Zahraniční turisté utratí v Česku za zážitky dvakrát víc než před pandemií

V prvním čtvrtletí utratili zahraniční turisté v České republice přibližně dvakrát více za zážitky než ve stejném období posledního předcovidového roku 2019. Za zboží přitom cizinci utratili zhruba stejně. Vyplývá to z nejnovější analýzy společnosti Mastercard, kterou firma poskytla také redakci FAEI.cz.
Do Prahy i dalších českých a moravských měst se po covidové pandemii opět vracejí zahraniční turisté. Ilustrační foto: Pixabay.com

Studie Travel Indrustry Trends 2023 tak potvrdila, že zahraniční cestovatelé jezdí do Česka především za unikátními zážitky. A nikoli za nákupy. Rozdíl mezi útratami za zážitky a za věci je přitom ještě větší v zemích, orientujících se zejména o turisty s vysokými příjmy, kteří jsou ochotni více utrácet za luxusní hotely, restaurace i unikátní zážitky. Mezi tyto země patří podle studie také Česko.

„V prvním roce cestování bez protipandemických omezení se spotřebitelé snaží uspokojit svou odkládanou poptávku po objevování nových destinací, setkávání s přáteli a členy rodiny a získávání nových zážitků, které si museli během pandemie odepírat,“ uvedl Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou a Slovensko.

Tisíce korun denně

Nárůst výdajů za zážitky není jen záležitostí České republiky. Mastercard s odvoláním na své údaje z letošního března uvedl, že výdaje za zážitky s porovnáním s rokem 2019 vzrostly celosvětově o 65 procent, zatímco za zboží jen o 12 procent.

V některých zemích je to ovšem naopak. Mnohem silnější růst výdajů turistů za pořizování zboží než za nakupování zážitků evidují podle Mastercard například v Polsku, Norsku nebo ve Slovinsku.

Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism sdělila, že zahraniční turisté při poznávání českých měst i přírody utratí za den i několik tisíc korun. I proto jsou velkým přínosem pro tuzemskou ekonomiku.

Loni příjmy z turismu dosáhly podle centrály 118 miliard korun, byly tak o téměř 51,2 miliardy vyšší než v roce 2021. V předcovidovém roce 2019 však šlo o částku 167 miliard. Agentura CzechTourism se proto snaží podporovat návrat zahraničních turistů do Česka.

Jihokorejský potenciál

Značný potenciál skýtají mimo jiné turisté z Jižní Koreje. Loni Korejci v Česku za osobu a den utratili 4 819 korun, což je také důkazem, že se ochota utrácet vrací u cizinců na předcovidovou úroveň a v některých ohledech – jak ukazují data Mastercard – ji dokonce překonávají. Pro srovnání: V roce 2021 utratili Korejci v průměru jen necelé dva tisíce korun denně.

„Korejci vyhledávají Česko mimo jiné i proto, že naše země jim nabízí autentický zážitek evropské kultury i životního stylu, protože jsme pro ně nejbližší evropskou zemí při cestování na dlouhé vzdálenosti,“ řekl Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism.

Dodal, že podle nejnovějších dat, které má centrála k dispozici, se ukazuje, že Korejci se v Česku cítí dobře a svobodně. „Užívají si u nás objevování evropské kultury, vydávají se k nám na romantické líbánky a také milují naše pivo, víno a české speciality, jako je zelňačka nebo bramborák,“ uvedl Herget.

Od března funguje přímé letecké spojení mezi Prahou a Soulem, které by mohlo podle CzechTourism vrátit významnou část korejských turistů z předcovidových let, kdy jich každý rok dorazily stovky tisíc.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB