka Bartoše v Ostravě – Radvanicích. Jednu z prvních kombinéz muzeu zapůjčil účastník seriálu MotoGP Filip Salač. Novinkou je závodní Honda Jaroslava Huleše, svého času nejúspěšnějšího českého závodníka v seriálu mistrovství světa.

Unikát Františka Mrázka

V patře muzea je expozice připomínající 30. výročí závodu Česká Tourist Trophy. Závod veteránů se na hořickém okruhu jezdí od roku 1992. K vidění je stroj, na kterém jezdil zakladatel závodu Libor Kamenický.

Muzeum Czech Road Racing

Muzeum zahájilo sezonu v polovině května před 60. ročníkem 300 zatáček Gustava Havla. Otevřené zůstane do 10. září. V květnu, červnu a v září je přístupné od pátku do neděle, o letních prázdninách od čtvrtka do neděle. Větší skupiny ho mohou po předchozí domluvě navštívit i v jiném termínu. V loňském roce do muzea zavítalo kolem tří tisíc návštěvníků. Více na webu muzea.

Muzeum také připomíná úspěchy mistra republiky z roku 1964 Františka Mrázka. Unikátem je jeho stroj Triumph 750 z roku 1971, existují pouze dva exempláře.

„S manželkou emigroval do Kanady a slavil tam velké úspěchy. Koupil si tam tuto motorku a jezdil na ní i u nás, když se po sametové revoluci vrátil do Čech,“ poznamenává Jaroslav Kotrbáček.

Své místo v expozici mají i další ikony československého motocyklového sportu: Zbyněk Havrda a Gustav Havel. Zvětšená fotografie připomíná kuriózní okamžik z roku 1964, kdy Havlovi na hořickém okruhu praskl řetěz a motorku musel do cíle dotlačit. Měl takový náskok, že ho předjeli pouze čtyři jezdci.

Instituce sídlí v hořickém zámku, který byl založen v 16. století. Současná podoba objektu s uzavřeným čtvercovým nádvořím pochází z 18. století. Dochovala se také část středověké tvrze. Zámek je spojen především s florentinským rodem Strozziů. Od roku 1958 je kulturní památkou.