Hlavní obsah
Názory a úvahy

Tichý nebo hlasitý zabiják?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Filip Tomáš, Centrum news

Zahrádka, nesnesitelné vedro a vychlazené pivo. Na druhé straně obrovské množství reklam a nesnesitelná kampaň. Neměli bychom se nad tím zamyslet?

Článek

Češi a alkohol

Alkoholické nápoje a lidstvo jsou spolu dvě svázané věci. Nedá se však říct, že žijí v symbióze. Jednoduše řečeno alkohol dává lidem pocit radosti. Lidé používají rádi větu, že je alkohol dostává do takzvané nálady. Odpoutává je od denních problémů a pomáhá jim zapomenout na skutečnost. Večerní debaty se sklenkou vína, panákem whiskey nebo s pivem nám vždy přijdou upřímnější. Na Moravě často slýcháváme, že pravda je ve víně. Existuje však i bez něj? V žebříčcích, kde se porovnává spotřeba alkoholu, často okupujeme horní příčky. Ještě smutnější mi přišla studie pražských odpadních vod a stop drog v ní. Mezi porovnávanými evropskými městy Praha byla velmi vysoko. Vysoko nebo nízko? Dle povahy našeho národa vysoko. My jsme pyšní na to, kolik vypijeme piva, dokonce i na to, kolik drog užíváme. Proč tomu tak je?

Jen se opičíme se nebo utápíme problémy?

Už jako malé dítě chce každý ochutnat pěnu z tátova piva. Naše tzv. opičí neurony nám umožňují opakovat chování lidí, ke kterým vzhlížíme. V pozdějším věku alkohol pijeme, protože chceme zapadnout do kolektivu. Jak by se lidé tvářili na jedince, který snad drinky odmítá. První diskotéka, první akce, první opilost. Tohle vše většinou patří do patnáctého roku života našich dospívajících. Většina to dělá však jen kvůli běžnosti, takové normalitě. Nechtějí se lišit. Rodiče to považují za normální a není se čemu divit, byli úplně stejní. Jenže co kdyby se mince obrátila? Kdyby alkohol nebyl považován za rutinu našich dnů? Co totiž z alkoholu máme? Nedokážeme se bavit bez něj? Utápění se v něm naše problémy jen oddálí. Nikdy nám nedá upřímný a vědomí pocit přátelství. Neříkejte mi totiž, že přátelství, kde se bavíme pouze pod vlivem, je cenné. Hledání svých prvních lásek. Lze si dnes najít partnerku/partnera bez opilosti? Většina lidí se seznámí na akcích. V pokročilejším věku považujeme posezení v hospodě s přáteli za součást naší kultury. Užíváme si, že můžeme hovořit v debatách, které často postrádají smysl. Je nám to jedno. Unikneme od palčivé reality a cítíme se chytřejší. Chceme vždy stoupnout a alkohol nám to umožní. Jsme opilí, ale i životem a možnostmi. Je tolik možností úniku, otázkou zůstává, proč ten únik hledáme. Nebylo by lepší snažit se vypořádat se skutečností.

Není to málo?

Žijeme ve 21. století. Nebylo by lepší žít bez jedů v podobě alkoholických nápojů? Pít nápoje nealkoholické. V roce 2020 stála jen VZP léčba narkomanů přes jednu miliardu korun. Nebylo by lepší investovat tuto částku jinak. Nehledě na to, jaká další onemocnění může naše radost způsobit. Proč když můžou být na cigaretách někdy až strašidelné obrázky, zakazujeme nikotinové sáčky, ale na vodku vidíme reklamu co půlhodiny. Píše se rok 2012 a v České republice započíná metanolová kauza. Titulky novin jsou plné varování. Ministerstvo zdravotnictví dokonce vydalo mimořádné opatření, které zakazovalo prodej, nabízení a distribuci alkoholických nápojů s obsahem alkoholu nad 20 % mimo území ČR. Regály supermarketů jsou prázdné. Strach ovládl dav, napětí se dalo krájet, bezmoc se dala spočítat a předčasná úmrtí našich spoluobčanů se stala realitou. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání rozhodla, že po dobu prohibice je vysílání reklam na zakázané produkty nelegální. Není to však pozdě? Neměla být reklama na tyto produkty omezena dřív i bez kauzy, za které vyhaslo nejméně 47 životů. Omezení po jisté době přišla, ale jsou však dostatečná?

Zdravá rovnováha

Nevidím problém ve skleničce vína, půllitru piva. Vidím ho v nesrozumitelné kampani. Kampaň proti cigaretám. Kampaň proti drogám. Kampaň proti kratomu. Kampaň proti nikotinovým produktům. Ale kampaň proti alkoholu nemá u nás opodstatnění. 10 let po tragické metanolové aféře je alkohol jedním z největších byznysů. Nabídka výrobků roste. Alkohol se na nás hrne ze všech stran. Émile Zola by snad musel změnit přívlastek zabijáka z tichého na hlasitý. Nejvíce zarážející mi přijde, proč Budějovický Budvar vlastní stát. Prodáme vodu, ale máme pivo. Pak se divíme, že máme v porovnání s ostatními evropskými národy čestné místo ve výskytu rakoviny. Nenastal čas opravdu více dbát na prevenci. Nechci nikomu brát osobní radost v podobě piva, vína a dalších nápojů. Chci jen zamyšlení o zdravé symbióze alkoholu a člověka.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám